Ecologisch verantwoorde compacte SUV: test Jeep Renegade 4xe

0

Jeep heeft voor het eerst in zijn geschiedenis een van haar modellen geëlektrificeerd. Het betreft een stekker hybride versie van de ‘Urban SUV’, de Renegade. Genaamd 4xe, kan hij tot 50 km volledig elektrisch rijden, voordat hij overschakelt naar de hybride modus. Hoe goed is deze rivaal voor de Renault Captur E-Tech Plug-in en de Mini Countryman Cooper SE ALL4?

Net als andere automerken geeft Jeep toe op de roep om stekker hybride modellen aan het gamma toe te voegen om zo de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn assortiment te verlagen. Hiervoor heeft de Amerikaanse fabrikant, eigendom van de Fiat Chrysler groep, onder meer gekozen voor de Renegade, zijn bestverkopende model in Europa. Jeep heeft zijn huiswerk snel gedaan: slechts 3 jaar had de autofabrikant nodig om een ​​systeem te ontwikkelen dat op papier minstens zoveel belooft als dat van de concurrentie. In hogere prijsklassen begint hybride technologie al aardig vanzelfsprekend te worden, maar in het B segment zijn er nog niet veel SUV modellen met zowel een verbrandingsmotor als een stekker aansluiting. Dat zet Jeep theoretisch op voorsprong.

De toevoeging van stekker hybride techniek zorgt er voor dat de instapper van Jeep 200 kilo zwaarder is geworden. Tegelijkertijd verliest hij iets van zijn bodemvrijheid (1 cm). Dit betekent niet dat de Renegade 4xe nu enkel bruikbaar is in de stad, want dankzij de standaard vierwielaandrijving en de aanwezigheid van verschillende rij modi, staat hij ook in het terrein zijn mannetje. Sterker nog: de aanwezigheid van een elektromotor zorgt er voor dat de Jeep dan met meer precisie en finesse door over een uitdagende ondergrond gestuurd kan worden. Die eigenschap heeft de Renegade 4xe ook te danken aan het aanzienlijke koppel dat instant door de elektromotor wordt geleverd.

Jeep betreedt ook de wereld van connectiviteit met de nieuwe GO 4xe LIVE applicatie, die helpt om al rijdend in deze stekker hybride Renegade met de buitenwereld te communiceren. Verder vertelt de applicatie veel over de voordelen van de nieuwe aandrijftechnologie. Het is een echte bron van informatie en daarmee waait er een nieuwe wind door deze SUV, die echter (zo zal jij verder in dit testverslag kunnen lezen) helaas niet bepaald foutloos is.

Met een prijs van 43.990 euro is de Renegade 4xe voor B segment SUV begrippen een relatief dure auto. Niet alleen in vergelijking met de concurrentie, maar ook ten opzichte van de uitvoeringen met louter een benzinemotor, die een instaptarief van 25.690 euro hebben. Maar goed, die zijn duidelijk minder krachtig en hebben louter voorwielaandrijving. In het verleden bood Jeep ook benzine en dieselversies van de Renegade aan die voorzien waren van 4WD techniek, maar die zijn uit het levering gamma geschrapt. Wie voortaan een uitvoering met vierwielaandrijving wil, is aangewezen op deze geëlektrificeerde variant.

De First Edition versies van de Renegade 4xe beschikt standaard onder meer over 19 inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, een uConnect navigatiesysteem met 8,4 inch touch screen (plus Apple CarPlay en Android Auto), een 7 inch TFT scherm (met rij informatie over bijvoorbeeld het laadniveau van de batterij en de actieradius in zowel de elektrische als hybride modus), dode hoek waarschuwing, een achteruit rij camera, parkeersensoren, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop en elektrisch bedienbare buitenspiegels. De aandrijflijn omvat een 1,3 liter turbobenzine 4 cilinder, die via een 6-traps automaat de voorwielen aandrijft, en een elektromotor die de achterwielen voor zijn rekening neemt. Het systeem vermogen bedraagt 240 pk. Voor een B SUV segment model is dat best veel, maar in een later stadium volgt ook een 190 pk versie.

Het rij plezier ontbreekt niet, in de elektrische noch de hybride modus, wat er voor zorgt dat de Jeep zich redelijk goed thuis voelt in stedelijke gebieden. Het starten gebeurt altijd in de hybride modus. Er zijn echter nog 2 andere keuzes beschikbaar voor de bestuurder: de e-Save modus, die de verbrandingsmotor laat draaien om bijvoorbeeld het huidige niveau van de batterij te behouden of om hem op te laden. In dat geval kan de hoeveelheid aanwezige elektriciteit worden bewaard voor bezoeken aan een stadscentrum met een emissievrije zone. De elektrische modus blokkeert de werking van de verbrandingsmotor. In dat geval vindt de aandrijving op de achteras plaats, althans als de batterij voldoende is opgeladen. Anders schakelt de Jeep automatisch terug naar de hybride modus. De test van de Renegade 4xe leerde dat jij de e-Save modus zoveel mogelijk vermeden dient te worden: de rauwe benzinemotor wordt dan namelijk erg luidruchtig,. De elektrische modus is bedoeld voor stadscentra of voorstedelijke gebieden, waar volstaan kan worden met een rustige acceleratie en waar er veel mogelijkheden zijn om de batterijen te regenereren (tijdens het vertragen).

In de stad is het vrij eenvoudig om circa 40 à 50 kilometer af te leggen zonder terug te schakelen naar de hybride modus. Bovendien wordt met de e-Coasting functie, die wordt geactiveerd via een knop bij de versnellingspook, het remmen op de motor verhoogd. Deze kunstmatige vertraging draagt ​​bij aan een betere recuperatie van de batterij en zorgt voor meer rij bereik. Op mijn testroute, bestaande uit een stuk snelweg en een flinke klim in een heuvelachtig gebied van Italië, slaagde ik er in om 36 km af te leggen zonder fossiele brandstof te verbruiken. Dat is een goede prestatie, die doet vermoeden dat de Renegade 4xe in een gunstigere omgeving (vlakke wegen) gemakkelijk de 40 km kan overschrijden.

Deze originele Amerikaan, die in Italië wordt geproduceerd in de Fiat fabriek in Melfi, biedt comfortabele zetels met een zachte bekleding. Voor iedereen is het gemakkelijk om een prettige zitpositie te vinden. De Renegade is ook een getalenteerde student op de weg dankzij een goed doordachte demping en vering. Omdat de stekker hybride versie zoals gezegd 200 kg meer weegt (batterijen, elektromotor en oplader), koos Jeep niet alleen voor verschillende (en succesvolle) onderstel aanpassingen, maar ook voor banden met lagere zijwanden.

Dit zorgt voor een betere houvast op de weg. Carrosserie rol is zeker nog aanwezig, maar minder geprononceerd en je hebt het gevoel ‘gewoon’ in een auto met een verbrandingsmotor te rijden en niet in een veel zwaarder stekker hybride exemplaar. De besturing is bevredigend wat betreft gevoel en precisie, maar het rempedaal kan de kunstmatige kant van een geëlektrificeerde auto niet verbergen. Dat zal even wennen zijn. Eén aspect dient Jeep echter dringend te veranderen: de schrille en zeer luide piep die klinkt om te waarschuwen voor de aanwezigheid van een voertuig in de dode hoek, of wanneer de Renegade te dicht bij een andere auto of een bewegend obstakel nadert komt bij ingeschakelde achteruitversnelling. Het is irritant en kan zelfs tot paniekreacties leiden.

De stijl van het dashboard is klassiek. De bouwkwaliteit is heel behoorlijk, maar de materialen zijn niet altijd van het beste niveau en de afwerking kan op sommige plaatsen worden verbeterd. Het centrale scherm toont gegevens over de werking van het stekker hybride systeem.

De witte lederen bekleding van de testauto is een optie van 1.300 euro, maar vrolijkt het interieur duidelijk op en zorgt voor een goed ruimtelijk effect. De stoelen zijn elektrisch op meerdere manieren verstelbaar. De ideale zitpositie is daardoor gemakkelijk te vinden. Hoewel de batterijen onder de stoelen zijn geplaatst, behoudt de Renegade zijn variabel in te delen cabine.

De gedeelde en opklapbare bank is standaard op de First Edition. Het laadvolume van de Renegade 4xe is 330 liter, vergeleken met 350 liter voor de versies met een benzinemotor. Zodra de achterbank leuning is neergeklapt, kan er voor 1.277 liter aan bagage worden vervoerd in de Jeep. Hij heeft een dubbele bodemkoffer. Dat is handig om de laadkabel op de bergen.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

Het aantal (directe) concurrenten van deze Jeep is niet talrijk. De technisch meest serieuze vijand is de Mini Coutryman Cooper SE ALL4, die echter veel lager (13 cm) en 6 cm langer (4,30 meter) is. Hij biedt een iets grotere kofferbak plus een hoger niveau van afwerking, zonder met een instaptarief van 41.550 euro duurder te zijn (maar dat is zonder opties). De recente stekker hybride Renault Captur E-Tech heeft geen vierwielaandrijving of terreinambities. De Peugeot e-2008 is ook alleen voorwiel aangedreven en volledig elektrisch, terwijl de Duitse concurrentie (Ford Kuga PHEV, Opel Grandland X Hybrid) groter en duurder is. En in het geval van de BMW X1 xDrive25e plus Mercedes-Benz GLA 250e ook chiquer. Vanuit Azië heeft er zich (ook) nog geen directe concurrent voor de Renegade 4xe aangediend. Dat maakt de Jeep nog steeds tamelijk uniek, hetgeen als een troef kan worden geïnterpreteerd. Het is een compacte SUV die terrein rijden niet schuwt en nu ook ecologisch correct is.

Jeep betreedt dus met succes de wereld van deels elektrische auto's met deze Renegade 4xe. Hij is, als je de e-Save modus uitgeschakeld houdt, best comfortabel, leuk om mee te rijden en combineert de voordelen van een elektrische auto met die van een model met een verbrandingsmotor, op voorwaarde dat jij jezelf verplicht om zo vaak mogelijk op te laden en investeert in een Wallbox voor thuis die de oplaadtijd verkort. De prijs blijft evenwel een fors obstakel, zeker als je bedenkt dat de Renegade zijn facelift al achter de rug heeft en min of meer aan het einde van zijn verkoopcarrière is beland. Jeep is vanwege de forse tarieven die gehanteerd worden een merk voor liefhebbers, maar zal het zijn klanten kunnen overtuigen met dit geëlektrificeerde alternatief?

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    6.5

Reageren is niet mogelijk.