Exclusief: dit is de Toyota Corolla Cross Live

0

Diverse autofabrikanten zijn zó in hun sas met de verkoopresultaten die zij met SUV modellen behalen, dat zij geen genoeg kunnen krijgen van dit soort personenwagens. Althans, zij denken dat het verzadigingspunt bij de consument nog lang niet is bereikt. Niet onterecht, want in de eerste jaarhelft was 40 procent van de nieuw verkochte auto’s in Europa een SUV.

Daarom denkt Volkswagen dat er naast de T-Cross en de T-Roc ook nog ruimte is voor de Nivus. Suzuki voert naast de S-Cross ook de Vitara, Opel laat de nieuwe Mokka qua formaat dicht tegen de Crossland X aankruipen en in 2021 krijgt de Renault Captur in het B segment gezelschap van de Arkana.

Bij Toyota lusten ze ook wel pap van de SUV. Nog niet zo lang geleden stelden de Japanners zowel de compacte Yaris Cross als de 7-persoons Highlander voor. Daar tussenin zaten reeds de C-HR en de RAV4, maar Toyota ziet ook verkooppotentieel voor deze Corolla Cross. Althans in Thailand, waar het nieuwe model in hoofdstad Bangkok werd gepresenteerd.

Uiterlijk lijkt de Corolla Cross totaal niet op de middenklasser waarvan hij de eerste naamhelft leent. Maar hij staat op dezelfde technische basis (het GAC platform) en gebruikt de identieke hybride aandrijflijn waarbij een 1,8 liter benzinemotor als basisunit fungeert. Ook het dashboard is sterk vergelijkbaar.

Maar uiterlijk is de Corolla Cross uit heel ander hout gesneden. Het design is nogal behoudend en daarmee vormt hij een tegenpool voor de buitenaards gelijnde C-HR. Maar dat schept juist afzetkansen: Toyota kan met de Corolla Cross autoconsumenten aanspreken die met een grote boog om de hyperkinetische C-HR heenlopen (wat niet uitsluitend door diens uiterlijk hoeft te komen, maar ook veroorzaakt kan zijn door de beroerde overzichtelijkheid van de achterzijde van de carrosserie of het claustrofobische gevoel dat kinderen in dit model kunnen hebben). Tegelijkertijd is de 4,46 meter lange Corolla Cross handzamer dan de RAV4 (4,60 meter). Toyota fans die dit laatste SUV model te groot vinden, zouden natuurlijk ook voor de nieuwe Yaris Cross kunnen gaan, maar dat model is vermoedelijk net even te klein voor een heel gezin.

Deze 1,82 meter brede en 1,62 meter hoge Corolla Cross is in eerste instantie bedoeld voor de Thaise markt, waar de C-HR (4,36 meter) niet te koop is. Toyota verklapt echter wel dat het model later op “een toenemend aantal markten” zal worden aangeboden, zonder daarbij in detail te treden. Het is echter nog niet duidelijk of hij ook naar Europa komt. Autointernationaal.nl kan niet zeggen dat de Corolla Cross zijn uiterlijk mee heeft, maar aan de andere kant: als Toyota bij ons verkoop kansen voor de relatief dure en slaapverwekkend vormgegeven Highlander ziet (of wat dacht je van de Camry?), dan moet het met deze nieuweling zeker ook lukken.

Boven elke twijfel verheven is het interieur van de Corolla Cross. Dat lijkt quasi rechtstreeks uit de Corolla te komen (zelfs de vorm van de buitenste ventilatieroosters is identiek), hetgeen een compliment is want het dashboard oog lekker slank en wie wil er nou geen hooggeplaatst infomedia scherm? Of een lekker hoge zitpositie? Daarmee denkt menig bestuurder in druk verkeer beter het overzicht te kunnen houden.

Verder is een relatief grote bodemvrijheid wel zo handig in woonwijken die zijn vol geplempt met verkeersdrempels. Je hoeft dus eigenlijk helemaal niet in de (Thaise) wildernis te wonen om de kwaliteiten van een SUV te waarderen. De Corolla Cross heeft zonder volwaardig reserve wiel een koffervolume van 487 liter, wat hem 110 liter ruimer maakt dan de C-HR waarvan de achterklep na 377 liter aan bagage dicht moet. De wielbasis bedraagt 2,64 meter.


De Corolla Cross wordt zoals gezegd leverbaar in 1.8 Hybrid uitvoering (goed voor een systeemvermogen van 122 pk; hij weegt dan 1.385 kilo), maar in Thailand kan men ook opteren voor een klassiek aangedreven versie. Die heeft hetzelfde formaat benzinemotor, maar is met 140 pk net iets sterker. Die aandrijfoptie lijkt voor Europa achterhaald te zijn. De hybride techniek van Toyota is in onze marktregio zo mogelijk nog meer ingeburgerd dan de SUV. Als transmissie functioneert altijd een CVT. Van een 2.0 Hybrid variant of vierwielaandrijving (straks wel mogelijk op de Yaris Cross) is vooralsnog geen sprake.

Los van de vraag of deze nieuwe SUV nou wel of niet onze kant op komt, kan men een discussie starten of het model niet een aparte naam had verdient (à la C-HR en RAV4). Maar goed, de toon om aan te haken bij bestaand repertoire werd reeds gezet door de Yaris Cross. En verder zien wij dat elders in autoland er voor een nieuwe SUV ook grif gebruik wordt gemaakt van reeds bestaande namen (Ford Mustang Mach-E, Ford Puma, Mitsubishi Eclipse Cross). Vanuit deze optiek moeten wij misschien niet verbaasd zijn als de nieuwe compacte cross-over van Alfa Romeo niet Tonale gaat heten (zoals de conceptversie), maar Alfetta. Toyota zal met de gehanteerde typeaanduiding de verkochte aantallen van de nieuwe SUV mooi kunnen optellen bij die van de gewone Corolla, waarmee de status dat dit het best verkochte auto uit de geschiedenis is, verstevigd wordt. De modelbenaming is bekend in meer dan 150 landen. Er zijn al meer dan 48 miljoen exemplaren van de Corolla verkocht.

Reageren is niet mogelijk.