B-segment duel: Toyota Yaris verslaat Peugeot 208

0

De Toyota Yaris heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Nog steeds leverbaar als hybride, maar voortaan veel expressiever op esthetisch en dynamisch niveau. Daarmee daagt hij de Peugeot 208 uit die voor dezelfde prijs alleen een benzineversie biedt. Dus, hybride of thermisch: wat is jouw volgende B segment auto?

Beroemd geworden dankzij de Prius in 1997, komt de hybride technologie eindelijk beschikbaar voor B segment auto’s. De vorige generatie Toyota Yaris beet de spits af, maar nu is de Honda Jazz e:HEV terug van weggeweest. Verder gaat Renault haar verkoopgeluk proberen met de Clio E-Tech. Helaas wordt niemand (meer) beloond met een ecologische bonus. Die is nu exclusief gereserveerd voor volledig elektrische modellen. Peugeot komt daarvoor met de 208 weliswaar voor in aanmerking, maar de tarieven beginnen dan pas bij 34.900 euro.

In deze test gaat de Peugeot 208 het gevecht met de Toyota Yaris Hybrid in PureTech 100 EAT8 GT-Line uitvoering. Die kost 27.480 euro. Daarmee is hij nog altijd een rug goedkoper dan zijn Japanse rivaal, die als Launch Edition (28.495 euro) de arena betreedt. Die oogt minstens zo sportief als de Peugeot in GT-Line tenue. Dat zou bij de vorige generatie ondenkbaar zijn geweest. Ook zonder dringend naar de opticien te moeten zou je hem kunnen verwarren met de GR Yaris. De nieuwe generatie beschikt namelijk over een vleesetende voorkant, een gedrongen profiel (met 3,94 meter is de nieuwe Yaris 12 cm korter dan de 208), grote wielen en een forse achterspoiler. Oftewel precies het tegenovergestelde van de vorige Yaris, die nogal bang was om op te vallen.

De revolutie zet zich voort in de cabine (hierover later meer), maar de Japanners scheppen liever op over de nieuwe hybride aandrijflijn van Yaris. Die koppelt een kraakverse driecilinder van 92 pk aan een elektromotor van 80 pk. Samen zijn zij goed voor 116 pk, hetgeen 16 pk meer is dan voorheen. Met ‘slechts’ 100 pk vertrouwt de Peugeot 208 op een klassieke turbocompressor om zijn benzine 3-pitter onderweg een boost te geven, en vergeet hij het comfort van stadsbewoners niet dankzij zijn automatische transmissie met 8 versnellingen (de handgeschakelde versie is 2.300 euro goedkoper). Er is hier geen elektromotor of accu om energie op te slaan tijdens het afremmen. Is dat een gemis?

In deze sprankelende GT Line afwerking omvat de standaarduitrusting van de Peugeot 208 zaken als een 10 inch touch screen (met navigatie en compatibel met zowel Apple CarPlay en Android Auto), volledige LED verlichting, 17 inch velgen, meubilair bekleding van 2 materialen, een achteruit kijk camera, parkeerassistentie en veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist. De Toyota Yaris is als Launch Edition dus 1.015 euro duurder, maar met uitzondering van een geïntegreerd navigatiesysteem (eenvoudig te vervangen door efficiëntere smartphone applicaties), voegt hij inductieladen toe, evenals dode hoek bewaking, handenvrije toegang, verwarmde voorstoelen, een vast glazen dak, tweekleurige lak en, zeldzamer op een B segment auto, adaptieve cruise control, rijstrook centreer hulp en een head-up display voor de projectie van rij gegevens in de voorruit! Wil je de Peugeot 208 met dezelfde toeters en bellen, dan kost dat (met uitzondering van de laatste accessoire, die niet beschikbaar is) 2.000 euro extra. Dat maakt de Fransoos uiteindelijk afgerond 1.100 euro duurder dan de Japanner. De tussenstand is nu dus 1-0 voor de Yaris, maar er volgen nog 2 andere testhoofdstukken …

Een verlaagde zit positie, een klein stuurwiel dat in diepte verstelbaar is, veel meer omhullende stoelen: de nieuwe Yaris positioneert zichzelf als een sportief alternatief voor andere B segment modellen. Dat kan even wennen zijn voor bezitters van de oude editie, maar de eerste meters in de stad zullen hen al snel geruststellen. Dit teefje vertrekt op haar enige elektromotor tot 15 km/u met een zware voet, of tot 30 km/u met een lichte voet, en is vervolgens in staat om een constant tempo van 50 km/u aan te houden zonder een druppel benzine te verbruiken. Dat is echt comfortverhogend in een stedelijke omgeving, waardoor je fileverkeer bijna zou gaan waarderen! Nu was de vorige generatie Yaris Hybrid in de stad ook al behoorlijk in zijn element, maar het verschil is dat de nieuwe editie op de snelweg veel meer relaxt zijn mannetje staat. Zonder echt sportief te worden, is rijden in deze Toyota aldaar veel aangenamer. Als er vermogen nodig is, ‘jankt’ de 3-cilinder minder dan de oude 4-‘pitter en verandert de akoestiek niet langer in een brullend concert met constant hoge toeren (de transmissie blijft continu variabel).

Het rijgedrag past bij deze metamorfose: de nieuwe Yaris kan direct en nauwkeurig sturen, de vooras weet goed raad met bochten en er is een achteras die accepteert om die manoeuvre te begeleiden door subtiel te driften bij het loslaten van het gaspedaal. Een geweldige transformatie! Toch is het niet genoeg om in aanmerking te komen voor het predikaat van ‘kleine GTI’. Daarvoor genereert de soepele vering te veel carrosseriebewegingen en de motor verheft zijn stem nog steeds te veel tijdens zware belasting. Maar er valt genoeg plezier te beleven achter het stuur van deze veelzijdige auto. Nooit eerder was de Yaris zo’n goede allrounder. Alleen bij het rijden op de snelweg ontbreken nog de puntjes op de i. Er zijn dan te veel onderstel geluiden, en de hulp bij het centreren in de rijstrook doet zijn werk niet vloeiend. En het verbruik stijgt dan tot boven de 6 liter per 100 km (bij 130 km/u als alleen de benzinemotor draait). Op zich een redelijke waarde, maar nogal een tegenvaller als je verwacht dat de Yaris altijd zo zuinig is als in de folder staat (gemiddeld 4,3 liter per 100 km).

Ik wissel naar de Peugeot 208 tijdens het snelweg testtraject en merk meteen zijn subtiele superioriteit op: het windgeruis blijft beter binnen de perken, zijn 3-cilinder gaat minder dreunen op lange hellingen en zijn rijstrookassistent kent de kneepjes van het vak beter. Ondanks een 16 pk lager motorvermogen, is er geen merkbaar verschil bij het tussentijds versnellen met de Toyota, ook al merk je goed dat het onderstel van de Peugeot moeiteloos veel meer vermogen accepteert (de 208 is ook leverbaar met een 130 pk versie van de PureTech motor). De Peugeot ophanging, die ook soepel is, houdt de bewegingen van de carrosserie beter onder controle en werkt goed samen met de besturing. Het kleine stuurwiel versterkt het gevoel van wendbaarheid nog meer (zelfs als de achteras van de 208 vastgeklonken blijft aan de grond), en nodigt uit tot een dynamisch rijgedrag dat de automatische transmissie gelukkig tolereert. In de normale modus doet de versnellingsbak discreet zijn werk, in de Sport modus reageert hij merkbaar sneller (al wordt je dan ook opgezadeld met een artificieel motorgeluid via de luidsprekers) en de automaat is relatief snel in de handmatige modus (regelbaar met de peddels achter het stuur). Helaas verdampen die pluspunten ten opzichte van de Yaris zodra je terugkeert naar de stad, waar de 208 net zo schokkerig wordt als de Yaris soepel is. De 1.2 PureTech worstelt om zijn trillingen in te dammen bij stationair toerental en het Stop & Start systeem irriteert: het is traag en schokkerig bij het herstarten, en het motorblok kantelt hinderlijk als de benzine toevoer wordt afgesneden. Soepel vertragen is daardoor vrijwel onmogelijk. Het verbruik is ook teleurstellend: weliswaar slechts 0,5 liter per 100 km meer dan de Yaris op de snelweg, maar een enorme 3,5 liter extra in de stad. Al zou een deel van het verschil verklaard kunnen worden door het feit dat ik het vervelende Stop & Start systeem snel heb uitgeschakeld …

Ondanks dat de graphics van het aanraakscherm een ‘oude’ indruk maken, oogt de Yaris aan boord veel moderner, vooral in deze Launch Edition afwerking met genereuze hightech uitrusting. Net zoals voor wat betreft het exterieurdesign of qua dynamiek op de weg, lijkt de Yaris ook in dit opzicht in niets meer op de oude editie. Voor de bestuurder zit een origineel vormgegeven instrumentarium, bestaande uit een klein centraal scherm van 4,2 inch omgeven door 2 kleine vensters (vermogensmeter links, toerenteller rechts). In het midden van het dashboard bevindt zich een 8 inch touch screen dat geleend is van de Corolla en de C-HR, met graphics die helaas zo oud zijn als het aantal USB aansluitingen (slechts 1 voorin de cockpit). Overal is er sprake van correct gepresenteerde materialen, ook al blijft de dashboardafdekking de enige die profiteert van schuimplastic. De algehele ergonomie is gebruiksvriendelijk (‘echte’ knoppen om de ventilatie te bedienen, goede instelmogelijkheden van de zitpositie) en de opbergruimte is voldoende: bakjes onder de ventilatieopeningen en aan de voet van de console, maar een minder royaal dashboardkastje en ook de deurvakken zijn aan de kleine kant. Je moet dus niet te veel spullen uit het zicht willen verbergen.

Het 208 GT-Line interieur kenmerkt zich door een te configureren digitaal instrumentarium met 3D-effect net onder de voorruit, een 10 inch centraal aanraakscherm dat licht naar de bestuurder gekanteld is, een klein dubbel afgeplat stuurwiel, diverse ‘pianotoetsen’, een keuzehendel voor de versnellingsbak in de vorm van een handvat, fraaie stiksels en gekleurde LED verlichting. De Peugeot is daarmee een lust voor het oog, maar zijn ergonomie laat (meer) te wensen over. Ongestructureerd. Dat is de omschrijving die van toepassing is op de ruimte voorin de 208. Het ‘wow’ effect is op het eerste gezicht superieur aan dat van de Yaris, maar de interieuromgeving zal pragmatische gebruikers niet aanspreken, want zij worden gehinderd door het gebrek aan leesbaarheid van de meters in bepaalde zit posities. Verder maakt het dashboard een erg drukke indruk en ben je verplicht om een beroep te doen op het touchscreen om de ventilatie aan te passen. In vergelijking met de Toyota zien de schermafbeeldingen er echter moderner uit en de interface laten zich iets intuïtiever bedienen. Verder is Peugeot de praktische aspecten niet vergeten: er is een groot handschoenenkastje, evenals een diep opbergvak onder de centrale armleuning, een draaibaar horizontaal opbergvak voor een smartphone en 3 soorten stopcontacten voorin de cockpit (12 Volt, USB-A, USB-C), aangevuld met 2 USB poorten voor de achterpassagiers.

Laat ik er geen doekjes om winden: deze 2 rivalen zijn niet de meest gastvrije B segment auto’s op de markt voor achterpassagiers. Kinderen zullen niet snel klagen, maar oudere tieners zullen al snel met hun knieën tegen de voorste rugleuningen aankomen (en ook met hun schedel als zij in het midden op de achterbank van de Yaris zitten). Volwassenen zijn helemaal de klos. Grotere personen zullen hun hoofd moeten buigen om in/uit te kunnen stappen. Ook een kind in een stoel zetten is niet eenvoudig: dat komt door de smalle deuren in de 208 en de krappe openingshoek in de Yaris. Gezinnen die perse geen (C segment) middenklasser willen, zijn beter af met hun SUV versies (2008 bij Peugeot en Yaris Cross bij Toyota; de laatste is leverbaar vanaf 2021). Die bieden meer ruimte achterin en hebben een grotere kofferbak. In de Yaris moet men het doen 286 liter volume en met 311 liter in de 208 (of 265 liter zonder opbergruimte in het onderste compartiment). In geen van beide modellen kan er een vlakke laadvloer worden gecreëerd als de rugleuning wordt neergeklapt. Dat komt door het ontbreken van een in hoogte variabele bodem.

 

Conclusie

Ongelofelijk, maar waar: een Yaris Hybrid koop je nu vanwege zijn agressieve ontwerp, originele interieurpresentatie en/of speelse weggedrag in bochten. Een metamorfose die de fundamenten van de populaire Toyota echter niet verandert, want hij blijft zachtaardig en zuinig in de stad, comfortabel op slechte wegen en voortaan iets minder luidruchtig op de snelweg. De fraai ogende 208 vergaart weliswaar meer punten met zijn dynamische rijgedrag en sneller reagerende versnellingsbak), maar elders is hij minder getalenteerd, vooral in stedelijke gebieden waar zijn combinatie van motor / transmissie / Stop & Start systeem soepelheid en soberheid mist. Het veel hogere vermogen van de Yaris, zijn uitgebreidere garantie, de superieure restwaarde en de betere prijs:uitrusting verhouding bezegelen zijn overwinning …

Reageren is niet mogelijk.