Toyota registreert Corolla Cross ook in Europa

0

Toyota heeft het ontwerp van de Corolla Cross bij het European Union Intellectual Property Office laten vastleggen.

Afgelopen augustus startte Toyota in Thailand met de verkoop van de Corolla Cross. Dit SUV model valt met zijn lengte van 4,46 meter qua formaat tussen de C-HR (4,39 meter) en RAV4 (4,60 meter) in. Qua wielbasis (2,64 meter) en techniek is de Corolla Cross nauw verwant aan de C-HR, maar hij spreekt een heel andere doelgroep aan. De nieuweling is een rechttoe, rechtaan SUV zonder poespas. Bij de C-HR lijden de functionele eigenschappen duidelijk onder de vorm. De opvallende vormgeving heeft Toyota beslist geen windeieren gelegd (zoals dat bij de eerste generatie Nissan Juke ook niet het geval was), maar een allemansvriend is het beslist niet. Daarom is er wat voor te zeggen als de Corolla Cross aan het verkoopgamma wordt toegevoegd. Daarmee kan Toyota consumenten bedienen die de RAV4 te groot vinden en de C-HR te ‘apart’.

De patentregistratie bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO) doet vermoeden dat Toyota inderdaad verkoopplannen heeft voor de Corolla Cross in Europa. De relatief nuchter vormgegeven SUV heeft een bagageruimte capaciteit van 487 liter. Daarmee kan de Corolla Cross duidelijk meer koffers slikken dan de C-HR, waarbij na 377 liter de achterklep dicht moet. Mocht de Corolla Cross naar Europa komen, dan zal dat vermoedelijk alleen in hybride vorm zijn. De betreffende aandrijflijn, bekend van de Corolla, C-HR en Prius, bestaat uit een CVT automaat, een 98 pk sterke 1,8 liter atmosferische 4 cilinder en een elektromotor die goed is voor 72 pk. Het systeemvermogen bedraagt 122 pk. Daarmee beloven de prestaties net zo spannend te worden als het uiterlijk van de Corolla Cross, maar dat is niet erg. Menigeen vindt een zuinige, betrouwbare auto belangrijker dan een flitsend snel apparaat.

Omdat SUV inmiddels zo’n groot marktaandeel in Europa hebben bemachtigd, is het voor fabrikanten lucratief om het per segment niet bij een enkel model te laten. Zo verkoopt BMW de X1 én de X2 in het C segment. Mercedes doet hetzelfde met de GLA en de GLB. Bij Opel vissen de Crossland en de Mokka min of meer in dezelfde prijsvijver. Dat geldt ook voor de Suzuki modellen Vitara en S-Cross. En het Ford duo Ecosport plus Puma. Renault start volgend jaar met de verkoop van de eveneens in Azië gebouwde Arkana; een SUV met de genen van de Captur maar het formaat van de Kadjar. Min of meer tegelijkertijd gaat bij Volkswagen de Nivus zich tussen de T-Cross en de T-Roc in wurmen. Dus een extra middenklasse SUV model van Toyota is zo gek nog niet.

Reageren is niet mogelijk.