Welcome back: test Jeep Grand Wagoneer

0

Na de afgelopen jaren met name in Europa in het nieuws gekomen te zijn met compacte SUV modellen is het nu weer tijd voor het grote werk: Jeep heeft haar nieuwe vlaggenschip klaar. Daarvoor werd een oud naamplaatje van zolder gehaald: Grand Wagoneer. Anno 2021 is dat een klassiek opgezette SUV die toch veel moderne technologie aan boord heeft.

Dat Jeep lange tijd geen grote SUV modellen heeft geïntroduceerd, komt onder andere door politieke issues binnen de gelederen van Fiat Chrysler Automobiles. Aanvankelijk had men het merk Chrysler op het oog voor het model dat zou moeten gaan concurreren met de Cadillac Escalade en de Lincoln Navigator. Ram, vooral bekend om haar pick-ups, passeerde ook nog even de revue. Maar uiteindelijk werd de eer aan Jeep gegund om de grote SUV te mogen gaan verkopen. Een verstandige beslissing, want dat is een merk dat veel aanzien geniet, ook in hogere kringen.

Oorspronkelijk zou de Grand Wagoneer al in 2014 een comeback maken. Het model was een vast onderdeel van de toekomstige productpresentaties van voormalig Fiat Chrysler Automobiles CEO Sergio Marchione. Maar dit autoconcern lijkt patent te hebben op vertragingen bij de lancering van nieuwe modellen. En regelmatig resulteert uitstel ook in afstel. Daar kunnen ze met name bij de zustermerken Alfa Romeo en Maserati over mee praten. Het is onduidelijk waarom Jeep zo lang aarzelde. Het was zeker niet om iets revolutionairs te creëren. De Grand Wagoneer houdt zich op vele manieren aan conventies. Hij is gebouwd op het aangepaste frame van de hoog aangeschreven Ram 1500 pick-up, hoewel de starre achteras plaats heeft gemaakt voor een onafhankelijke ophanging. Een paar kant-en-klare atmosferische V8 motoren zorgen voor het vermogen en een 8-traps automaat neemt de schakeltaken voor zijn rekening. Hoewel de Grand Wagoneer standaard wordt geleverd met achterwielaandrijving, zullen de meeste klanten vermoedelijk opteren voor een versie met een van Jeeps bestaande vierwielaangedreven systemen.

Het formaat van de Grand Wagoneer is duidelijk niet iets dat wij eerder hebben gezien bij Jeep, Ram of een van de andere merken uit de Fiat Chrysler Automobiles / Stellantis portfolio. Met een lengte van 5,45 meter en een wielbasis van 3,12 meter is de SUV niet alleen groter dan de eerder genoemde Cadillac Escalade en Lincoln Navigator, maar troeft hij ook de Chevrolet Tahoe en de Ford Expedition af. Stoelen op 3 rijen zijn vanzelfsprekend standaard. Met de derde rij in gebruik heeft de Wagoneer meer bagageruimte dan zijn rivalen, met een echt bruikbare 780 liter. Het maximale laadvolume varieert per uitvoering, maar ligt aan weerszijden van de SUV modellen van het Ford concern. In dit opzicht moet hij alleen de General Motors producten voor zich laten. De hiervoor genoemde afmetingen hebben betrekking op de varianten met standaard wielbasis, die nu wordt gelanceerd. Er zullen ook langere versies van zowel de Wagoneer als de Grand Wagoneer op de markt worden gebracht die het aanbod van Ford en General Motors weerspiegelen.

Met de Grand Wagoneer gaat Jeep dus de concurrentiestrijd met de Cadillac Escalade en Lincoln Navigator aan. In Europa zal hij de BMW X7, de Mercedes-Benz GLS en de lange wielbasis versie van de Range Rover op zijn pad vinden. Het betekent dat er een duurder marktsegment mee betreden wordt. Vanuit deze optiek heeft de Grand Wagoneer ook een merkimago versterkende functie. Jeep heeft weliswaar een uitstekende reputatie, maar kan toch wel een upgrade gebruiken na de introductie van een serie matige producten in de vorm van de Compass en Cherokee. De Grand Wagoneer onderscheidt zich van de ‘gewone’ versie door het zwarte dak. Opvallend is dat geen van beide modellen Jeep badges draagt; een bewuste keuze van Fiat Chrysler Automobiles / Stellantis om ze voor een hogere prijs te kunnen verkopen.

Zoals altijd is styling subjectief, maar het is moeilijk om niet te denken dat Jeep minder succesvol was in het oproepen van de geest van de iconische voorganger van de (Grand) Wagoneer dan Land Rover in zijn heruitgave van de Defender of Ford in zijn wederopstanding van de Bronco. De hoofddesigner van het exterieur van de Jeep wijst op de rechtopstaande stijlen, de hoge zijruiten en de met metaal afgewerkte grille als elementen die verwijzen naar het originele model, die debuteerde in 1963 en voor het laatst werd verkocht in 1991. De 2022 modeljaar uitvoering van de Grand Wagoneer wordt aangedreven door de bekende 6,4 liter V8, die voor de gelegenheid nieuwe in- en uitlaatspruitstukken heeft gekregen en die beschikt over een specifiek uitlaatsysteem. Hij levert 471 pk. Daarmee is hij de 6,2 liter motor van de Cadillac Escalade en de dubbel geblazen 3,5 liter V6 van de Lincoln Navigator de baas. Het koppel van de 6,4 liter (600 Nm) blijft echter wel achter bij dat van die concurrenten. De reguliere Wagoneer maakt overigens gebruik van de 5,7 liter versie van de Hemi V8 motor die een vermogen heeft van 392 pk en een koppel van 540 Nm. Het eTorque mild hybride systeem is voorzien van een riem aangedreven generator en een kleine lithium/ion batterij (die kan worden opgeladen via regeneratief remmen). Daarmee kan een korte boost van 175 Nm worden toegevoegd. Het maakt ook het uitschakelen van de motor mogelijk bij het vertragen.

De doelgroep voor de Grand Wagoneer zal echter vooral geïnteresseerd zijn in het trekvermogen. Dat is fors. Bijna 4.500 kilo kan de Grand Wagoneer trekken. Daarmee overtreft hij zowel de Lincoln Navigator (4.000 kilo) als de Cadillac Escalade (3.700 kilo), evenals alle Europeanen. Er is een heavy-duty trekhaak pakket beschikbaar dat een verbeterde motorkoeling, een aanhangwagen rem controller en een camera om mee in te zoomen op de trekhaak omvat. Maar er is geen geautomatiseerde stuurhulp voor achteruitrijden met een aanhangwagen. Karakteristiek voor Jeep is dat er meer dan één vierwielaandrijvingssysteem beschikbaar is. De Wagoneer wordt standaard geleverd met achterwielaandrijving en biedt Quadra-Trac I of Quadra-Trac II als opties. De ‘Grand’ versie is uitgerust met Quadra-Drive II. Dat kenmerkt zich door elektronische bedieningselementen voor het mechanische sper differentieel achter. In tegenstelling tot de meeste andere Jeep modellen is er geen offroad georiënteerde Trailhawk uitvoering. Geen enkele (Grand) Wagoneer is trouwens ‘Trail Rated’. 

Met zijn 6,4 liter V8 is de acceleratie van de Grand Wagoneer zeker voldoende, al bevindt hij zich niet op het hectische niveau van de Grand Cherokee SRT met dezelfde motor. In plaats daarvan is de 8 cilinder soepel en stil; het gaspedaal reageert lineair en het schakelen van de automaat gebeurt volkomen onopvallend. Omdat Jeep een zogeheten dial shifter monteert, moet handmatig terugschakelen worden gedaan via knoppen op het stuur. Luchtvering en adaptieve dempers zijn standaard op de Grand Wagoneer. Zij leveren een indrukwekkende rijkwaliteit. Toen ik vanuit New York City naar het noorden reed, kwam ik op de West Side Highway en later de Saw Mill River Parkway (beide oudere snelwegen met waterafvoer aan de rand van de baan) soms aanzienlijke gaten tegen. Bij sommige secties sloeg de vering behoorlijk en de Grand Wagoneer reageerde daarop met duidelijke carrosseriebewegingen, maar dat was het dan ook. Niks om van in paniek te raken. Een flink deel van de aanzienlijke massa van dit voertuig moet in de structurele stijfheid zijn gaan zitten, omdat de Grand Wagoneer solide aanvoelde, ongeacht de pokdalige bestrating die ik doorkruiste. De adaptieve dempers onderdrukken carrosserie bewegingen effectief, maar het schakelen tussen de Sport stand en de standaard Auto rij modus maakte niet veel waarneembaar verschil. De rij modi hebben alleen invloed op de aandrijflijn en de ophanging, niet op de besturing, dus het zwengelen aan het 2-spaaks stuur blijft altijd een inspanningsarme aangelegenheid. Het Highway Assist systeem kan in combinatie met de adaptieve cruisecontrol en de rijstrook centrering tijdelijk rij taken overnemen. De techniek functioneert uitstekend om de grote SUV gecentreerd op zijn rijstrook te houden met slechts een hand aan het stuur, behalve in scherpere bochten. Dan waarschuwt de Grand Wagoneer de bestuurder om de rij taken op zich te nemen. Er is mij verteld dat er een handsfree, half autonoom systeem in General Motors’ Super Cruise stijl komt, maar wat de timing betreft, willen de Jeep functionarissen nog geen datum noemen. “Binnenkort” is alles wat zij zeggen.

De Grand Wagoneer cabine beschikt over een schat aan rijk ogende materialen, waaronder enorme houtoppervlakken. Van cruciaal belang voor een roadtrip voertuig is dat er voldoende opbergruimte is. Wat dit betreft stelt de Grand Wagoneer niet teleur. Er is ook een koelbox onder de voorste midden armsteun beschikbaar of, als alternatief, een met toetsenbord afsluitbare kluis.

Het optionele passagiersdisplay voorin lijkt echter een beetje overdreven. Het heeft een aanpasbare startpagina en kan audio-informatie, navigatie, de camera’s en de videospeler weergeven (een privacyscherm voorkomt dat de bestuurder het kan bekijken). Dan zijn er de touchscreens voor klimaatregeling voor en achter, die ook naar overdaad rieken, hoewel Jeep niet de enige fabrikant is die ze gebruikt. Handig is dat er ook een rij fysieke knoppen is voor veelgebruikte klimaatregelingsfuncties.

Er zijn dus veel mogelijkheden. Hoe zit het in de praktijk? Het grotere digitale cluster en het centrale display zien er geweldig uit. De graphics zijn net zo modern en scherp als bij de concurrentie en de hoeveelheid mogelijkheden om aanpassingen te doen is op zich handig, maar kan de leek ook een beetje ontmoedigen. Ik ondervonden echter een paar bugs in mijn preproductie auto. De afstemknop was soms traag bij het scrollen door satellietradiostations, de kaart in het instrumentenpaneel weigerde te laden en de volumeknop sloeg even aan. Ik hoop dat alle vele functies foutloos werken bij de exemplaren van de Grand Cherokee die Jeep straks aan de klant gaat leveren. Natuurlijk kunnen de onvermijdelijke updates over-the-air worden uitgevoerd.

Voor eigenaren die verbaasd zijn over de technologie in de auto, of andere vragen over het voertuig hebben, staan ​​”Wagoneer Ambassadors” klaar om te helpen. Deze toegewijde klantenservicemedewerkers zijn beschikbaar om vragen te beantwoorden tijdens en na het aankoopproces en maken deel uit van Jeeps streven om de ervaring een Jeep te bezitten te verbeteren om zo te kunnen concurreren met Cadillac, Lincoln, Mercedes-Benz en andere SUV modellen die al snel 200.000 euro kosten. Jeep biedt ook het ophalen en thuis afleveren van voertuigen voor service, waarbij de auto’s worden gewassen en bij terugkomst schoongemaakt zijn. Maar dealers zullen op dezelfde manier hun spel moeten verbeteren, aangezien de prijsstelling voor de Grand Cherokee de grenzen verlegt voor het merk Jeep. De Grand Wagoneer kost namelijk omgerekend tussen de 210.000 en 230.000 euro.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Als fan van de klassieke Grand Wagoneer had ik het leuk gevonden als deze nieuwe versie een sterkere lijn naar het origineel had getrokken zoals Ford (Bronco) en Land Rover (Defender) gedaan hebben (hoewel dit niet betekent dat ik ook plastic houten carrosseriebeplating als een vereiste had beschouwd). Voor de meeste kopers is de combinatie van de uitgestrekte ruimte, het luxe interieur, de aangename rijervaring en een fors trekvermogen echter zeker genoeg om deze Jeep begerenswaardig te maken. Persoonlijk vind ik de Grand Wagoneer duidelijk smaakvoller vormgegeven dan de Mercedes-Maybach GLS (234.281 euro). Maar anno 2021 begint de spoeling in Europa voor dergelijke auto's erg dun te worden. Of het Jeep nu nog lukt om zonder stekker hybride aandrijftechniek een voet tussen de deur te krijgen in het segment voor de duurste SUV modellen is twijfelachtig. Jammer, want in 2014 (toen het model eigenlijk op de markt had moeten komen) lagen de kaarten nog anders. Waarom heeft het zo lang geduurd, Jeep?

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    4.4

Reageren is niet mogelijk.