Toyota Corolla Cross is het brave broertje van de C-HR

0

Gisteren werd in het testverslag van de Volkswagen Taigo opgemerkt dat dit nieuwe model wel erg dicht op de bestaande T-Cross en T-Roc in het gamma zit, maar dat autofabrikanten blijkbaar van mening zijn dat zij niet genoeg SUV modellen in het gamma kunnen hebben. Dezelfde analyse kan worden gemaakt over de modellenpolitiek van Toyota (toevallig of niet samen met Volkswagen ‘s werelds grootste 2 autofabrikanten). Die heeft besloten om de eerder dit jaar onthulde Corolla Cross ook in Europa te gaan verkopen. De nieuweling krijgt een plaats boven de Yaris Cross in het gamma, maar onder de RAV4. Daarmee is de Corolla Cross na de C-HR de tweede SUV van Toyota in het C segment. Met het laatste model bedient het Japanse merk klanten die een sexy en dynamisch ogende auto zoeken. De Corolla Cross is bestemd voor diegenen die vinden dat “wie gewoon doet, al gek genoeg doet”.

De Corolla Cross is namelijk zeer behoudend vormgegeven, maar hij kan toch wel worden omschreven als een ‘spannende’ auto. De nieuweling is namelijk het eerste model dat uitgerust is met Toyota’s hybridetechnologie van de vijfde generatie. Ook nieuw is Toyota Smart Connect, een multimediasysteem dat heel snel reageert en veel functionaliteiten biedt. Naar verwachting is de nieuwe Corolla Cross vanaf het najaar van 2022 in Nederland leverbaar.

Terwijl bij de C-HR de nadruk ligt op een onderscheidend design, heeft Toyota de Corolla Cross naar eigen zeggen ontworpen met het accent op comfort, ruimte en functionaliteit. De hybride aandrijflijn is opnieuw ontworpen en biedt meer koppel, meer elektrisch vermogen, meer efficiëntie én meer rijplezier. Het design van de Corolla Cross zou specifiek afgestemd zijn op de Europese markt, maar dat is onzin: het model werd eerder al in Thailand voorgesteld. Daar lusten ze blijkbaar wel pap van saai vormgegeven SUV modellen. Of het design ook in Europa aanslaat, is evenwel afwachten. “De trapeziumvormige grille en de geprononceerde spatborden geven de Corolla Cross onmiskenbaar een stoere uitstraling”, zo schrijft de importeur in haar persbericht. Maar je zou dergelijke styling elementen ook als vlaggen op een modderschuit kunnen omschrijven.

De Corolla Cross is 4.460 mm lang, 1.825 mm breed en 1.620 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 mm. De Corolla Cross is gebaseerd op het GA-C platform waar ook de C-HR op staat. Die architectuur wordt alom geprezen vanwege zijn rijplezier. Het platform kent een extra laag zwaartepunt en is zeer stijf. Dit levert voordelen op voor de rijdynamiek.

Het interieur van de nieuwe Corolla Cross biedt meer hoofd- en beenruimte dan de C-HR, zowel voor als achter. En dankzij de grote portier openingen achter is het hier extra gemakkelijk in/uitstappen. Het lichte, ruimtelijke gevoel van het interieur wordt nog eens benadrukt door het panoramadak.

Vanwege de lage til drempel en de brede laadopening, is de bagageruimte van de Corolla Cross extra goed toegankelijk, ideaal voor het inladen van bijvoorbeeld een fiets of kinderwagen.

De lithium/ion batterij is dankzij de toepassing van de nieuwste ontwikkelingen krachtiger dan voorheen terwijl hij ook 40 procent lichter geworden is. Het systeemvermogen van de 2.0 hybride aandrijflijn is met meer dan 8 procent gestegen en bedraagt nu 197 pk. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u neemt 8,1 seconden in beslag. Bovendien is de rijervaring intuïtiever en natuurlijker doordat tijdens het accelereren de rijsnelheid beter overeenkomt met het motortoerental. Dit levert een meer lineaire en voorspelbare acceleratie op. Dit werd bereikt door de relatie tussen de input van de bestuurder op het gaspedaal en de daadwerkelijke reactie van de aandrijflijn opnieuw te kalibreren.

De Corolla Cross profiteert verder van een verbeterde HMI (Human Machine Interface) met de nieuwste multimediatechnologie en een voor Europa specifieke dashboardlay-out met een nieuw 12,3 inch digitaal dashboard en 10,5 inch centraal multimediadisplay (Toyota Smart Connect). Het digitale dashboard is het grootste in het segment en verschillende personalisatiemogelijkheden met betrekking tot verbruik, navigatie en bediening van het hybridesysteem.

Het centraal gepositioneerde High Definition touchscreen is voorzien van een nieuwe, krachtiger processor zodat het snel reageert. Zowel Apple CarPlay (draadloos) als Android Auto is aanwezig. Software-updates verlopen over over-the-air. Tot de mogelijkheden behoren bovendien cloud navigatie, lokale parkeer- en verkeersinformatie en een spraakassistent. En met de MyT-app kan de bestuurder profiteren van slimme internet services zoals het lokaliseren van de auto, het op afstand ont- en vergrendelen van portieren en het laten uitvoeren van rij analyses.

Net als de hybride aandrijflijn van de vijfde generatie een primeur voor de Corolla Cross is, is T-Mate dat ook. Onder deze noemer verrijkt Toyota de bekende actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense met andere actieve rij- en parkeerhulp systemen om het rijden nog gemakkelijker en veiliger te maken terwijl alle inzittenden zo goed mogelijk beschermd worden. Het Pre-Collision System (PCS) biedt voor het eerst Acceleration Suppression bij een lage snelheid, maar ook Intersection Cut-In Traffic Assist, evenals een verbeterde detectie van tegemoetkomend verkeer en Intersection Turn Assist.

Tot de Safety Sense-functies behoren een Emergency Driving Stop System (EDSS) en over-the-air software-updates die systemen up-to-date houden en nieuwe functies toevoegen. Daarnaast heeft Toyota verbeteringen aangebracht met betrekking tot Full Speed Range Adaptive Cruise Control (FSR ACC), Lane Trace Assist (LTA) en Road Sign Assist (RSA). T-Mate biedt extra rijassistentie in de vorm van Blind Spot Monitor (BSM) met Safety Exit Assist (SEA), Auto High-Beam System (AHS) en een parkeerhulp met Toyota Teammate Advanced Park, een Panoramic View Monitor (PVM), Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking (RCTAB) en Intelligent Clearance Sonar (ICS). Een nieuwe airbag in het midden voor moet voorkomen dat de bestuurder en zijn passagier bij een zijdelingse aanrijding met elkaar in contact komen.

Reageren is niet mogelijk.