Moet Renault haar dochter Lada verkopen?

0

Shell trekt zich terug uit Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. Dit doet het bedrijf omdat het geschokt zegt te zijn door de verloren levens in Oekraïne, die het resultaat zijn van een zinloze daad van militaire agressie van Rusland die de Europese veiligheid bedreigt.

Shell heeft onder meer een belang van 27,5 procent in het olie- en gasproject Sakhalin 2 in Rusland, dat wordt uitgevoerd door het Russische staatsbedrijf Gazprom. Daarnaast financiert het voor ongeveer 10 procent Nord Stream 2, de gaspijpleiding die van Rusland naar Duitsland loopt. Het bedrijf verkoopt de belangen in beide projecten. De ruim 400 tankstations, die volledig eigendom zijn van Shell, blijven wel in het land. Shell heeft voor zo’n 3 miljard dollar aan bezittingen in Rusland. Het bedrijf verwacht hierop verlies te moeten nemen. “Ons besluit om ons terug te trekken nemen we met volle overtuiging”, zegt CEO Ben van Beurden. “We kunnen en willen niet toekijken”. Het Noorse staatsolie- en gasbedrijf Equinor maakte bekend de samenwerking met de Russische oliegigant Rosneft te beëindigen en voorlopig geen nieuwe investeringen meer te doen. Equinor heeft voor 1,2 miljard dollar aan bezittingen in Rusland. Ook het Britse oliebedrijf BP doet de aandelen in Rosneft van de hand vanwege de inval in Oekraïne. Het gaat om een belang van bijna 20 procent. Door de verkoop moet het bedrijf aan het eind van dit kwartaal ruim 22 miljard euro afschrijven. “Zoals bij zo veel anderen heeft de ontwikkeling van de situatie in Oekraïne mij diep geschokt”, zegt BP topman Bernard Looney. “Ik leef mee met iedereen die getroffen is”. Looney geeft ook zijn positie in de directie van Rosneft op.

AvtovazRenaultNissan

De vraag is nu of de Renault Groep deze voorbeelden gaat volgen door haar belang in AvtoVaz (producent van Lada) van de hand te doen. Hierover zal zeker op directieniveau een discussie worden gevoerd. Doorslaggevend zal het standpunt van de Franse staat zijn, een invloedrijke aandeelhouder van de Renault Groep. Anders dan Italië heeft Frankrijk niet de neiging om Rusland de hand boven het hoofd te houden. En de Franse president Emmanuel Macron is zeer gemotiveerd om zijn collega Vladimir Poetin te straffen na een serie mislukte gesprekken tussen beide staatshoofden in een poging de druk van de ketel te halen.

Als de situatie in Oekraïne escaleert en het aantal burgerdoden fors oploopt (omdat Rusland zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en gebruik blijkt te maken van omstreden wapens), dan zal de druk op de Renault Groep toenemen om een daad te stellen. Dat zal dan verkoop van haar belang in AvtoVaz zijn. In China zal men in de rij staan om het aandelenpakket over te nemen, dus dat is het probleem niet. Wel is het een gevoelige tegenslag voor de Renault Groep dat nu al moeite heeft om qua schaalgrootte concurrenten als Volkswagen en Stellantis bij te benen. Maar dat is in deze tijden natuurlijk bijzaak.

 

Reageren is niet mogelijk.