Missie mislukt: Austral als Renault Kadjar opvolger

0

Peugeot kan opgelucht ademhalen: Renault heeft het verprutst met de opvolger van Kadjar. De nieuwe C segment SUV van het merk met het wybertjes logo, de Austral, ziet er weliswaar keurig uit, maar ook niet meer dan dat. Dat is onvoldoende om de Peugeot 3008 met name in eigen land van de troon te stoten als best verkopende SUV in zijn klasse. Dat de Austral geleverd gaat worden met hybride motoren tot 200 pk zal waarschijnlijk ook niet het verschil maken. Jammer dat jij deze kans gemist hebt, Renault.

Het was een kort optreden. Na amper 7 jaar vervangt Renault de Kadjar door een nieuw model. Anders dan bij de Twingo, Clio, Captur en Mégane is er dus geen sprake van meerdere generaties. Dat de Kadjar zijn contract niet verlengd krijgt, heeft alles te maken met zijn verkoopprestaties. In Frankrijk is de Peugeot 3008 in het segment voor compacte SUV modellen heer en meester. Bij ons verkocht deze concurrent vorig jaar factor 5,5 keer beter. Je zou denken dat Renault zich niet een tweede keer aan dezelfde steen stoot, maar het tegendeel is waar: opnieuw presenteert deze autofabrikant een SUV waarvan het design jou de schouders doet ophalen.

RenaultAustralLive10

Ach, eigenlijk is alleen de naam veranderd want eigenlijk is de nieuwe Austral eigenlijk de tweede generatie van de in 2015 gepresenteerde Kadjar. Carrosseriebreedte en hoogte zijn vrijwel identiek. Alleen in de lengte is er 2 centimeter bijgekomen: de C segment SUV van Renault meet nu 4,51 meter. De wielbasis bedraagt 2,67 meter. Wel is er voor het zustermodel van de 8 centimeter kortere Nissan Qashqai een nieuw platform: CMF-CD genaamd. Dat is door de Frans / Japanse alliantie gezamenlijk ontwikkeld. Er is sprake van een onderstel dat voor prettige rijeigenschappen zorgt en voor voldoende comfort, maar de maatvoering beperkt enigszins het ruimteaanbod. Daardoor is de Qashqai niet toonaangevend in zijn klasse. Wacht de Austral hetzelfde lot?

RenaultAustralLive11

Er zijn dus geen experimenten van Renault bij het design van de Austral. Jammer, want bij een nieuw model kan juist dat het verschil maken. Renault zou dat moeten weten, want de 20/30 maakte op zakelijk rijders weinig indruk. Zijn opvolger, de veel spannender vormgegeven 25, werd daarentegen wel een groot succes. Maar goed, het positieve wat je van de Astral is dat hij over een koetswerkdesign beschikt dat niet onaangenaam oogt en waarmee de SUV maar weinig mensen zich tegen het harnas zal jagen.

RenaultAustralLive7

De meest opvallende details aan de Austral zijn de lichten. Aan de voorzijde hebben de koplampen een smalle, naar binnen openende led boog en aan de achterzijde wordt dit design herhaald en aangevuld met 2 led strips die in de achterklep doorlopen.

RenaultAustralLive6

 

Het ontwerp van het interieur is ook relatief conventioneel. Althans, het is een herhaling van zetten die wij reeds bij de Mégane E-Tech Electric gezien hebben. De 2 grote displays domineren (12,3 inch voor de volledig digitale instrumentarium en 12 inch voor het multimediascherm) het dashboard.

RenaultAustralLive3

Voor de rest heeft Renault afgezien van de ongebreidelde manier van digitalisering van schakelaars en blijft het knoppen en bedieningselementen monteren voor de essentiële functies die zodoende blindelings kunnen worden bediend. Goed zo! Renault zal ook een head-up display voor de Austral aanbieden.

RenaultAustralLive8

Bijzonder is het grote element in de vorm van een hendel op de middenconsole dat als handsteun moet dienen bij het bedienen van het multimediadisplay. Onder deze plank bevindt zich een oplaad pad voor het draadloos opladen van smartphones, en er zijn ook een tweetal USB-C en één 12 volt aansluiting aan de voorkant. Afhankelijk van de uitrustingsvariant is het interieur voorzien van verschillende hout-, chroom- en textieldetails en wordt er ook gebruik gemaakt van aanpasbare sfeerverlichting.

RenaultAustralLive5

In vergelijking met de Kadjar is de Austral zoals gezegd iets langer. De carrosserielengte neemt met 2 centimeter toe tot 4,51 meter. De breedte is 1,83 meter en de hoogte van de nieuwe Renault bedraagt 1,62 meter, wat praktisch dezelfde afmetingen zijn als die van de Kadjar. Afhankelijk van de stand van de achterbank leuning varieert het kofferbak volume tussen de 500 en 1.525 liter. De achterbank kan in een verhouding van 2:1 worden neergeklapt en 16 centimeter in lengte worden verschoven; afhankelijk van de benodigde ruimte.

RenaultAustralLive2

Het nieuwe CMF-CD platform maakt de optionele montage van vier wiel besturing mogelijk; door Renault “4-Control Advanced” genoemd. Dankzij de op lage snelheid tegensturende achterwielen wordt de draaicirkel teruggebracht van 11,5 meter tot 10,1 meter. Op hoger tempo sturen de achterwielen met de collega’s vóór mee, met als gevolg een grotere rijstabiliteit. De Austral kan daardoor de bestuurder een gevoel van sportiviteit geven waarnaar het bij de Peugeot 3008 tevergeefs zoeken is. Maar in de vorige zin is bewust het woord ‘kan’ gebruikt: de techniek moet zich nog in de praktijk bewijzen. De praktijk bij andere Renault modellen leerde dat niet iedereen er fan van is.

RenaultAustralLive4

In de Austral zullen alleen benzinemotoren worden gemonteerd; van dieselaandrijving zal geen sprake zijn. Jammer is dat er vooralsnog geen plug-in hybride variant is. Zoals waarschijnlijk bekend is Autointernationaal helemaal geen fan van dit type aandrijving, maar elders in Europa (onder andere Duitsland en Frankrijk) worden PHEV modellen zwaar gesubsidieerd met alle verkoopvoordelen van dien. Daar kan de Austral nu niet van profiteren. Ook in Nederland is er geen sprake van zakelijk voordeel. Peugeot biedt dan bij de volgend jaar de presenteren nieuwe 3008 wél want die SUV wordt leverbaar in zowel stekker hybride als volledig elektrische uitvoering.

RenaultAustralLive12

Renault blijft met haar C segment SUV dus aandrijftechnisch op achterstand staan. De basismotor is wederom de samen met Mercedes ontwikkelde 1,3 liter viercilinder die met 140 en 160 pk te bestellen is; de krachtigere versie ook met de optionele X-Tronic automaat. Daarnaast is er een nieuwe driecilinder met een cilinderinhoud van 1,2 liter. Die vormt de basis voor de mild- en full hybride varianten. De eerste beschikt over 48 volt techniek en een startaggregaat. Hij levert 130 pk en wordt gecombineerd met een handgeschakelde versnellingsbak. Het verbruik zou 5,3 liter per 100 km bedragen.

RenaultAustralLive13

De Austral met volwaardige hybride techniek heeft krachtigere ondersteuning van een elektromotor. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt ​​het systeemvermogen 160 of 200 pk. De elektromotor neemt daarvan 68 pk (en 205 Nm) voor zijn rekening. Ondersteund door een 1,7 kWh batterij kan deze uitvoering puur elektrisch korte afstanden afleggen. Deze hybride versie van de Austral beschikt over een 7-traps automaat. De sterkste uitvoering met 200 pk moet in 5,9 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Een volledig elektrisch aangedreven variant is zoals gezegd niet gepland. Diegenen die dat in C segment SUV vorm zoeken, dienen nog even te wachten want straks keert de Scénic in een dergelijke gedaante op aarde terug. Die modelnaam wordt dus niet met pensioen gestuurd …

RenaultAustralLive14

De Austral is volgens Renault up-to-date met diverse assistentiesystemen, waaronder techniek waarmee half autonoom op Level 2 gereden kan worden. Ook aan boord zijn een 360-graden camerasysteem en een automatische parkeerassistent.

RenaultAustralLive15

Ook nieuw is een centrale airbag tussen de bestuurder en de voorpassagier. Het Open R-Link multimedia systeem is cloud gebaseerd en maakt gebruik van Google services, waaronder de Google Assistant voor spraakbesturing. Reken op dezelfde uitrusting niveaus als de Mégane E-Tech Electric, te weten Equilibre, Evolution, Techno en Iconic. De sportieve uitvoering gaat Esprit Alpine heten.

RenaultAustralLive9

Er is momenteel nog geen informatie over de prijs van de Austral. Renault wil vanaf de zomer het bestelboek openen en vervolgens in het najaar de nieuwe C segment SUV naar de dealers brengen. Peugeot fans kunnen dus opgelucht adem halen. En Renault fans doen er verstandig aan nog eens na te denken of een afgeprijsde Kadjar niet tóch een betere koop is. De Austral wordt zeker zo duur als de Nissan Qashqai. Die kost in Visia tenue met 140 pk sterke 1,3 liter viercilinder benzinemotor minimaal 34.590 euro. Dat is altijd nog 3 mille minder dan de Peugeot 3008 minimaal moet opbrengen – maar vermoedelijk zullen veel autoconsumenten die SUV zijn meerprijs waard vinden …

 

Reageren is niet mogelijk.