De DS 7 Crossback gaat komende zomer naar de schoonheidsspecialist. In gecamoufleerde staat kon de vernieuwde editie echter nu al worden betrapt. De foto’s die van het model gemaakt werden, maken het mogelijk om een indruk te krijgen van de omvang van de aanpassingen.
De premium gezins-SUV werd in februari 2017 gepresenteerd, maar pas begin 2018 startte op de Franse markt de verkoop. Na een carrière van 4 jaar mag de oorspronkelijke vaandeldrager van het merk zijn huidje strak laten trekken. Dat is nodig want de 7 Crossback heeft nog 3 jaar te gaan. Pas in 2025 zal hij worden vervangen door een tweede generatie. Die wordt volledig elektrisch en en zal worden gemaakt in Italië.
Voor wat betreft de facelift van de 7 Crossback is er sprake van een subtiele metamorfose. De daglichten winnen aan verticaliteit en dikte; zij zullen de SUV harmoniseren met de nieuwe DS 4. De modeljaar 2023 uitvoering van de 7 Crossback krijgt verder nieuwe koplampen met dunnere contouren en een andere licht signatuur. Dit betekent dat de met meer dan 180 graden draaibare (bij het ontgrendelen van het voertuig) lichtmodules met pensioen worden gestuurd. Die techniek was erg duur en zat er puur voor de show. De 7 Crossback is niet langer een aanhanger van uiterlijk vertoon, hij wil het nu hebben van andere kwaliteiten.
Let ook op bumpers die meer prominente randen krijgen. Het zwarte gedeelte en de bodem beschermplaat zijn ook volledig nieuw ontworpen met een design dat een visuele verbreding van het voertuig suggereert; een trapeziumvorm die de auto optisch dichter bij het asfalt plaatst. Onder de geperforeerde camouflage (noodzakelijk om de mechanica goed te kunnen laten koelen), oogt de grille platter terwijl de opening breder lijkt. Ten slotte, aan de rand tussen de onderkant van de bumper en het zwarte gedeelte, is er sprake van een meer viriele vormgeving die agressiviteit naar de 7 Crossback brengt.
Het dashboard blijft ongewijzigd, evenals de indeling van het scherm van het multimediasysteem. De 7 Crossback ontvangt dus niet, in tegenstelling tot wat men zou denken, het panoramische scherm van de DS 4. Hij behoudt zijn originele ontwerp om de lay-out van het dashboard niet te verstoren.
Hoewel de achterbumper niet wordt aangepast in het kader van de restyling, wordt de achterklep wel volledig opnieuw ontworpen. De vijfde deur is meer uitgehold ter hoogte van het gedeelte tussen de lichtunits. Dit vergroot de optische overeenkomst met de DS 4 en maakt de SUV, net als de wijzigingen aan de voorzijde, optisch breder. Fabrikant Stellantis kan deze wijziging relatief goedkoop uitvoeren omdat de achterklep van kunststof is gemaakt. Het aanpassen van een mal is veel minder duur dan het veranderen van een pers.
Ten slotte krijgt de gerestylede 7 Crossback 19 inch velgen waarvan het ontwerp identiek is aan dat van de DS 4 E-Tense.