Fisker Pear: de klimaatneutrale auto van een telefoonfabrikant

0

Het eerste productiemodel, de Ocean, moet nog op de openbare weg verschijnen, maar ontwerper Henrik Fisker is al bezig met het volgende project. In 2024 wil de drukbezette designer en baas van een debuterende autofabrikant zijn volgende elektrische personenwagen project klaar hebben.

Dat voertuig heeft als werktitel ‘PEAR’. Het acroniem staat voor “Personal Electric Automotive Revolution”, wat zich eenvoudig vertaalt naar zoiets als een revolutie op personenauto gebied. Nee, nederigheid is nooit een eigenschap van de Deense Fisker geweest.

FiskerPearFoxconn2

Fisker heeft via Twitter al de eerste teaser beelden van de Pear gelanceerd, waarvan in de tweede helft van 2023 de versie zal worden gepresenteerd die in serieproductie moet gaan. Het gaat om een compacte auto in cross-over stijl. Het interieur moet veel ruimte bieden. De grote raampartij moeten voorkomen dat bestuurder en inzittenden zich opgesloten voelen of op een andere manier claustrofobisch worden. De taillelijn onder de zijruiten is laag en de voorruit strekt zich uit tot aan de flanken. Dit verbetert het uitzicht.

De Pear moet leverbaar worden met 1 motor op de achteras of, tegen meerprijs, met 2 exemplaren (op beide assen een exemplaar en dus vierwielaandrijving). Er moeten ook 2 batterijpakketten van verschillende grootte beschikbaar komen. Met de grootste versie is een actieradius tot 500 kilometer mogelijk. Een dak met zonnepanelen levert extra rijbereik op als de zon schijnt.

FiskerPearFoxconn4

Fisker in totaal 4 uitrustingsniveaus. Daarnaast legt de ontwerper uit dat hij mikt op een vanafprijs van 29.900 dollar (vertaald naar de Nederlandse marktsituatie 40.000 euro). Fisker accepteert al reserveringen met een aanbetaling van 250 dollar. Als je een tweede exemplaar van de Pear bestelt, hoef je daar maar 100 dollar voor aan te betalen. Op dit moment zouden er al 3.200 reserveringen zijn.

Anders dan de Fisker Ocean, een kloeke elektrische SUV van Mercedes-Benz EQC formaat die dit jaar gelanceerd wordt, zal de Pear niet gebouwd worden door Magna-Steyr in Graz. Het is namelijk de bedoeling dat het kleine broertje op termijn (vanaf 2027) klimaatneutraal geproduceerd en verkocht gaat worden. Dit betekent dat de productie zo lokaal mogelijk plaats moet vinden, dat onderdelen bij voorkeur per spoor worden aangevoerd en dat er sprake is van batterijrecycling. Dit klinkt allemaal geweldig, maar het is niet erg specifiek.

FiskerPearFoxconn5

Voor het uitvoeren van het Pear project heeft Fisker zijn blik gericht op partner Foxconn. Dat bedrijf behoort tot de Taiwanese Hon Hai Groep en is tot nu toe vooral bekend om het bouwen van hardware voor consumentenelektronica, voornamelijk iPhones van Apple. Het feit dat Fisker de productie wil uitbesteden, klinkt misschien revolutionair, althans op het eerste gezicht, maar dat is dat slechts ten dele. Want het idee om auto’s te bouwen met behulp van zogeheten contractfabrikanten, is al zo oud als de weg naar Born (waar VDL Nedcar gevestigd is). Foxconn produceert tot nu toe vooral entertainmentelektronica, maar zou wel oren hebben naar het uitslaan van haar vleugels. En Apple zou ook de ambitie hebben om haar mysterieuze Apple Car met haar jarenlange partner Foxconn te realiseren en dus niet met een klassieke autofabrikant.

 

Foxconn is voor wat betreft de aanzoeken die zij heeft gekregen (ook het Chinese Geely dingt naar de hand van de consumentenelektronica fabrikant) gelukkig niet onvoorbereid. Sterker nog: de autodivisie van de Taiwanese firma  heeft al geruime tijd een platform voor elektrische personenwagens klaar. Dat is naar eigen zeggen variabel genoeg om vrijwel elk type auto in grote aantallen te kunnen produceren. Want dat is eigenlijk de kerncompetitie van Foxconn: in recordtijd schaalvoordelen realiseren met grootschalige productie. Het is in dit kader passend dat er slechts 2 jaar zit tussen de officiële start van het partnerschap (eind 2021) en het moment dat de eerste Pear van de band zal rollen. In de ondertekende intentieverklaring wordt gesproken over een productievolume van 250.000 voertuigen per jaar. De Pear zal worden geproduceerd in een voormalige General Motors fabriek in Ohio die Foxconn heeft gekocht en waarin ook de elektrische autofabrikant Lordstown is gevestigd.

FiskerPearFoxconn3

De auto zelf mag overigens door zijn ontwerper niet in een bestaande categorie worden ingedeeld. Samen met Foxconn zal er een “baanbrekend nieuw voertuig” worden ontwikkeld die zich niet laat indelen in een bepaald segment, aldus Fisker: “Wij zullen een auto creëren die sociale grenzen overschrijdt en die een combinatie biedt van geavanceerde techniek, design, innovatie plus kosteneffectiviteit, terwijl wij onze belofte nakomen om ’s werelds meest duurzame personenwagen te creëren”. Boeiend, maar zoals gezegd ook verrassend vaag voor een auto die Fisker over uiterlijk 18 maanden op de weg wil hebben. Maar als Foxconn daadwerkelijk klaar is om Fisker het  ontwikkelingstempo te bieden die het nodig heeft, zou het inderdaad (bijna) een revolutie zijn!

Reageren is niet mogelijk.