Smart: na #1 komt #3

0

Smart’s herstart als automerk met aanzienlijk grotere ambities dan het oorspronkelijke bedrijfsmodel heeft al geleid tot de introductie van de nieuwe #1 elektrische cross-over. Maar de volgende stap van het merk, dat tegenwoordig voor de helft in handen van het Chinese Geely concern is, zal de zaken naar een veel hoger plan tillen, zo blijkt uit deze uitgelekte foto’s die als bijlage dienden voor nieuwe homologatieaanvragen in China.

Het lijkt een coupé-SUV-model met ‘#3’ badge te zijn, wat suggereert dat er ook een meer rechtopstaande #2 versie in ontwikkeling is. Zowel de standaard als de high-performance Brabus versies van de auto ondergaan momenteel het homologatieproces in China, waar hij zal worden gebouwd.

SmartNummer3Gelekt2

De nieuwe door Gorden Wagener ontwikkelde ontwerptaal van de #1 is overgenomen voor dit grotere model. Dit omvat de koplamp- en achterlichtopstellingen over de volledige carrosseriebreedte, een gladde oppervlak en een schuin aflopende C-stijl. Een selectie van lichtmetalen velgontwerpen is ingediend bij het Chinese Ministerie van Industrie en Technologie, evenals plannen voor personalisatie opties, waaronder contrasterend gekleurde daken, spiegels en achterspoilers.

Misschien wel het meest interessante aspect van de gelekte foto’s zijn de afmetingen van de nieuwe Smart die bij de homologatie papieren werden geleverd; de #3 is 4,4 meter lang en 1,8 meter breed, bij een hoogte 1,6 meter. Deze maatvoering plaatst het merk in het competitieve middenklasse C-SUV segment, met een auto die aanzienlijk groter is dan al het andere met een Smart badge. De #3 is qua formaat vergelijkbaar met de nieuwe Mini Countryman, die voor het eerst verkrijgbaar zal zijn met een volledig elektrische aandrijflijn wanneer dat nieuwe model in 2024 in de showrooms arriveert.

Er zijn enkele voorlopige specificaties van de techniek en de prestaties bekend. Er zullen 2 motorversies worden aangeboden: eentje met 154 pk en een ander met 268 pk; de laatste heeft vrijwel zeker dezelfde motor als de #1. Maar er is nog geen informatie over de batterijcapaciteit voor de langere #3. Autointernationaal.nl verwacht dat het model gebruik zal maken van het door Geely ontwikkelde SEA platform, net als zijn kleinere broer of zus. Deze architectuur zal ook onder de EX30, de aankomende compacte SUV van Volvo te vinden zijn.

Reageren is niet mogelijk.