In detail: de nieuwe Peugeot E-3008

0

Dit is het belangrijkste nieuws van Stellantis: de presentatie van de Peugeot E-3008. Het is de eerste auto van het Frans / Italiaans / Amerikaanse autoconcern die gebaseerd wordt op het STLA Medium platform. In de toekomst zal deze architectuur gebruikt gaan worden voor vrijwel alle elektrische middenklassers van Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS, Lancia en Opel. Peugeot gaat het STLA Medium platform zelf ook gebruiken voor de begin 2024 te introduceren E-5008.

De E-3008 heeft dus een belangrijke primeur. Het verschil met de nog te introduceren E-5008 (en de huidige 3008) zit hem in de schuine achterzijde. Peugeot noemt de nieuweling zodoende een “fastback-SUV”. De E-5008 krijgt een conventionelere daklijn en wellicht ook een grotere wielbasis dat de 2,735 meter die de E-3008 tussen zijn assen heeft. Ter vergelijking: de huidige Peugeot 3008 heeft een wielbasis van 2,675 meter. Zijn opvolger is dus iets forser en ruimer. Die is 9 centimeter langer, 5 centimeter breder en 8 centimeter lager.

Peugeot3008E11

De bagageruimte is met 520 liter gelijk aan die van de bestaande 3008, al kun je door de vlak liggende achterruit wel minder gemakkelijk tot boven de hoedenplank doorstapelen. De E-3008 mag 1.250 à 1.350 kg trekken, hetgeen prima waarden zijn voor een elektrische auto. Bij de huidige 3008 Hybrid moet de achterklep overigens al na 395 liter dicht. Niet dat dit verkoopsucces in de weg stond, want van deze modelgeneratie zijn in totaal al 1,32 miljoen exemplaren verkocht.

Peugeot3008E15

Standaard beschikt de E-3008 over 1 elektromotor die goed is voor 214 pk en 343 Nm. Deze instapper is voorzien van een 73 kWh batterij waarmee je 525 kilometer ver komt. Dezelfde batterij wordt ook gebruikt in de versie met 2 motoren. Die heeft een vermogen van 327 pk (en 509 Nm aan koppel). Volgens Peugeot is de actieradius voor deze versie met 2 motoren hetzelfde. De derde variant van de E-3008 is de Long Range uitvoering. Die beschikt over een 98 kWh batterij waarmee men 700 kilometer ver kan komen. Om die waarde te kunnen realiseren, is een tweede elektromotor blijkbaar uit den boze, want de E-3008 Long Range moet zich zien te redden met de elektromotor van 214 pk. In combinatie met de grote, zware batterij zal dat het record sprinttijd opleveren. Peugeot heeft het (op dit moment) daarom liever niet over de acceleratie en de topsnelheid. Het Franse merk noemt alleen de maximale snelheid waarop de noodrem nog ingrijpt. Dat is 140 km/u.

Peugeot3008E2

Opladen kan via een 400 Volt systeem met snelheden tot 160 kW, waardoor ‘bijvullen’ van 20 naar 80 procent van de maximale capaciteit in half uur klaar is. Optioneel zijn een warmtepomp en een 3-fase boordlader met 22 kW leverbaar. Standaard is die er in 11 kW vorm. Vehicle-to-load-functies (V2L) zijn er ook, zodat het mogelijk is om de batterij van de E-3008 te gebruiken om elektrische apparaten van stroom te voorzien. De accu’s worden in eerste instantie ingekocht bij het Chinese BYD, maar komen later van ACC. Dat is een joint venture van Stellantis en Mercedes-Benz, die voor beide fabrikanten meer grip op de batterijtoevoer moet brengen. De productie van de ACC batterijen vindt in Europa plaats.

Peugeot3008E

Stellantis belooft overigens dat de accu’s in de toekomst véél lichter gaan worden. Het is de bedoeling dat het gewicht halveert. Dat zal niet binnen een weekje gerealiseerd zijn, maar is een proces dat tot 2030 gaat duren. Stellantis heeft in dit kader flink geïnvesteerd in Lytten. Dit bedrijf specialiseert zich in lichtere Lithium Sulphur accu’s. Deze hebben meer voordelen dan enkel een lager gewicht. Ze zijn minder schadelijk voor het milieu en goedkoper om te produceren. Alleen maar positief nieuws, dus. Een lichtere accu zorgt voor een lichtere auto. En die zal vervolgens weer efficiënter zijn. Dat niet alleen, ze worden dan ook leuker om te rijden. Want ondanks dat accu’s vaak laag in de wagenbodem zijn geplaatst, voel je het gewicht in bochten zetten.

Peugeot3008E7

De Peugeot E-3008 krijgt trouwens gezelschap van een gewone, nieuwe 3008 (en 5008). Die zal leverbaar worden met mild hybride (Hybrid 136 e-DCS-6) en plug-in hybride (Hybrid 195 e-DCS-7) techniek. Informatie over deze aandrijfvarianten en de bijbehorende specificaties volgt later, al is reeds wel bekend dat zij beide een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling hebben. Voor het formaat van de bagageruimte maakt het overigens niet uit of je de elektrische (E-3008) of niet-elektrische (3008) versie neemt.

Peugeot3008E12

Dat de E-3008 de vaandeldrager is van een nieuwe generatie Stellantis modellen, blijkt ook uit het uiterlijk. De SUV is zonder meer herkenbaar als Peugeot, maar brengt vanbinnen en vanbuiten ook een aantal zichtbare noviteiten met zich mee. We zien meer afgeronde vormen en wat minder scherpe vouwen en een nieuwe generatie van het front met ‘driedubbele slagtanden’ en een zwarte balk tussen de koplampen.

Peugeot3008E19

De hele auto is trouwens ook meer afgerond, met een sterk aflopende achterruit (beter voor de stroomlijn) zonder achterruitwisser (niet langer nodig omdat de luchtstroom beter is). Op de achterklep prijkt een voor Peugeot nog vrij nieuwe, maar wel erg modieuze vorm van het omgaan met typeaanduidingen: zowel de merknaam als de typenaam staat in het midden van de klep.

Peugeot3008E20

Peugeot noemt de E-3008 dus een “fastback-SUV” en mijdt de term ‘coupé’. Een bewuste keuze volgens Jérôme Micheron, Product Director bij het Franse automerk. “ ‘Coupé’ klinkt als iets dat minder ruim is. Het woord ‘Fastback’ geeft veel beter aan hoe wij willen dat de consument deze auto ziet. De E-3008 moet gewoon ruim en breed inzetbaar zijn en een flinke bagageruimte bieden”. Micheron sluit niet uit dat de term ‘SUV coupé’ in de toekomst negatieve associaties gaat oproepen vanwege het minder grote ruimteaanbod.

Peugeot3008E8

De E-3008 is er in in eerste instantie in 2 stijluitvoeringen: Allure en GT. De laatstgenoemde, herkenbaar aan het zwarte dak, beschikt over de nieuwste versie van de inmiddels wereldberoemde i-Cockpit van Peugeot. Dit betekent dat er sprake is van één 21 inch groot scherm dat van achter het stuur doorloopt tot het midden van het dashboard en, omdat de ophangpunten voor de inzittenden niet zichtbaar zijn, optisch lijkt te zweven. Het uitgerekte display is iets gebogen, waardoor het de naam “Panoramic i-Cockpit” heeft gekregen. Het heeft een aanraakgevoelig gedeelte in het midden en een instrumentarium ter hoogte van het stuur.

Peugeot3008E17

De E-3008 neemt het lager geplaatste, extra touchscreen van de 308 over, zij het in verbeterde vorm. Dit i-Toggles scherm met snelkoppelingen laat zich nu naar links en rechts ‘swipen’, zodat er nog meer functies snel bereikbaar zijn. Het hele infotainment is nog wel gebaseerd op dat van de 308, 408 en andere recente Stellantis-producten, maar zou beter en vooral sneller moeten. Gelukkig, want dat Peugeot en haar zustermerk dreigde wat dit betreft op achterstand te raken ten opzichte van met name de jongste Renault modellen. Bij de E-3008 Allure is er een 10 inch instrumentarium en een 10 inch infotainmentscherm, die samen optisch één scherm lijken te zijn.

Peugeot3008E16

Standaard aanwezig op de E-3008 zijn 19 of 20 inch lichtmetalen velgen, Pixel led koplampen, aanpasbare sfeerverlichting, parkeer sensoren vóór, een elektrisch bedienbare achterklep, verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en een draadloze lader voor smartphones. De voorstoelen hebben het AGR predicaat (Aktion für Gesunder Rücken); een kwaliteitsgarantie tegen rugpijn dat wij reeds kennen van Opel. Op de GT uitvoering krijg je er ook ventilatie en een massage-functie bij. ‘Herkenbaar 3008’ is  de uit meerdere lagen opgebouwde middenconsole, die vloeiend overloopt in een op soortgelijke wijze opgebouwd dashboard. Het geheel is bekleed met een gezellige grijze stof, die het interieur wat knus en huiselijks geeft. Dit is standaard in alle versies en het stofje keert ook altijd terug op de rugleuning van de voorstoelen.

Peugeot3008E22

Het nieuwe stuurwiel is relatief compact en ook de bedieningshendels zijn gewijzigd. Ook de grijze stoffen bekleding in het interieur is nieuw. Voor wat betreft de carrosserie zijn er 6 kleuren om uit te kiezen. De in de vorige alinea besproken velgen zijn net als bij de 408 niet ‘rondom symmetrisch’, maar hebben een invulling die in een rechte streep van de ene naar de andere velgrand loopt. Heel bijzonder, en los van die 408 vooralsnog uniek in autoland.

Peugeot3008E10

Een ander toffe feature is het Focal Premium Hi-Fi System. Focal is een (uiteraard) Franse fabrikant van stereo-installaties. Speciaal voor de 3008 hebben ze een systeem ontwikkeld met 4 tweeters, 3 woofers, 1 polyglass Cone Centre en 1 Power Flower subwoofer. Middels een versterker met 12 kanalen en 690 Watt moet het allemaal geweldig klinken.

Peugeot3008E23

Volgend jaar februari opent Peugeot de orderboeken voor de nieuwe E-3008 samenstellen. Over wat wij moeten gaan betalen voor de elektrische fastback-SUV doet de Franse fabrikant nu nog geen mededelingen, maar reken op een instaptarief rond de 50.000 euro. Peugeot gaat de E-3008 in Sochaux produceren.

Peugeot3008E9

 

Reageren is niet mogelijk.