Frans elektrisch duel: Peugeot E-3008 vs Renault Scénic Electric

0

Het jaar 2023 zal eindigen met de onthulling van de Peugeot E-3008 en de Renault Scénic Electric. Okay, we hebben via summiere informatie al even kunnen snuffelen aan dit elektrische SUV duo, maar de details houden de Franse makers nog even onder hun alpinopet. Zowel de E-3008 als de Scénic Electric worden in 2024 in de showroom verwacht. Dan start het duel der elektronen aangezien de Peugeot en de Renault in precies dezelfde vijver gaan vissen.

De transitie naar elektrisch rijden is meer dan concreet in het aanbod van beide Franse giganten. Zowel Peugeot als Renault hebben duidelijk elektrificerende ambities. Op het vlak van personenwagens heeft Peugeot reeds de e-208 en de e-2008 gelanceerd. Onlangs werd het gamma van de 308 uitgebreid met een volledig elektrische variant. Peugeot steekt haar groene ambities niet onder stoelen of banken want voordat wij kennis kunnen maken met de gewone 3008 (oftewel de varianten van de SUV met een verbrandingsmotor, al dan niet voorzien van hybride techniek), stelt het merk met het leeuwlogo eerst haar nieuwe E-3008 voor. De rest van het gamma volgt pas later. Begrijpelijk, want daar valt minder mee te pronken. De Peugeot E-3008 heeft binnen het Stellantis concern echter de primeur van het STLA Medium platform. Daarmee zegt deze autofabrikant klaar te zijn voor de toekomst.

PeugeotE3008RenaultScénicElectric

Renault van zijn kant is een pionier op het gebied van elektrische modellen. Met wisselend succes. Want de Fluence Z.E. werd een flop. Bij deze elektrische sedan werd al vroeg de stekker er uit getrokken. De Zoé kan, als hij volgend jaar wordt afgelost door de 5 Electric, terugkijken op een niet onsuccesvolle carrière. Het model is als een klasgenote die het niet van haar uiterlijk moet hebben, maar die onmiskenbaar doorzettingsvermogen heeft. De Zoé is al meer dan 10 jaar onder ons en behoort daarmee tot de senioren op de automarkt. Net als bij de vrijwel even oude Tesla Model S in de positieve zin van het woord. Want ook als het om auto’s gaat, moet je eerbied hebben voor grijze haren. Sinds vorig jaar draagt de Mégane Electric de elektrische vaandel bij Renault. Binnenkort krijgt hij gezelschap van de Scénic Electric. Renault heeft haar iconische MPV volledig opnieuw uitgevonden als een volledig emissievrije SUV. Samen met de Peugeot E-3008 luidt hij een formidabel elektronenduel in 2024 in.

 

Peugeot E-3008

De nieuwe E-3008, die gebouwd gaat worden in Frankrijk in de historische Peugeot fabriek in Sochaux op het eerder genoemde, gloednieuwe STLA Medium platform (dat primair voor elektrische aandrijving is bedoeld), wordt duidelijk gezien als het visitekaartje van het leeuwenmerk. Vandaar dat de SUV debuteert in elektrische vorm. Pas later zal Peugeot hybride en plug-in hybride versies presenteren op basis op hetzelfde platform dat ook plaats biedt aan verbrandingsmotoren.

PeugeotE3008RenaultScénicElectric2

Deze nieuwe E-3008, die aan visuele impact geen gebrek heeft, onderscheidt zich van de huidige 3008 door zijn hyper expressieve voorkant en zijn achterkant met het silhouet van een fastback coupé. Een stijl die rechtstreeks is afgeleid van de 408 die begin dit jaar werd gelanceerd. Hij is 4,58 meter lang en de wielbasis bedraagt 2,73 meter. Het koffervolume is 520 liter. Voor grotere gezinnen lanceert Peugeot later ook een E-5008. In het passagierscompartiment blijft de i-cockpit bestaan, maar Peugeot beweert aan de afleesbaarheid van het instrumentarium te hebben gewerkt (dat kon inderdaad beter) met een nieuwe ergonomie en een gebogen paneel. Verder werd ook het head-up display verbeterd.

PeugeotE3008RenaultScénicElectric4

De E-3008, die dus elektrisch is, zal verkrijgbaar zijn in 3 vermogensniveaus van 210 pk tot 320 pk, waarbij de laatste versie 2 elektromotoren heeft; één op elke as. Een tussenversie van 230 pk met een grote batterij van 98 kWh zal bijzonder aantrekkelijk zijn vanwege zijn actieradius van (maximaal) 700 km, vergeleken met 525 km voor de andere 2 versies die een accu van 73 kWh hebben. Het opladen heeft ook bijzondere aandacht gekregen en Peugeot kondigt aan dat de batterij in 30 minuten voor 80 procent kan worden opgeladen bij een terminal van 160 kW. Het gamma is door Peugeot vereenvoudigd want er zijn slechts 2 uitrustingsniveaus: Allure en GT, waarbij de laatste 20 inch velgen en een 2-kleurige carrosseriekleur heeft.

 

Renault Scénic Electric

Renault maakt een draai van 180 graden met haar nieuwe Scénic Electric. Na 27 jaar goede en trouwe dienst als familievriend verpakt in een MPV carrosserie waarmee hij jarenlang de initiator van het segment én ook gedurende meerdere decennia de marktleider was, dreigde ooit populaire Scénic uit beeld te raken. Maar nu is hij terug. Daartoe heeft hij voor de 5de generatie de gedaante van een SUV aangenomen, en qua aandrijving is hij overgeschakeld op volledig elektrische techniek.

PeugeotE3008RenaultScénicElectric3

Vaarwel MPV en lang leve de SUV. De nieuwe Renault Scénic Electric past in de huidige trend om voor het grote publiek bestemde modellen met hightech features aan te bieden. Net als bij voorgaande generaties het geval was, is de nieuwe editie gebaseerd op het Mégane platform, maar in dit geval de CMF-C EV bodemplaat van de nieuwe Mégane Electric. In het passagierscompartiment vinden we ook het dashboard van hetzelfde familielid. Het dashboard wordt gekenmerkt door een groot scherm dat hoort bij het OpenAir multimediasysteem dat verbonden is met Google.

PeugeotE3008RenaultScénicElectric5

Terwijl de Scenic in zijn MPV tijdperk een enorme leefruimte aan boord bood, heeft de nieuwkomer te maken met de beperkingen van elektrische aandrijving, namelijk een vloer die verhoogd is door de aanwezigheid van de accu en dus een kofferbak met een beperkter volume. Deze is 545 liter groot en biedt daarmee 173 liter minder capaciteit dan de nu uitzwaaiende Grand Scénic met verbrandingsmotor. Met name de hoogte van de kofferbak is wat behelpen. Maar wees gerust, de Scénic Electric onderscheidt zich op andere vlakken met een langere wielbasis (2,78 meter), wat de ruimte voor passagiers bevordert. De nieuwe elektrische editie is als SUV 4,47 meter lang, 1,86 meter breed en 1,57 meter hoog en zal alleen verkrijgbaar zijn in een 5-zitsversie met 2 varianten van 170 pk (60 kWh accu) en 220 pk (accu 87 kWh). Het merk met het wybertjeslogo kondigt een actieradius aan van 420 km voor de 60 kWh uitvoering en ruim 620 km voor de 87 kWh versie. Voor het opladen kan de eerste een vermogen van 130 kW ontvangen, terwijl de 87 kWh variant tot 150 kW gaat, waardoor snel opladen gegarandeerd is.

 

Resumé

De nieuwe Scénic Electric zal in 2024 verkrijgbaar zijn en Renault verklapt dat het gamma (er komt ook een Esprit Alpine versie) breder zal zijn dan dat van zijn zusje, de Mégane Electric. Maar ook de prijzen zullen hoger zullen zijn. Reken op een instaptarief van 49.670 euro. Daarmee wordt de Scénic Electric wel nipt goedkoper dan de E-3008 want Peugeot zal zijn best moeten doen om de basisprijs onder de 50 mille te houden. Maar ja, dan krijg je dus wel meer motorvermogen én een groter accupakket …

Reageren is niet mogelijk.