Rusland lanceert de Volga opnieuw

0

Deze zomer zal er in Rusland een nieuw model Volga op de markt komen. Dit betekent dat een tweede Russische automerk na Moskvich uit de vergetelheid zal worden gehaald. In beide gevallen lukt dit alleen met buitenlandse hulp.

De binnenlandse autosector in Rusland stagneert, voornamelijk als gevolg van uitgebreide westerse sancties die zijn opgelegd sinds de aanval op Oekraïne in februari 2022. Westerse merken of zelfs partners als Renault (Lada) of Chrysler (GAZ) hebben al lang afscheid genomen van het grootste land ter wereld. En dus blijven alleen de autofabrikanten over die samenwerken met Chinese bedrijven.

Lada (AvtoVAZ uit Togliatti) lanceert bijvoorbeeld de nieuwe X-Cross 5 als technologische kloon van de FAW Bestune T77 uit China. En het allang overleden merk Moskvich uit Moskou produceert sinds een jaar kopieën van Chinese JAC modellen. Nu bevestigt de Russische minister van Industrie en Handel, Denis Manturov, dat de Gorki Automobile Plant (GAZ) de Wolga opnieuw zal lanceren en op de markt zal brengen. Het comeback model is primair bestemd voor staatsfunctionarissen. Die zijn onlangs door de overheid verplicht om in Russische auto’s te rijden.

Nieuwe Volga aangekondigd voor de zomer van 2024
Ten tijde van het IJzeren Gordijn werden de Volga limousines vooral door hoge ambtenaren gebruikt als passend voertuig. Het eerste model was de GAZ-21, die van 1956 tot 1968 werd gebouwd in Nizjni Novgorod (toen: Gorki) aan de Wolga. Meer bekendheid geniet de GAZ-24 op de hoofdfoto.
Hoe de nieuwe editie van de staatslimousine er uit gaat zien, is nog niet duidelijk. Wel is bekend dat de verantwoordelijken het model komende zomer willen gaan leveren voor 2,5 miljoen Russische roebel (zo’n 26.000 euro). Het is echter onwaarschijnlijk dat dit project mogelijk zal zijn zonder een partner uit het buitenland, en op dit moment is China de enige optie. Er kan dus gespeculeerd worden of en welke Chinese autofabrikant uiteindelijk als donor zal dienen.
.

Reageren is niet mogelijk.