Mercedes Maybach Vision 6 Live

0

Niet alleen in Nederland, maar ook elders neemt de ongelijkheid toe. Met als gevolg dat ‘de rijken’ nóg rijker worden. Op de vraag of dat een wenselijke ontwikkeling is, zal nu niet worden ingegaan, maar feit is dat dit extra afzetmogelijkheden schept voor extreem dure en exclusieve auto’s. Bentley heeft de bovengrens voor SUV modellen verlegd, Bugatti noteert momenteel boven verwachting snel orders voor de overtreffende trap van de Veyron en Daimler wil ook graag een graantje meepikken. Dit autoconcern heeft Mercedes daarom de Maybach Vision 6 laten ontwikkelen.

De Mercedes Maybach Vision 6 is een conceptstudie voor een coupémodel die alles overschaduwd. De 2+2-zitter is 5,77 meter lang en 1,33 meter hoog. Het in Maybach rood gespoten en 2,10 meter brede, gestroomlijnde koetswerk is uitgerust met vleugeldeuren, zodat de coupé nog meer opvalt. Deze constructie kennen we van de Mercedes modellen 300SL, SLS AMG én Tesla Model X. Andere stijlkenmerken zijn een conische achterpartij dat aan een jacht doet denken, optisch bijna doorzichtige 24-inch spaakvelgen (met een rood schild om de luchtstroom te optimaliseren) en een imposante, verticale grille. met die vorm. Links en rechts van de bumpers bevinden zich wat ontwerpchef Gordon Wagener “aërodynamisch geleidende oppervlakken” noemt. Een achterspoiler ontbreekt, de kleine lichtblokken zijn nauwelijks zichtbaar en camera’s op discrete steunen maken buitenspiegels overbodig. De bijna platte achterruit is in 2 delen gesplitst. De zijschorten zijn voorzien van LED verlichting en de diffusor heeft een aluminium behuizing.

Mercedes Maybach heeft een loungesfeer

Het dashboard loopt door in de deurbekleding, wat voor een loungesfeer zorgt. Achter het stuur ontvangt de bestuurder rij informatie die via een transparant scherm op de voorruit wordt geprojecteerd. Via handbewegingen kan hij via de menustructuur bladeren. Ter compensatie van alle hightech is de Mercedes Maybach Vision 6 voorzien van een klassiek instrumentarium. “Met de alomvattende digitalisering van de wereld hebben we behoefte aan hyperanaloge details”, aldus Wagener. De ronde klokken en naalden zijn (daarom) pal voor de neus van de bestuurder geplaatst.

Een camera zorgt voor goed zicht naar achteren; het beeld is op een scherm te zien. De echte toptechnologie in deze conceptstudie schuilt in een scala aan sensoren. De stoel verstellen via drukknoppen behoort daarmee tot de verleden tijd. Samen met een camera zetten die Body Sensors automatisch de met leer beklede zetels in de optimale positie. Een warmtesensor zorgt er voor dat de airconditioning de bestuurder (en passagier) op de juiste temperatuur houdt, terwijl het massagesysteem herniaklachten wegwerkt. De sfeerverlichting past zich aan de kleding van de bestuurder (en passagier) aan. Toch maar geen roze sokken aandoen dus…

Op de vloer van de Mercedes Maybach Vision 6 ligt iepenhout, dat voor een visuele link met de wereld van de luxejachten zorgt. Hoewel Wagener hier geen mededelingen over doet, moet er niet gerekend worden op een overdaad aan kofferruimte. Dat kan je althans afleiden uit de mededeling dat voorin plaats is voor 2 speciaal ontworpen koffers. Achterin is plek voor champagneflessen.

Onder de 2 meter lange kap kon met gemak een V12 gelepeld worden, maar de Duitsers hebben voor een ander type aandrijving gekozen. Achter elk wiel zit namelijk een elektromotor. Het kwartet is samen goed voor 750 pk. De ongetwijfeld zwaarlijvige Maybach kan daarmee in minder dan 4 seconden naar 100 km/u sprinten. Qua topsnelheid zorgt het studiemodel niet voor voorpaginanieuws, want die is begrensd op 250 km/u. De 80 kWh accu is groot genoeg om een rit van 500 km mogelijk maken. Via een snel laadstekker (officieel CSS methode) heeft men in 5 minuten weer voldoende stroom om 100 km verder te kunnen rijden. Daarnaast is draadloos opladen via inductie mogelijk. De middentunnel van de Mercedes Maybach Vision 6 is doorzichtig, zodat de passagiers de energiestromen kunnen zien.

De Maybach is een hommage aan de glorietijd van de grote gestroomlijnde coupémodellen

Daimler presenteerde de Mercedes Maybach Vision 6 op het Pebble Beach Concours d’Elegance evenement in Monterey. Het model is een hommage aan de glorietijd van de grote gestroomlijnde coupémodellen uit de jaren dertig van de vorige eeuw, met illustere merknamen als Delage, Pierce Arrow en Bugatti. Wagener weigert echter te spreken van een retro design, maar wel van “een nieuwe interpretatie van klassieke esthetische principes”. De Mercedes Maybach Vision 6 wordt zowel “hot” (sensueel, emotievol) als “cool” genoemd (het minimalisme, de technologie). Productieplannen voor de klomp uitgerekte luxe zijn er niet.

Reageren is niet mogelijk.