Maybach wordt weer magisch

0

Er is een nieuw speeltje voor de superrijken op komst. Mercedes promoveert Maybach namelijk weer terug van ‘topuitrusting niveau’ naar zelfstandig merk met een bijna 6 meter lange, luxueuze coupé. Het slagschip debuteert volgende week op het Pebble Beach Concours d’Elegance evenement in Monterey, Californië.

Mercedes omschrijft het model als “Hot & cool – almost 6 meters of ultimate luxury”. Met een beetje goede wil is in het silhouet van deze donkerrode coupé het Maybach logo terug te zien. De Coupé Concept kan als spirituele opvolger van de Exelero uit 2004 worden beschouwd; een in samenwerking met bandenfabrikant Fulda gebouwde supercoupé, waarmee verwezen werd naar de modellen van het merk uit de dertiger jaren van de vorige eeuw.. De Maybach Exelero was gebaseerd op het platform van de Mercedes SLR Mclaren en werd aangedreven door een 700 pk sterke, dubbel geblazen V12. Daarmee kon het 2,6 ton wegende gevaarte in 4,4 seconden naar 100 km/u versnellen en een topsnelheid van 351 km/u bereiken.

De Maybach Coupé voor het allerhoogste segment

Autoconcern Daimler wekte Maybach begin deze eeuw weer tot leven als apart prestigemerk, bedoeld als antwoord op het Bentley van Volkswagen en het Rolls-Royce van BMW. Maar succes bleef uit; niet in de laatste plaats omdat de limousine waarmee Maybach zijn rentree maakte (de 57/62) zich optisch en technisch te weinig distantieerde van de Mercedes S klasse. De Duitsers schakelden een tandje terug door Maybach als naam te gebruiken voor het topuitrusting niveau van een aantal Mercedes modellen. Maar nu durft het Daimler concern, dat de wind verkooptechnisch in de rug heeft, weer op te schakelen en kan deze stijlvolle Maybach Coupé voor het allerhoogste segment het begin van een nieuw hoofdstuk als apart luxemerk worden. Het Duitse gevaarte zou één van de grootste productieauto’s ooit kunnen worden. Hij is maar net iets kleiner zijn dan de Cadillac Fleetwood 75, de huidige recordhouder op onze planeet. De Maybach Coupé is bedoeld als concurrent voor de Rolls-Royce Wraith.

Reageren is niet mogelijk.