Eindelijk is het zover. Het lange wachten wordt beloond: volgende maand zal Honda op de autosalon van Parijs de Europese versie van de nieuwe Civic voorstellen. De sedanuitvoering rijdt al bijna een jaar rond in Noord Amerika, maar nu is ook de hatchback klaar. Honda meldt dat de nieuwe Civic begin 2017 bij de Europese dealers in de showrooms arriveert.
Van de tiende generatie Civic werd afgelopen maart op de autosalon van Genève al een conceptversie getoond. Die had alle visuele kenmerken van de nieuwe Type R uitvoering. In Parijs presenteert Honda echter alleen de doordeweekse uitvoeringen van de nieuwe Honda Civic. Die wordt leverbaar met een 3-pits 1.0, een 1,5 liter viercilinder (beiden met VTEC technologie en turbo) en een 1.6 i-DTEC diesel.
De in de inleiding genoemde sedanversie zal ook op de Europese markt verkocht gaan worden. Die moet de Accord doen vergeten en zal ook op de Parijse beursvloer te zien zijn. De Honda Civic Hatchback wordt in het Britse Swindon voor alle afzetmarkten gebouwd, ook die buiten Europa. De sedanversie zal in het Turkse Gebze van de band gaan lopen omdat in die regio grotere afzetkansen voor een 4-deurs model zijn.
In een later stadium volgt een nieuwe editie van de Civic Tourer. Voor de nieuwe Type R uitvoering denkt Honda de 2,0 liter turbomotor op te kunnen voeren tot 330 pk. Al die paarden blijven naar de voorwielen gaan. De direct ingespoten 1,0 liter driecilinder krijgt een vermogen van minimaal 120 pk en zal volgens Honda “extreem zuinig” worden. De 1.5 unit is goed voor 174 pk. Qua transmissie zal de klant bij beide motorversies kunnen kiezen uit een handbak en een CVT automaat. Voor hybride en elektrische modellen ziet Honda in Europa pas goede afzetkansen als de stringente Europese norm van 95 gram/km CO2 emissie geïmplementeerd wordt. Dat is in 2020 het geval.
Honda beleefde vorig jaar een verkoopdieptepunt in Nederland met slechts 1.299 registraties. Ter vergelijking: landgenoot Toyota verkocht bij ons afgerond 20 keer zoveel auto’s. En in de gloriejaren van het merk (toen de Civic ook als hybride sedan werd geleverd) gingen er 10 duizend auto’s over de toonbank. Maar inmiddels heeft Honda dankzij de HR-V de opgaande lijn weer te pakken. De nieuwe Honda Civic biedt extra afzetkansen. Volgens Honda is het model de ruimste auto in zijn klasse. Dat is enerzijds te danken aan het forse formaat (ruim 4,50 meter) en anderzijds aan het feit dat de brandstoftank zich onder de voorstoelen bevindt, waardoor er extra veel bagageruimte is.
De marktintroductie van de nieuwe Honda Civic valt samen met de beslissing van Honda om de distributie in ons land weer zelf ter hand te gaan nemen. In 2013 werd de Nederlandse importorganisatie geïntegreerd in een Benelux kantoor, maar daar was onvoldoende oog voor de Nederlandse markt en haar dealers. Met als gevolg decimerende verkopen. Nu zit Honda er weer zelf bovenop en wil dat vanwege de Brexit onrust (de Civic wordt geproduceerd in Groot-Brittannië) ook blijven doen.
Honda wil volgend jaar 3.000 auto’s verkopen in Nederland. Dat klinkt misschien bescheiden, maar het zijn er wel meer dan dubbel zoveel als in 2015. Dit jaar zal de teller uitkomen op ruim 2.000 stuks, zo verwacht Autointernationaal.nl . Het gros van de verkopen zal door de Jazz, HR-V en Civic gerealiseerd worden. De CR-V telt in zijn huidige vorm niet meer mee in het cross-over annex SUV segment. Honda denkt dat als de verkoopdoelstelling voor 2017 gehaald wordt, de dealers een gezonde boterham kunnen verdienen.