Belgische leasemarkt in rep en roer

0

“Als het zo gemakkelijk was, dan waren de salariswagens nooit geboren”. De federatie van leasemaatschappijen in België reageert vernietigend op het idee waarbij lease auto’s kunnen worden ingeruild voor loon dat amper belast is.

Om een voorbeeld te geven: rijd een zuiderbuur met een Renault Mégane, dan krijgt hij 300 euro netto loonsverhoging als hij afziet van die bedrijfswagen. Quasi onbelast. Bij een Volkswagen Passat gaat het om 530 euro. Dat is althans de denkrichting van de Belgische regering, zo blijkt uit de begrotingsplannen voor 2017.

Renta, de federatie van Belgische leasemaatschappijen, reageert vlijmscherp: “Ik wil nog wel eens zien hoe ze dat gaan doen”, zegt algemeen directeur Frank Van Gool. “Wij leven nog altijd in een land waar op elke bezoldiging enige vorm van belasting en sociale bijdragen worden geheven. En nu zouden werkgevers plots nettoloon kunnen uitbetalen? Als het zo eenvoudig was, dan hadden we dat in het verleden al wel eens gedaan. Dan waren de salariswagens nooit geboren”.

Van Gool heeft meer kritiek: “Dat is het volgende punt: wie zal erop ingaan? Dat zullen mensen zijn die weinig privé kilometers maken of dicht bij hun werk wonen. Daar is het cashvoordeel het grootst. De rest zal al snel inzien dat een leasewagen dan nog steeds interessanter is. Zelfs een budget van een paar honderd euro is onvoldoende om een auto te onderhouden. Als het bedrag te laag is, dan zal niemand ervoor kiezen”.

De directeur van Renta kijkt verder dan zijn neus lang is: “Op die manier haal je dus de zuinige, moderne, nieuwe zakenauto’s die weinig kilometers maken van de weg. In ruil voor wat? Dat zijn net de autorijders die minder deel uitmaken van files en minder belastend zijn voor het milieu. Je haalt de verkeerde auto’s uit het verkeer. Een studie uit 2012 zei dat 85 procent nog steeds met de auto zal komen als ze hun leasewagen zouden verliezen. Ze zullen dat misschien met een meer vervuilende occasion doen”.

Van Gool geeft geen cent voor het argument van de Belgische regering dat extra onbelast loon de werknemer zal stimuleren om een ander vervoersmiddel te kiezen: “Dat moet ik nog maar zien. Werknemers zullen een cashbedrag krijgen. Wat zullen ze daarmee doen? Het beste scenario is dat het leidt tot meer consumptie. Maar het is ook best mogelijk dat mensen die geen auto nodig hebben dat geld gewoon zullen sparen. En dat in tijden waarin spaargeld geactiveerd moet worden. Wat hebben we als economie dan gewonnen?”

De directeur van Belgische leasemaatschappijen waarschuwt voor negatieve economische gevolgen: “Van bedrijfswagens is een hele branche afhankelijk. Men spreekt wel over budgetneutraliteit, maar aan het eind van de rit kost het de overheid wél geld. Zo heeft ze bijvoorbeeld verminderde inkomsten uit BTW. Als het aantal bedrijfswagens afneemt met 10 procent, dan gaat dat over 25.000 auto’s. Dat komt overeen met 100 miljoen euro aan BTW”. Van Gool waarschuwt ook voor banenverlies: “Als er minder auto’s worden verkocht en onderhouden”, dan zal dat ten koste gaan van de werkgelegenheid. Als auto’s ingeruild worden voor cash kan het niet anders dan dat de branche krimpt”.

De kritiek van Van Gool is voor de Belgische automobielfederatie Febiac reden om duidelijkheid te eisen van de regering. Net als bij ons houdt ook onze Zuiderbuur niet van onzekerheid. Niet alleen de consument, maar ook bedrijven zullen eerst de kat uit de boom willen kijken. Volgens Febiac kan dat de markt een tijd lam te leggen. “Dat is onaanvaardbaar” aldus een woordvoerder. “Welk bedrijf kan en wil nu nog contracten tekenen voor een periode van 3 tot 4 jaar als de gevolgen niet precies bekend zijn? En welke werknemer die een auto van de zaak nodig heeft om zijn of haar werk te kunnen doen, weet momentele zeker dat hij of zij de juiste keuze maakt?”

 

Comments are closed.