GetestDe nieuwe C3
ModelCitroën C3
Modeljaar2016
RecensieHet is makkelijk om verliefd te worden op deze Fransman
Citroën zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen, zowel in Nederland als op Europees niveau. Bij ons heeft het merk in de eerste 9 maanden van dit jaar 29 procent minder auto’s weten te verkopen. Ook elders heeft Citroën het moeilijk, met als gevolg dat in september het Europese marktaandeel geslonken is tot 3,4 procent. In de eerste 9 maanden van 2015 hadden de Fransen nog 4,0 procent in handen. Citroën wordt in de verkoopstatistieken nu op de hielen gezeten door Dacia.
Gelukkig gloort er hoop. Citroën heeft namelijk de nieuwe C3 klaar. Volgende maand arriveert hij bij de Nederlandse dealers in de showrooms. De nieuwe C3 is heel anders dan zijn voorganger, die op de verkoopradar amper zichtbaar was. Nou ja, 2.394 verkopen in de eerste 9 maanden van dit jaar is weliswaar niet slecht, maar voor dat aantal hebben Renault (Clio) en Volkswagen (Polo) 9 dagen nodig.
Hoe is de nieuwe C3 dan anders dan zijn voorganger? Eerlijk gezegd zijn de technische verschillen niet groot. Er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde platform, al is de wielbasis 7,5 centimeter opgerekt. Ook de motoren kennen we allemaal van de vorige editie. Maar qua uitstraling is het verschil enorm. Was de oude C3 nog een grijze mus, de nieuwe editie is in het tamelijk conservatieve B segment een frisse verschijning. En dat komt niet alleen door de (optionele) rode carrosseriedecoratie, maar ook omdat hij vanwege de relatief grote wielen en plastic bescherming rond de wielkasten een beetje oogt als een SUV.
Citroën zette 2 jaar geleden al een stap in de goede richting met de C4 Cactus. Dat model is niet alleen een aangename verrassing voor de autoconsument, maar ook voor de eigen verkoopafdeling. Van diens succesrecept neemt de nieuwe C3 een aantal stylingelementen over, zoals de Airbumps op de carrosserie en de flexibele deurgrepen in het interieur.
De C4 Cactus liet zich niet in een hokje plaatsen. Met dit model toonde Citroën aan dat een auto niet persé een volumemodel hoeft te zijn, of een premiumproduct. De eigenwijze Fransman trok zich niks van die scheidslijn aan en is in de ogen van de consument een bijzondere auto voor een gewone prijs. Op dat thema wil Citroën met de nieuwe C3 verder borduren.
Citroën zegt met de nieuwe C3 het woord ‘comfort’ weer met een hoofdletter te schrijven. Dat past goed bij de merktraditie. Toch moeten we volgens comfort niet (alleen) associëren met een weke vering. Met de C3 heeft Citroën een auto willen creëren die in alle opzichten ontspannen is om mee te rijden. Dit betekent dat er veel aandacht was voor zaken als overzichtelijkheid van de carrosserie, het ventilatiesysteem, het gemak waarmee bagage ingeladen kan worden en bedieningsvriendelijkheid voor het infotainment systeem.
Het is vanuit deze optiek dat op het dashboard het 7-inch grote touch screen een dominante plaats in neemt. In het verleden zorgde het gebruik van dergelijke techniek in Citroën modellen nog wel eens voor frustratie, maar met dit scherm is niks mis: het heeft de precisie van een hoogwaardige tabletcomputer. Jammer is alleen dat de Fransen een beetje doorgeschoten zijn in het aantal functies voor het touch screen. Ook voor de bediening van de airconditioning ben je aangewezen op het scherm. Uw verslaggever had liever aparte knoppen gehad. Maar dat Citroën de portiervakken bewust een witgrijze kleur heeft gegeven zodat je ze ook in het donker goed kan zien, is beslist een leuk detail.

De geïntegreerde dashcam van de nieuwe Citroën C3
Een wereldprimeur heeft Citroën met de geïntegreerde dashcam. Voor dergelijke gadgets rennen tegenwoordig veel autoconsumenten naar de Halfords omdat het hen een prettig idee geeft als er op beeld alles kan worden vastgelegd wat er rond de auto gebeurt. Tot nu toe was je aangewezen op losse systemen, maar bij de C3 zit de camera achter de binnenspiegel. En de beelden kan je, via een app, delen met alle sociale media.
Wat valt nog meer op bij het interieur van de nieuwe C3? Het is niet bijzonder ruim, maar je zet wel lekker hoog, ook de achterpassagiers. Daardoor is er toch voldoende plek voor de benen. De bagageruimte mag er met 300 liter zondermeer zijn. Voor het dashboard heeft Citroën een flinke hoeveelheid hard plastic gebruikt, maar toch heeft de boordplank dankzij de frisse kleurstelling geen goedkope uitstraling. Het conventionele instrumentarium met analoge meters is prima afleesbaar.
Rijden doet de nieuwe C3 netjes. Hiermee wordt bedoeld dat er een prettige balans is gevonden: de Citroën weet oneffenheden in het wegdek goed te absorberen, maar heeft tegelijkertijd geen al te grote hekel aan bochten. De Ford Fiesta heeft weliswaar een sportiever onderstel, maar qua motorisering hoeft de C3 in deze concurrent niet zijn meerdere te erkennen. Tenminste, in het geval van de 1.2 PureTech versie. Zijn prijzenwinnende, lekker klinkende en soepele 3 cilinder krachtbron zorgt er voor dat je in 9,3 seconden op 100 km/u zit en tegelijkertijd het milieu belast met slechts 103 gram aan CO2. Je vergeeft de C3 dan snel dat zijn 5-bak geen schakelprecisie wonder is.
De nieuwe C3 heeft een 10 euro hogere instapprijs dan zijn voorganger gekregen. Dat betekent een tarief van 13.900 euro. Het basisvermogen is ongewijzigd (68 pk), maar de motorinhoud van de 3-pitter werd vergroot tot 1,2 liter. Er is ook een 82 pk vermogensvariant en een 110 pk sterke turboversie. De 1.6 BlueHDi diesel is er met 75 pk en 100 pk. De sterkste benzineversie (de PureTech 110) kan tegen een meerprijs van 1.800 euro worden geleverd met een 6-traps automaat. Start/stop techniek is standaard op de diesels en op de turbobenzine versie.
Voor bovengenoemde 13.900 euro krijgt u de Live uitvoering van de C3 PureTech 68. Die beschikt over 15 inch stalen velgen (met Whaletail wieldoppen), een 12 Volt aansluiting, 2 bekerhouders in de middenconsole, 6 airbags (het exemplaar van de voorpassagier is uitschakelbaar), Always On achterlichten met 3D effect, automatisch inschakelende alarmverlichting bij een noodstop, een banden reparatiekit, een bandenspanning controlesysteem, een boordcomputer, zwarte lak voor de buitenspiegelkappen plus deurgrepen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, Coffee Break Alert (waarschuwing voor te lang aan een stuk rijden), Comfort knipperlichten (1x activeren = 3x knipperen), cruise controle met snelheidsbegrenzer, dagverlichting, elektrisch bedienbare ruiten vóór, getinte ruiten, handmatig verstelbare buitenspiegels met geïntegreerd knipperlicht, Hill Start Assist, een in delen neerklapbare achterbank met 3 hoofdsteunen en Isofix bevestigingspunten, een in hoogte plus diepte verstelbaar stuur, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, kledinghaken op de 2e zit rij, een Lane Departure Warning systeem middels geluidssignaal (waarschuwing voor mogelijk onbedoeld verlaten van de rijstrook), plafondverlichting, stoffen Mica Grey bekleding met geel stikselwerk, stuurbekrachtiging, een toerenteller, verkeersbordherkenning (inclusief snelheidslimietherkenning), in carrosseriekleur gespoten bumpers met zwarte inzetstukken en zonnekleppen voor zowel de bestuurder en de passagier met spiegel. De Live versie van de C3 is er ook met de 75 pk versie van de 1.6 BlueHDi dieselmotor en kost dan 17.800 euro.
Het tweede uitrustingniveau van de C3 heeft de naam Feel. De 82 pk variant van de 1,2 liter benzinemotor is standaard, maar hij is er ook als PureTech 110 en als 100 pk sterke 1.6 BlueHDi. U moet het bij de C3 Feel nog steeds doen met stalen 15 inch velgen, maar dit keer zitten er Arrow wieldoppen op. Daarnaast kunt u rekenen op handbediende airconditioning incl. pollenfilter, Noir Perla Nera afwerking voor de buitenspiegelkappen, een dashboardstrip die uitgevoerd is in Noir Brillant met Gris Mium omlijsting, elektrisch verstel/verwarmbare buitenspiegels, kunststof wielkastverbreding en dorpellijst, LED dagverlichting, mistlampen, portiergrepen in exterieurkleur, een radio met 4 speakers, bedieningsmogelijkheid vanaf het stuur, Bluetooth, USB plus AUX aansluiting en een stuurwiel voorzien van chromen accenten. Citroën vraagt 16.000 euro voor de PureTech 82 Feel en 17.500 euro voor de PureTech 110 versie. De BlueHDi 100 moet als Feel 19.500 euro opbrengen.
De meest luxe C3, de Shine, is er met dezelfde motoren en kost dan respectievelijk 17.800 euro, 19.300 euro en 21.300 euro. Zijn uitrusting omvat 16 inch lichtmetalen Vibe velgen, een achteruitrijdcamera, Airbump beschermingsdelen op de flanken met Blanc Opale inzetstukken, armsteunen in alle portieren die voorzien zijn van stof, automatische airconditioning met actief carbonfilter, automatisch inschakelende verlichting, in Noir Brillant afgewerkte B en C stijl, buitenspiegelkappen in de kleur van het dak, chromen afwerking van het instrumentenpaneel, Citroën Connect Box met noodoproep en pechhulp met lokalisatiefunctie, een luxe Connect radio met 6 speakers en bedieningsmogelijkheid via een 7 inch groot touch screen, Smartphone integratie d.m.v. Apple Carplay en Mirrorlink, deurgrepen die geïnspireerd zijn op de hendel van een luxe reiskoffer, Follow Me Home verlichting, Noir Onyx afwerking voor de mistlampen vóór, een lederen versnellingspookhoes, een met leer bekleed stuurwiel met chromen accenten en Noir Brillant inzetstukken, One-touch elektrisch bedienbare ramen vóór én achter met antiklem voorziening, een opbergvak in de middenconsole, parkeersensoren achter, LED techniek voor de plafondverlichting, 2 kaartleeslampjes, een regensensor, een zelfdimmende binnenspiegel en een tweekleurige carrosserie met Noir Onyx dak plus sticker op de C stijl.
Op de optielijst staan zaken als dode hoekdetectie (signaleert auto’s in de dode hoek) en een startknop. De nieuwe C3 kan worden besteld met personalisatie pakketten, waarbij het dak in een afwijkende kleurstelling (rood, zwart, wit) kan worden uitgevoerd. De tint komt dan tevens terug op de buitenspiegelkappen en sierlijsten rond de mistlampen. Deze afwerking is standaard op de C3 Shine. Hetzelfde geldt voor Airbump. Voor het interieur is er naast de standaardkleur de mogelijkheid om voor grijs, rood of koper/oranje te kiezen.
Citroën C3 testrecensie
De missie van Citroën is geslaagd. Was de vorige generatie C3 een auto die je grotendeels koud liet, op het nieuwe model kan je snel verliefd worden. Dat komt niet doordat hij duidelijk beter rijdt dan sommige concurrenten, of een hoogwaardiger interieur heeft, maar omdat hij karakter bezit. De nieuwe C3 is een plezier om naar te kijken en om in te zitten. Qua hightech uitrusting is hij helemaal bij de tijd en de prijzen vallen mee. De nieuwe C3 heeft showroomappeal en dat is de basis voor succes. Citroën vergelijkt het model graag met de meubels van Ikea, maar Autointernationaal.nl vindt hem écht Hema: klasseloos en smaakvol zonder dat je daar qua kosten een buil aan valt. De Nederlandse warenhuisketen verovert inmiddels Europa. Nu de C3 nog.
-
8