Volkswagen: families leggen ruzie bij

0

De families Piëch en Porsche, de grondleggers van Volkswagen die nog altijd 52 procent van de aandelen bezitten, staan ondanks de sjoemeldiesel affaire en de gekelderde beurskoers nog steeds volledig achter de huidige leiding van het autoconcern. Hans Michel Piëch en Wolfgang Porsche hebben dat in een gezamenlijk interview met Der Spiegel benadrukt. Zij laten daarin ook weten dat zij zich niet met de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf zullen bemoeien. “Onze belangrijkste taak is de juiste mensen voor de onderneming te vinden”.

De families kregen ruzie toen Ferdinand Piëch nog zijn familie vertegenwoordigde in de Raad van Commissarissen. Piëch zegde begin 2015 het vertrouwen op in Martin Winterkorn, de CEO van Volkswagen. Aanleiding was vermoedelijk de sjoemeldiesel affaire, waarvan Piëch lucht had gekregen en waarvan Winterkorn (zo bleek later) al geruime tijd op de hoogte was. De CEO verzuimde echter om in te grijpen, wellicht in de veronderstelling dat na stelselmatige glasharde ontkenningen richting Amerikaanse autoriteiten de kwestie wel onder het tapijt zou belanden.

Dat liep dus anders. Wat Piëch verkeerd inschatte, was dat de familie Porsche hem niet steunde bij zijn bedenkingen over de slagvaardigheid (en het ethisch besef) van Winterkorn. Piëch werd daardoor gedwongen aan het kotrste eind te trekken en om op te stappen uit de Raad van Commissarissen.

Maar de tijd heelt alle wonden. Sinds Ferdinand vorig jaar is vervangen door zijn broer Hans Michel lijkt de vrede teruggekeerd. “We zijn anders en we zien onze taak als vertegenwoordiger van de familie ook anders”, aldus de laatste. Hij zegt er met Wolfgang op uit de zijn om consensus te bereiken en niet om als kemphanen tegenover elkaar te blijven staan.

Zowel Hans Michel Piëch (op bovenste foto links) als Wolfgang Porsche (op bovenste foto rechts) benadrukken dat zij de huidige topman van het merk Volkswagen, Herbert Diess, “zo goed als we kunnen” steunen in zijn pogingen om het bedrijf er weer bovenop te brengen na de sjoemeldiesel affaire. Diess heeft het momenteel niet makkelijk, want hij is door alle boetes, claims en terugroepkosten gedwongen om flink te bezuinigen bij Volkswagen. Het merk was al amper rendabel en lijkt nu helemaal haar winstmarges te verspelen. De weg richting een slankere organisatie wordt echter geblokkeerd door de machtige ondernemingsraad van Volkswagen, die personeelsreductieplannen vloeken in de kerk vindt. Los hiervan zijn de directieburelen in Wolfsburg een slangenkuil waar al menig manager vroegtijdig aan zijn einde is gekomen.

diessosterloha

Autointernationaal.nl durft er geen vergif op in te nemen dat Diess (op de tweede foto links) het zal redden als turn- around manager (want dat is zijn taak). Als de ondernemingsraad onder leiding van de sluw Bernd Osterloh (op de tweede foto rechts) hem niet lust, dan is het spel uit, zo werkt het in Wolfsburg. Dat hij vanaf de zijlijn de steun van zowel Hans Michel Piëch als Wolfgang Porsche heeft (“Het is indrukwekkend wat Volkswagen in korte tijd heeft weten te bereiken”), is prettig maar uiteindelijk niet doorslaggevend.

Comments are closed.