Volkswagen Polo aan kop in leasesegment

0

In oktober werden door leasebedrijven 10.464 nieuwe auto’s op kenteken gezet. In dezelfde maand van 2015 waren dat er nog 15.416 stuks. Autointernationaal.nl berichtte al eerder deze week dat deze daling van 32,1 procent de belangrijkste verklaring is voor de sterk gedaalde autoverkopen in Nederland in oktober.

Het jaarsaldo (januari t/m oktober) staat nu op 88.509 geregistreerde leasewagens, zo blijkt uit cijfers van VWE. In dezelfde periode van 2015 waren dat er nog 108.876 stuks. Dit betekent een daling van 18,7 procent.

Dat de leaseregistraties sinds juli in een vrije val zijn geraakt, en dat de daling alleen maar groter wordt, komt omdat veel zakelijk rijders er voor kiezen om het contract voor hun huidige auto te verlengen. Daardoor kunnen zij 0, 7 of 15 procent bijtelling behouden. Evenmin bevorderlijk voor de verkopen is het feit dat relatief onzuinige modellen (die bij registratie dit jaar 25 procent bijtelling betekenen) in 2017 een milder belastingregime (22 procent bijtelling) tegemoet kunnen zien. Geduld gaat dus beloond worden.

In het derde kwartaal was de daling in leaseregistraties vergeleken met vorig jaar al opgelopen tot 22 procent; oktober doet daar dus nog een schepje bovenop en is de eerste maand waarin de terugval meer dan 30 procent beloopt, namelijk 32,1 procent. Dit belooft weinig goeds voor de komende maanden, want de verleiding om bestaande leasecontracten te verlengen wordt heus niet minder. Er zijn weliswaar registraties te verwachten van zakelijk rijders die op de valreep toch nog een nieuwe stekkerhybride willen (dit jaar 15 procent bijtelling, volgend jaar 22 procent), maar anders dan vorig jaar zal er geen sprake zijn van een run op de showrooms. Eind 2015 (november en december) werden bijna 57.000 auto’s door leasebedrijven op kenteken gezet.

Toch zullen niet alle merken ontevreden zijn over de huidige marktsituatie. Zo heeft Opel in het zakelijke segment een comeback gemaakt. Het Duitse merk bezet nu de tweede podiumplaats, achter marktleider Volkswagen, maar voor Renault. Vorig jaar moest Opel nog genoegen nemen met de tiende plek.

Het marktaandeel van Volkswagen staat weliswaar onder druk, maar met 16,5 procent gaat dit merk desondanks onbedreigd aan kop. In de vorm van de Polo had de autofabrikant uit Wolfsburg bovendien de leasetopper van de maand oktober in huis dankzij 463 registraties. Daarna volgen achtereenvolgens de Opel Astra Sports Tourer (368), de Volkswagen Up (304), de Volkswagen Passat Variant (300), de Skoda Octavia Combi (274), de Opel Corsa (262), de Volkswagen Golf (229), de Ford Fiesta (226), de Fiat 500 (223) en de Renault Kadjar (217).

 

Reageren is niet mogelijk.