Prijsvergelijking Volkswagen Golf

0

Volkswagen heeft de prijzen bekend gemaakt van de vanaf eind maart leverbare vernieuwde Golf. De instapversie, de 3-deurs 1.0 TSI Trendline, mag weg voor 21.990 euro (een set achterportieren kost 800 euro extra). Daarmee is de basisuitvoering iets duurder dan de prefacelift editie, maar daar staat een completere uitrusting tegenover. De voormalige instapper zou met de extra’s die nu standaard zijn, bijna 1.200 euro duurder uitpakken. Volgens de importeur kan het voordeel bij de Highline versie oplopen tot 3.000 euro. De klant krijgt dus meer Golf voor zijn geld.

De vernieuwde Golf is herkenbaar aan onder meer nieuw ontworpen koplampen met LED dagverlichting, hertekende bumpers en een ander design lichtmetalen velgen. Nieuwe features zijn het Active Info Display (het volledig digitale instrumentencluster van Volkswagen) en een opgewaardeerd multimediasysteem.

Een primeur in het C segment is Gesture Control: gebarenbediening voor het Discover Pro multimediasysteem met 9,2-inch groot touch screen. Uit de eerder gepubliceerde test van Autointernationaal.nl van de vernieuwde Golf blijkt echter dat deze optie geen aanrader is: de bediening is niet foutloos en te omslag. Gewoon het scherm aanraken (wat kan bij simpelere versies van het multimediasysteem) scheelt stress én geld.

Zinvollere investeringen lijken de vele nieuwe assistentiesystemen te zijn, waarmee de vernieuwde Golf leverbaar is, zoals Traffic Jam Assist. Daarmee kan de Golf semi-autonoom in files rijden. Ook nieuw is Trailer Assist voor zelfstandig inparkeren met een trailer of caravan.

De standaarduitrusting is bij de Trendline uitgebreid met LED dagverlichting, idem techniek voor de achterlichtunits, Bluetooth, een USB aansluiting, een uitgebreide boordcomputer en een groter beeldscherm voor de geluidsinstallatie. De Comfortline uitvoering is vanaf nu ook voorzien van adaptieve cruise controle, een noodremsysteem en een multifunctioneel stuurwiel. Als er voor de Highline gekozen wordt, dan krijgt men bij de vernieuwde Golf tevens een digitaal instrumentarium en een nieuw, uitgebreid multimediasysteem. Ook de sportieve GTI, GTD en R uitvoeringen zijn voorzien van de extra toeters en bellen van de Highline.

Volkswagen Hyundai Peugeot
Golf 5-deurs i30 308
TSI 110 Trendline T-GDI 120 Comfort PureTech 110 Active
24.050 euro 24.495 euro 24.089 euro
Volkswagen Opel Seat
Golf 5-deurs Astra Leon
TSI 125 Comfortline 1.4 Turbo Innovation EcoTSI 150 Style
26.850 euro 26.670 euro 26.750 euro
Volkswagen Mercedes Volvo
Golf 5-deurs A-klasse V40
TSI 150 Highline 160 Edition T2 Nordic+
29.850 euro 29.903 euro 29.995 euro
Volkswagen Nissan Opel
Golf 5-deurs Leaf Ampera-e
e 30kWh Tekna
38.970 euro 38.540 euro ± 38.755 euro
Volkswagen Ford Kia
Golf 5-deurs Focus Cee’d
TSI 230 GTI ST T-GDI 204 GT
39.550 euro 40.485 euro 39.740 euro
Volkswagen Audi Toyota
Golf 5-deurs A3 Sportback Prius
GTE e-Tron ProLine+ Plug-in Executive
40.490 euro ± 40.740 euro ± 40.995 euro
Volkswagen Audi Mercedes
Golf 5-deurs S3 Sportback A-klasse
R DSG AMG 45 Pack
57.450 euro 57.560 euro 57.150 euro
Volkswagen Citroën Renault
Golf 5-deurs C4 Mégane
TDI 115 Trendline BlueHDI 120 Business dCi 110 Zen
27.590 euro 27.594 euro 26.940 euro
Volkswagen Alfa Romeo Mazda
Golf 5-deurs Giulietta 3
TDI 150 Highline JTDm 150 Super SA-D 150 GT-M
33.150 euro 32.950 euro 33.245 euro
Volkswagen BMW Infiniti
Golf 5-deurs 1-serie 5-deurs Q30
GTD 20d 2.2dA Premium
41.290 euro 42.025 euro 41.870 euro

Volkswagen levert de vernieuwde Golf met een groot aantal verschillende motoren, in vermogen variërend van 85 pk tot 310 pk. De zwakste krachtbron is een 1.0 TSI variant en vervangt de simpelste 1,2 liter. Van de basis 3-pitter is ook een 110 pk uitvoering. Die kost als 5-deurs Trendline 24.050 euro. De 110 pk sterke 1.0 TSI is er ook met een 7-traps automaat, maar dan zit je wel vast aan het Comfortline uitrustingniveau (en 5 deuren). De prijs bedraagt 28.590 euro.

Nieuw is de 150 pk sterke 1.5 TSI Evo met Active Cylinder Management. Van deze 1,5 liter motor komt ook een Blue Motion variant met variabele turbinegeometrie en 130 pk. Deze laatste versie zet de krachtbron uit als het gas wordt losgelaten en schakelt de brandstofbesparende ‘zeilfunctie’ in. De prijzen van de nieuwe 1.5 TSI uitvoeringen worden richting de marktintroductie in mei (Blue Motion: juni) bekendgemaakt. Tot die tijd is de Golf vanaf 26.850 euro nog met de 125 pk sterke 1.4 TSI leverbaar (5 deuren en de Comfortline aankleding zijn dan standaard; met automaat is het tarief 29.350 euro). De Golf 1.4 TSI is er tijdelijk ook nog als 150 pk sterke Highline 5-deurs. Die kost handgeschakeld 29.850 euro en met automaat 32.350 euro.

De vanaf mei leverbare, volledig elektrische e-Golf heeft een fors grotere range gekregen van maximaal (op papier) 300 km. Hij kost (met standaard achterportieren 38.970 euro). De vernieuwde Golf is tevens leverbaar als 204 pk sterke GTE stekkerhybride en als 1.4 TGI (CNG aardgas) uitvoering met 110 pk. In Comfortline tenue kost deze laatste 5-deurs Golf 28.850 euro (met automaat 31.350 euro). De GTE uitvoering heeft ook achterportieren standaard en moet 40.490 euro opbrengen.

Dieselen kan het goedkoopst in de 90 pk sterke 1.6 TDI Trendline. Deze uitvoering heeft standaard 5 deuren en kost 26.290 euro. Een trede hoger staat de 115 pk versie van dezelfde motor. Die moet in handgeschakelde vorm 27.590 euro opbrengen en met 7-traps DSG automaat 30.090 euro. De 150 pk sterke 2.0 TDI is alleen als Highline leverbaar en kost als 5-deurs 33.150 euro (Variant 34.250 euro). De tarieven van de automaatuitvoeringen zijn respectievelijk 35.650 en 36.750 euro.

De sportieve uitvoering hebben er paardenkracht bij gekregen. De vernieuwde Golf GTI (38.750 euro in 3-deurs uitvoering, 39.550 euro met achterportieren) houdt zijn 2,0 liter TSI motor, maar die krachtbron levert voortaan 230 pk, evenveel als in de Performance editie van het prefacelift editie. Ook deze versie is wederom leverbaar, maar biedt nu 245 pk.

De Golf R (met standaard 4Motion vierwielaandrijving) is met 310 pk en 400 Nm de meest krachtige versie uit de reeks. Hij kost in handgeschakelde 4-deurs vorm 54.150 euro. Met 7-traps DSG automaat moet er 56.650 euro voor worden neergelegd. De 5-deurs rijd je vanaf 54.950 euro en de R Variant kost minimaal 58.550 euro; in dat geval is de automatische transmissie standaard.

De DSG automatische transmissies met dubbele koppeling van de Golf 2.0 TDI, de GTI Performance, de GTD (184 pk sterk en afhankelijk van het aantal portieren 40.490 of 41.290 euro kostend; de Variant met 42.390 euro opbrengen en een automaat kost altijd 2.500 euro extra) en de R hebben voortaan 7 versnellingen, in plaats van de 6 bij de prefacelift editie.

Volkswagen levert de vernieuwde Golf in een groot aantal uitrustingniveaus, namelijk Trendline, Comfortline, Highline, GTI/GTD, R, GTE en e-Golf. Toegevoegd aan het gamma is de Golf Variant Alltrack met terreinlook, 180 pk sterke 1.8 TSI motor én 4Motion vierwielaandrijving. Hij kost 40.290 euro. De Golf Variant Alltrack is ook leverbaar met 184 pk sterke 2.0 TDI dieselmotor en moet dan kost dan 43.230 euro. De gewone Golf is uiteraard ook weer leverbaar als Variant (stationwagon). De meerprijs t.o.v. de 5-deurs bedraagt 1.100 euro.

Reageren is niet mogelijk.