Moeders mooiste: Mercedes E klasse Cabriolet

0

Na de S en de C mag nu ook bij de E het dak eraf. Daardoor is het cabrioletprogramma van Mercedes (weer) compleet. Heeft u geen zin in een 4-zitter, maar wel in een open auto met sterlogo? Dan kunt u natuurlijk ook opteren voor de SLC, SL of AMG GT Roadster.

De dakloze E klasse is gebaseerd op de Coupé versie. Net als bij de open varianten van de C en S klasse heeft Mercedes gekozen voor een stoffen kap. Dit dak is leverbaar in 4 kleuren: donkerblauw, donkerbruin, donkerrood en (donker)zwart. De kap is opgebouwd uit meerdere lagen, wat een aangename stilte in het interieur moet garanderen in gesloten toestand.

Tot 50 km/u kunt u het door u gekozen kleurtje laten verdwijnen in de kofferbak van de E klasse. De mechaniek heeft daarvoor 20 seconden nodig. Met het dak dicht heeft u 385 liter bagageruimte tot uw beschikking en met de kap open blijft daar nog 310 liter van over (de E klasse Coupé biedt 425 liter). De achterstoelen zijn tot op zekere hoogte los van elkaar neer te klappen, zodat men ook wat grotere objecten kan vervoeren.

Volgens Mercedes is het in vergelijking met zijn voorganger rianter zitten in de nieuwe E klasse. Dat is te danken aan de grotere maatvoering. De nieuwe E klasse is 12,3 centimeter langer en 7,4 centimeter breder dan z’n voorganger. De wielbasis is met 11 centimeter gegroeid. Vooral achterpassagiers merken dat volgens Mercedes. Ter hoogte van de knieën hebben zij daardoor 10 centimeter meer ruimte.


Het design van de nieuwe E klasse Cabriolet is een perfecte mix van de styling van de open C en S klasse. Elegant en in zekere zin foutloos, maar ook voorspelbaar en inwisselbaar. Als dit de mooiste E klasse Cabriolet ooit is, dan is het in elk geval ook één van de moeilijkst herkenbare. Met de open variant is het E klasse gamma nu compleet. De 4,83 meter lange Cabriolet staat op hetzelfde platform als de sedan, Estate en Coupé. Net als de laatste carrosserievariant staat de open uitvoering 15 mm lager op zijn wielen.

De Cabriolet uitvoering is leverbaar met alle bekende technische lekkernijen van de E klasse. Denk aan het digitale instrumentarium (analoge klokken zijn standaard) en displays van het formaat 12,3 inch. Standaard zijn koplampen en achterlicht units met LED techniek. Optioneel zijn Multibeam koplampen leverbaar.

Veiligheid biedt de E klasse Cabriolet in de vorm van Active Brake Assist, Drive Pilot en Parking Pilot. Verder is er Active Distance Assist in combinatie met Active Steering Assist aan boord. Daarmee kan de Mercedes zichzelf binnen de rijbaan houden en tot een snelheid van 210 km/u zijn voorganger volgen.

Mercedes biedt de dakloze E klasse voor het eerst tegen meerprijs aan met 4Matic vierwielaandrijving. Bij de E 400 is dat zelfs standaard. Die beschikt over de 333 pk / 480 Nm sterke 3,0 liter V6 benzinemotor. De Coupé versie kan daarmee in 5,3 seconden naar 100 km/u sprinten; voor de iets zwaardere Cabriolet zal de tijd waarschijnlijk op 5,5 tellen uitkomen.

In Stuttgart wil men nog niet veel kwijt over de rest van de motoren, maar het staat in de sterren geschreven dat het aanbod dat van de andere E klasse varianten zal overnemen. Verwacht de 184 pk / 300 Nm sterke 2,0 liter benzinemotor daarom als basisunit in de E 200 is. Een trede hoger staat de E 300 met een 245 pk / 370 Nm versie van dezelfde viercilinder. Dieselfans zijn op de 194 pk / 400 Nm sterke 2,0 liter E 220d aangewezen. Schakelen gaat altijd automatisch, via de 9G-Tronic automaat.

Prijzen zijn er nog niet, maar reken op ruim 67 mille voor de E 200. De dieselversie gaat waarschijnlijk dik 71.000 euro kosten en de E 300 zo’n 74 mille. Het voorlopige snoepje van de reeks, de E 400 4Matic zal gaan enkel wisselgeld opleveren als u de dealer 100 briefjes van 1.000 euro geeft …

Comments are closed.