Lincoln Navigator Live

0

De populariteit van SUV modellen is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. Dat bewijst Lincoln die in de aanloopt naar de New York Auto Show tijdens een preview veel aandacht weet te trekken voor haar nieuwe Navigator. Die is nóg luxueuzer dan zijn voorganger.

De Lincoln Navigator valt samen met de Cadillac Escalade in de categorie ‘groot, vadsig, dik, log, wanstaltig, opzichtig, asociaal en lomp’. Amerikaanse SUV modellen lijken daar het patent op te hebben. En geef ze eens ongelijk: zeker in eigen land is er veel vraag naar.

Sinds Ford besloot om haar Premier divisie (Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo) in onderdelen te verkopen, neemt Lincoln de premiumhonneurs waar. In Europa merken wij daar (nog) niks van en ook op mondiaal niveau is dit label geen partij voor merken als Lexus of Mercedes, maar de potentie is er: in eigen land heeft Lincoln aardig wat trouwe fans.

Met de Navigator wil Lincoln haar voetafdruk in het premiumsegment gaat vergroten. Gelet op het formaat van de SUV moet dat zeker gaan lukken. Zelfs Audi Q7, Mercedes GLS en Range Rover rijders zullen onder de indruk zijn. De Navigator is feitelijk het luxezusje van de Ford Expedition en dat betekent een blok metaal van 5 bij 2 meter. De premiumaspiraties van Lincoln komen vooral tot uitdrukking in heel veel extra chroom.

Opvallend is dat de traditionele V8 motor heeft afgedaan voor de Navigator. Moederbedrijf Ford is helemaal verrukt van downsizen; iets wat wij weten van de Mondeo 1.0 Ecoboost. Voor dochter Lincoln betekent dit dat zij moet volstaan met 3,5 liter V6 motor. Dat klintk erger dan het is, want dezelfde krachtbron wordt (onder andere) ook gebruikt voor de Ford GT. Weliswaar in een iets andere vorm, maar toch. Ook in de Navigator beschikt het blok over 2 turbo’s en dat betekent 455 pk.

In combinatie met de standaard 10-traps automaat moet de Lincoln daarmee vlot van zijn plek komen. Daarbij zullen rijders van de eerder genoemde Ford Expedition het nakijken hebben, want die haalt ‘slechts’ 380 pk uit dezelfde V6. De nieuwe Navigator is dankzij intensief gebruik van aluminium afgerond 90 kilo lichter dan zijn voorganger. Nou woog die minimaal 2.600 kilo, dus de besparing is amper een druppel op een gloeiende plaat.

Ronduit ouderwets is het ladderchassis (dat Ford ook gebruikt voor haar F-series pick-up). Lincoln noemt geen sprinttijd, maar daar gaat het ook niet om. Wat wel telt: de Navigator is van binnen uitermate stil, comfortabel en luxueus. Voor Amerikanen ook niet onbelangrijk: het trekgewicht bedraagt ruim 4.000 kilo. Daarmee trek je zelfs de grootste Airstream Caravan met gemak de Rocky Mountains over.

De nieuwe Navigator werd vorig jaar (op een eerdere editie van de New York Auto Show) al in conceptvorm aan het publiek getoond. Toen had het model nog vleugeldeuren. Dat styling element heeft het productiestadium niet gehaald. Niet echt verrassend, want het was vorig jaar al duidelijk dat dit net even een brug te ver was om te behouden. Wel aan boord is een uitklapbaar trappetje om in de SUV te kunnen klimmen.

In het interieur is plaats voor 6 personen, verdeeld over 3 rijen. Lincoln zegt een uniek ‘cargo management’ systeem ontwikkeld te hebben met een verstelbare vloer. De voorstoelen, die zowel gekoeld als verwarmd kunnen worden, zijn verstelbaar op 30 verschillende manieren. Het SYNC 3 infotainment systeem van Ford met Apple CarPlay en Android Auto kan worden uitgebreid een tweetal 10-inch verstelbare schermen voor de achterpassagiers. De Navigator heeft ook een WiFi hotstop dat 10 mobiele apparaten tegelijk kan ondersteunen. Voor superbe akoestische ervaringen is er een geluidsinstallatie van Revel Ultima met 20 speakers beschikbaar.

Andere uitrustingkenmerken zijn een Trailer Backup Assist, een 360 graden camera, adaptieve cruise controle, head-up display (optioneel), 6 USB poorten, een viertal 12 volt aansluitingen en de mogelijkheid om de mobiele telefoon draadloos op te laden. De Navigator kan verder worden aangekleed volgens de designthema’s genaamd ‘Yacht Club’, ‘Chalet’ en ‘Destination’. De koplampen geven automatisch over een grotere breedte licht als de Lincoln langzamer gaat rijden.

Dat alles maakt de nieuwe Navigator niet meer ‘groot, vadsig, dik, log, wanstaltig, opzichtig, asociaal en lomp’. Maar toch best wel een hebbedingetje.

Comments are closed.