C5 Aircross: Citroën maakt excuses

0

Citroën heeft de reputatie een eigenzinnig automerk te zijn. Leuk, want grijze mussen zijn er al genoeg. Maar zodra ‘eigenwijsheid’ doorslaat in ‘onnavolgbaar’, dan leidt dit tot irritatie bij de consument. Zoals over de SUV agenda van Citroën.

Vorige maand heeft het merk de C5 Aircross onthuld. In juni zal de C3 Aircross worden gepresenteerd. Volgens Bartjes komt de C5 Aircross dan als eerste op de markt, maar dat is niet het geval. De C3 Aircross zal al in oktober te koop zijn. Maar voor de C5 Aircross moeten we wachten tot eind 2018. Citroën probeert deze ‘geweldige strategie’ nu uit te leggen.

Smartphones hebben als voordeel dat wanneer een nieuw model wordt geïntroduceerd, er slecht weinige weken later tot aanschaf kan worden gedaan. Maar voor auto’s moeten we vaak meer geduld hebben. We moeten dan niet aftellen in weken, maar in maanden. Op zich niet onlogisch voor een product met een levenscyclus van 5 à 7 jaar.

Maar soms duurt het wachten op een nieuwe auto wel erg lang. Zoals bij de nieuwe Citroën C5 Aircross. Die werd vorige maand op de autotentoonstelling van Sjanghai onthuld, maar de verkoop in Europa start pas tegen het einde van 2018. Oftewel: we moeten nog anderhalf jaar geduld hebben! Toch is er een autofabrikant die het qua wachttijd nog bonter heeft gemaakt: Ford. Die hield ons meer dan 2 jaar aan het lijntje om de nieuwste Mondeo te kunnen lanceren in Europa.

Maar Ford had een goed excuus. Op het laatste moment werd indertijd besloten om de productielocatie van de Mondeo te veranderen. In plaats van België (de fabriek aldaar werd gesloten) zou dat Spanje worden. Dat was goedkoper, maar zorgde wel voor 2 jaar vertraging in de marktintroductie. Een achterstand die de Mondeo verkooptechnisch nooit meer helemaal in is gelopen, maar dat terzijde.

Citroën heeft echter geen fabricageprobleem als excuus. Het merk zit te springen om een C segment SUV model en de klant/merkfans al helemaal, maar we moeten nog anderhalf jaar geduld hebben. Dat getuigt niet van een doortastende planning, maar waarom de consument nu al lekker maken met de C5 Aircross? Dat komt omdat China tegenwoordig veel in de melk te brokkelen heeft. Die markt is zó belangrijk dat daar de eerste exemplaren van de SUV al voor het einde van dit jaar afgeleverd zullen worden. In China draait momenteel ‘alles’ om C segment SUV modellen (in de afgelopen 3 jaar namen de verkopen van dit soort auto’s met 170 procent toe) en die boot wil Citroën niet missen.

Kunnen we hieruit afleiden dat de prioriteit van Citroën tegenwoordig bij China ligt, en dat dus de historische afzetmarkten van het merk gepasseerd worden? Volgens de communicatiedirecteur van het merk, Benjamin Cohen, is dat te kort door de bocht: “Wij zijn er normaliter geen voorstander van om onze modellen in China als eerste te lanceren. Totdat je beseft dat op dit moment de marktcondities in het land voor C segment modellen uitzonderlijk goed zijn. Dat maakte het noodzakelijk om de C5 Aircross daar snel aan te kunnen bieden. De Chinese lancering van de C3 Aircross hebben we daartoe verschoven naar 2018”.

Citroën had ondertussen voor de Europese klant de C5 Aircross onder de pet kunnen houden, maar in het internettijdperk werkt dat niet meer. Dus moet die ‘noodgedwongen’ nog anderhalf jaar wachten. Als de C5 Aircross eind 2018 dan eindelijk in de Citroën showrooms arriveert, dan zal de C4 Picasso het veld ruimen. Volgens Cohen is de vraag naar dit model langzaam maar zeker aan het opdrogen. En zo zien we dat ook bij Citroën de MPV wordt verdrongen door SUV modellen. Fans van Franse auto’s die niet zoveel geduld hebben, kunnen overigens bij zustermerk Peugeot nu al de 3008 bestellen. Die is technisch (op de vering na) krek eender en vrijwel net zo groot.

Voor wat betreft China is het nu alle hens aan dek voor Citroën. De verkoop van het merk in het grote Aziatische land is tijdens het eerste kwartaal van 2017 met meer dan 60 procent ingestort. Nood breekt wet en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Het feit dat Chinezen dol zijn op SUV modellen betekent dat zij de C5 Aircross voortijdig krijgen. Het model fungeert daarbij als een soort reddingsboei voor Citroën. De Europese dealers moeten zich de komende anderhalf jaar maar op een andere manier zien te redden.

Nou ja, zij krijgen vanaf oktober dus de C3 Aircross in de showroom. En voor de komende anderhalf jaar belooft Cohen nog een aantal andere verrassingen. Zoals een C3 VTS? Of een facelift voor de C4 Cactus, die komend jaar 4 kaarsjes uitblaast?

Reageren is niet mogelijk.