Renault is revolutionairder dan Tesla

0

Tesla hoopt dit jaar voor een doorbraak op de automarkt te zorgen. Haar Model 3 zou de leasewereld best wel eens op zijn kop kunnen zetten, al zullen we daar wegens een trage productieopbouw tot 2018 geduld voor moeten hebben. Is Tesla daarmee de meest revolutionaire autofabrikant?

Misschien, maar onderschat Renault niet. Dit merk heeft in India een volwaardige compacte cross-over op de markt gebracht: de Kwid. Die kost omgerekend 3.500 euro (belastingen niet meegerekend, waardoor het effectief om een kleine 5 mille gaat). Dat is weinig geld voor een gloednieuwe auto en Renault doet er dan ook uitstekend zaken mee in India. Europese automerken gingen aldaar tot nu toe allemaal op hun plaat, maar de Fransen lijken een manier gevonden te hebben om een voet tussen de deur te krijgen.

Of Tesla een voet tussen de deur weet te krijgen in de wereld van de accountmanagers moet nog maar blijken. Vanaf 2018 kan er weliswaar gescoord worden, maar voor hoe lang? Niet veel later kunnen we een tsunami aan nieuwe elektrische modellen verwachten die qua actieradius geen millimeter voor de Model 3 zullen onderdoen.

Bovendien is de Kwid veel meer een wereldauto dan de Model 3. Momenteel rolt de cross-over alleen nog maar in India van de band, maar Renault werkt hard aan een Latijns Amerikaanse versie (met een hoger veiligheidsniveau). Voor China gaat het Franse merk een volledig elektrische variant ontwikkelen. In tal van opkomende economieën hoopt Renault dus zijn slag te slaan met de ongekend goedkope Kwid. Het is een auto die miljarden autoconsumenten kunnen veroorloven.

Tesla heeft ook grootste plannen met de Model 3 en droomt van meerdere zogeheten gigafactories, maar moet eerst nog zien winstgevend te worden. Dat stadium is Renault met zijn Kwid al lang voorbij. Zelfs bij een prijs van 3.500 euro. Er mag dan een 0,8 liter 3-pittertje onder de motorkap zitten, het is wél een echte auto (anders dan zijn landgenoot Tata Nano). Sterker nog: het is een heuse cross-over; een carrosserievorm die wereldwijd steeds meer in de smaak valt.

De Model 3 is een liftback. Ook leuk, maar qua carrosserievorm valt die Tesla niet in een groeisegment. En in heel veel landen heeft de autoconsument niks aan een elektrische auto. Dat zal op termijn wel veranderen, maar dan is de verkoopcarrière van de Tesla Model 3 al lang voorbij.

Revoluties kunnen niet van bovenaf worden opgelegd. De top-down benadering van Tesla (eerst de dure Model S/X en nu de Model 3) is sexy, maar omwentelingen vinden pas plaats als het ‘volk’ dat wil. Zoals met de T-Ford. Die maakte de Verenigde Staten mobiel en nu is de Kwid aan de beurt om de automarkt van India naar een hoger plan te tillen. Iets wat Tata eerder zoals gezegd niet lukte. Ondanks dat de Nano een prijskaartje van (kaal) omgerekend slechts 1.700 euro had. Wat de Goggomobil in de jaren vijftig voor Europa was, dat is de Nano (hij is nog steeds te koop) voor India: de autoconsument heeft liever een echte auto, desnoods tweedehands. Dus toen de Volkswagen Kever in royale mate beschikbaar kwam voor de occasionmarkt, was het gedaan met de Goggomobil. In het geval van de Nano is dat de tweedehands Maruti Suzuki.

En nu is er dus de nieuwe Kwid waar zelfs Maruti Suzuki prijstechnisch niet van terug heeft. Renault kan haar cross-over voor zo weinig geld aanbieden omdat het model volgens de zogeheten ‘design-to-cost strategie’ is ontworpen. Dat houdt in dat er in de ontwikkelingsfase rekening is gehouden met de beschikbare toeleveranciers in India. Op die manier kon een scherpe, betrouwbare kostencalculatie worden gemaakt. “Als we met buitenlandse toeleveranciers hadden samengewerkt, dan hadden we nooit voor deze prijs de auto kunnen bouwen”, aldus Gérard Detourbet, bij Renault eindverantwoordelijk voor de budgetmodellen.

Hij zette eerder in Europa Dacia op de kaart. Dit merk heeft inmiddels meer marktaandeel dan Seat, Hyundai, Kia, Suzuk en ga zo maar door. Dat kan je gerust ook revolutionair noemen: van onderaf de markt op zijn kop zetten. Het succes van Detourbet is dus geen toeval. Hij gaf eerst Roemenië (en omstreken) een auto van én voor het volk, en nu herhaalt hij dit huzarenstuk in India. Hoe hoog zou jij het ‘van én voor het volk gehalte’ van de Tesla Model 3 in Trump country inschatten?

Reageren is niet mogelijk.