Dacia Duster kiest voor evolutie

0

Tijdens de op 12 september van start gaande IAA autoshow van Frankfurt presenteert Dacia zijn nieuwe Duster.

Van de Roemeense vaandeldrager zijn sinds de marktintroductie in 2010 al meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht. Dan kan je van een echt succes spreken. De Duster is daarmee één van de populairste producten die de Renault Groep afgelopen decennium uitbracht. Sinds de lancering van de Duster hebben in ons land bijna 8.000 kopers de weg naar de Dacia showroom weten te vinden.

Vanuit dat perspectief is het begrijpelijk dat Dacia geen revolutionaire veranderingen heeft willen doorvoeren aan het design van de Duster. De tweede generatie neemt dus in grote lijnen de gespierde bouw van zijn voorganger over, maar dan met een vlotter sausje erover. Elke carrosserielijn is door ontwerper Laurens van den Acker wel degelijk volledig nieuw.

Dacia heeft haar SUV (die begin 2018 in de showrooms arriveert) een prominentere, bredere grille gegeven die doorloopt tot aan de lichtblokken. LED dagverlichting, verdeeld in 3 segmenten, zorgt voor een modern accent. Verder zien we her en der gesatineerd chromen details (onder andere voor de krasbestendige bodem beschermplaten) die de nieuwe Duster wat cachet moeten geven. Een 7-persoons versie is niet gepland omdat een dergelijke uitvoering een andere bodemplaat zou vereisen.

De hogere taillelijn geeft de Duster een nóg robuustere uitstraling. De voorruit staat 100 millimeter verder naar voren en is schuiner geplaatst voor een dynamisch effect. De dakrails lopen mooier in het verlengde van die ruit door. De lichtmetalen velgen meten voortaan 17 inch (de eerste generatie had 16 inch exemplaren). Verder heeft de nieuwe Duster nog bredere schouders dan zijn voorganger en een nieuwe, opvallende lichtunits achter in de vorm van een vierkant.

Het dashboard is volledig nieuw ontworpen en is samengesteld uit hoogwaardigere materialen. Dat laatste is iets dat overigens voor de gehele Duster geldt. Dacia heeft veel werk gemaakt van fraaiere kunststoffen en kleinere naden tussen diverse onderdelen, zowel binnenin als bij de carrosserie. Op veiligheidsgebied is de Duster behoorlijk opgewaardeerd. Verwacht zaken als sleutelloze toegang en een rijstrook assistent dan ook op de optielijst.

Op technisch vlak borduurt de nieuwe Duster voort op zijn voorganger. Dat betekent dat we onderhuids trommelremmen achter gaan komen. Dacia houdt de lippen nog op elkaar met welke motoren de nieuwe generatie Duster leverbaar wordt, maar reken op de bekende mix (de 125 pk sterke TCe 125 en de 1.5 dCi met 110 pk; vierwielaandrijving is optioneel).

Reageren is niet mogelijk.