Pure elegantie: Mercedes-Maybach Vision 6 Cabriolet

0

Na de gesloten Coupé presenteert Mercedes nu de open Vision-Maybach 6 Cabrio. Veel imposanter wordt een auto niet meer.

Wat moet het voor een ontwerper toch zalig zijn om zich niet te hoeven bekommeren om productietechnische beperkingen, kostenconsequenties en uitkomsten van marktonderzoeken. Hij kan zich dan door zijn hart laten leiden in plaats van door cijfers. Die vrijheid heeft hij alleen bij conceptstudies waarvoor helemaal geen productieplannen zijn. Je krijgt dan juweeltjes als de in 2016 in Pebble Beach voorgestelde Vision Mercedes-Maybach 6. En dit jaar volgt deze Cabriolet versie.

De filosofie erachter is niet veranderd: deze nieuwe Vision wil met zijn enorme afmetingen. Hij is liefst 5,7 meter lang en 2,1 meter breed. Dit formaat wordt in blauw nog meer geaccentueerd dan bij de Coupé, die rood van kleur was. Vooral de afmetingen van het achterdek zijn imposant, waarbij de rood verlichte ‘ruggengraat’ opvalt als kenmerkend detail. Ondanks de gladde afwerking en het feit dat het hier om een conceptstudie gaat, beschikt de Vision-Maybach 6 Cabrio daadwerkelijk over een stoffen kap.

Zijn sensueel lijnenspel en zijn uitermate verfijnde uitrusting brengen een ode aan de met de hand gebouwde, en daardoor zeer exclusieve, cabrioletmodellen uit de eerste helft van vorig eeuw. Genre Bugatti, Delage, Duesenberg, Marmon, Packard. En natuurlijk ook een aantal sportieve open wagens uit de eigen Mercedes stal. De auto past met zijn lange motorkap en vele chroom simpelweg perfect in het decor van een prestigieus evenement als Pebble Beach.

Tegelijk is de Vision een visitekaartje van het technologische innovatiepotentieel bij Mercedes. De (vierwiel)aandrijving is 100 procent elektrisch. De 4 motoren worden gevoed door een onder de vloer geplaatste batterij, die de 750 pk sterke cabriolet een actieradius van meer dan 500 kilometer (aan de hand van de NEDC testcyclus) bezorgen. De sprint naar 100 km/u neemt minder dan 4 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. In plaats van een immense V12 of V16 krachtbron herbergt de ruimte onder de dubbele motorkap allerlei handige opbergvakken die plaats bieden aan op maat gemaakte koffers en andere slimme vondsten.

Zoals gezegd heeft Mercedes geen productieplannen voor een elektrische sportwagen in deze vorm (eentje waar ze zelfs bij Tesla jaloers op zullen zijn). Toch zou men heel wat klanten kunnen vinden voor deze oogverblindende schoonheid. De algehele lijn van de auto is schitterend en opvallend sereen. Maar er zijn ook diverse details die in het oog springen. Zoals de door een streepjespak geïnspireerde grille, het vele chroom dat sterk contrasteert met de Nautical Blue metallic lak, de vinnen achter, de enorme 24-inch velgen met goudgekleurde centrale moer, de luchtuitlaten net achter de wielen en de diffusor met aluminium frame onder de als de ‘staart’ van een luxeboot vormgegeven achtersteven.

De sfeer van zo’n jacht vind je ook terug in het interieur. Dat zit propvol met communicatietechnologie. Er zijn zelfs sensoren die de gemoedstoestand van de bestuurder en passagiers meten. Ook leuk: de combinatie van digitale instrumenten met echte naalden, de vloer van hout met aluminium inlegstukken en het gebruik van knoppen (met Mercedes sterretje) om het nappaleder aan de zetelframes te bevestigen. In de doorzichtige centrale tunnel worden de energiestromen van de aandrijving gevisualiseerd. Ondanks zijn enorme lengte is de Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet een 2-zitter.

In vergelijking met de vorig jaar getoonde Coupé heeft de Cabriolet andere velgen gekregen. In plaats van dichte exemplaren waarbij een groot gedeelte in de carrosseriekleur is uitgevoerd, opteert Mercedes dit keer voor stevig glimmende ‘hoepels’ met een overdaad aan spaken. Voor geen van beide modellen zijn er dus productieplannen. Het is vooral een show van Mercedes om te laten zien wat zij op het gebied van ‘ultieme luxe van de toekomst’ in huis heeft. Het huidige topmodel van ‘Das Haus’ is de S klasse Cabriolet. Van diens Maybach topuitvoering zullen slechts 300 exemplaren gebouwd worden. Dat is al exclusief genoeg.

Reageren is niet mogelijk.