Ecosport volgens Nissan: Kicks

0

SUV modellen heb je in alle soorten en maten. Dat komt omdat dit carrosserietype, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de cabriolet of sedan, mondiaal geliefd is. Dus ook in zogeheten opkomende economieën. Ford speelt daar al 2 modelgeneraties op in met de Ecosport. Deze SUV was oorspronkelijk voor Brazilië ontwikkeld, maar maakt nu (met wisselend succes) carrière op exportmarkten.

Nissan gaat nu iets soortgelijks doen met de Kicks. Deze SUV is 15 centimeter langer dan de Juke, maar kan voor een lagere prijs worden aangeboden omdat hij ontworpen is met messscherpe productiekosten in het achterhoofd. Vorig jaar debuteerde de Kicks in Latijns Amerika en nu wordt hij aan het publiek op de Los Angeles Auto Show gepresenteerd. Nissan wil de budget SUV namelijk ook in de Verenigde Staten gaan verkopen. Ford biedt daar sinds kort de Ecosport aan.

Ook in Noord Amerika neemt de vraag naar compacte, praktische SUV modellen gestaag toe. Een hoge zitpositie vindt de consument daar belangrijker dan vierwielaandrijving. Volgens Amerikaanse begrippen is het maar een klein autootje, maar dat hoeft volgens Nissan verkoopsucces niet in de weg te staan. Het merk richt zich met de Kicks namelijk op alleenstaanden en kinderloze stellen. Met een expressieve levensstijl, dat wel.

Voor de aandrijving van de Kicks zorgt een pretentie/turboloze 1,6 liter 4 cilinder benzinemotor van 125 pk en 156 Nm. Hij is gekoppeld aan de bekende Xtronic CVT automaat van Nissan. De aandrijfkrachten worden uitsluitend naar de voorwielen gestuurd. Een All-Mode vierwiel aangedreven versie is niet gepland. Wel kan de consument opteren voor een in een contrasterende kleur uitgevoerd dak. Klanten hebben de keuze uit 7 carrosseriekleuren, waarvan 5 tweekleurige combinaties: zwart dak en een wit, oranje of rood koetswerk, of een oranje dak met een grijs koetswerk of een wit dak met een blauw koetswerk.

Voor de singles en stellen die graag boodschappen inslaan bij Walmart, is het leuk om te weten dat de Kicks een van de grootste kofferbakken in zijn klasse heeft. De interieurruimte achterin omschrijft Nissan als “voldoende “. Het dashboard is voorzien van een 7,2 inch groot scherm voor het infotainment systeem met Apple CarPlay en Android Auto. Wie bijbetaalt kan de Nissan Intelligent Around View Monitor krijgen en/of een Bose premium geluidsinstallatie.

Nissan wil de Kicks op meer dan 80 markten gaan verkopen, maar Europa schittert daarbij door afwezigheid. Met reden: de Ecosport is bij ons geflopt. Net als de vorige generatie Micra van Nissan zelf overigens. Enerzijds 2 totaal verschillende auto’s, maar anderzijds hebben zij als overeenkomst dat zij een nogal laagwaardige uitstraling hebben. Daar krijgt de Europese autoconsument jeuk van. Nissan zal bij ons volgend jaar een nieuwe editie Juke serveren. Die zal in het Britse Sunderland geproduceerd worden.

Comments are closed.