KTM X-Bow GT4 verder verbeterd

0

De autotak van het Oostenrijkse KTM laat slechts sporadisch van zich horen. Maar als er nieuws is, dan zorgt dat gegarandeerd voor spektakel. Ook nu is dat het geval: de verbeterde X-Bow (spreek uit als “crossbow”) GT4 doet elk autohart sneller kloppen.

Motorfietsfabrikant KTM debuteerde in 2008 op de automarkt met de dakloze X-Bow die nagenoeg geen enkele bescherming bood tegen de elementen zoals snijdende kou en slagregens. Samen met chassisspecialist Dallara leverde dat een Spartaanse creatie op met een extreem laag zwaartepunt. Vervolgens verscheen er een minder hardcore versie met voorruit. Die is nu geëvolueerd tot deze volledig gesloten GT4 variant. Die is zwart als de nacht (bij de versie van de X-Bow voor op de openbare weg domineerde het KTM oranje) en biedt een betere bescherming tegen rondvliegende veren, banden en andere brokstukken dankzij een plexiglazen overkapping.

De GT4 beschikt over een sterkere Holinger versnellingsbak die het motorkoppel van 700 Nm efficiënter kan verwerken en die een langere levensduur biedt. Dat laatste vertaalt zich in lagere gebruikskosten. De GT4 is daardoor geschikt voor een breder publiek; één van de voornaamste doelen van KTM en ontwikkelingspartner Reiter Engineering, dat wellicht het bekendst is als motorsportpartner van Lamborghini.

Toch blijft de X-Bow GT4 met een instapprijs van 152.360 euro een kostbare aangelegenheid. Maar uitgedrukt in een euro:prestaties verhouding krijg je zondermeer waar voor je geld. Sprint naar 100 km/u doet de KTM bijvoorbeeld in minder dan 4 seconden en de topsnelheid bedraagt 265 km/u.

Diverse, veel duurdere sportwagens kunnen daar niet aan tippen. En dat hebben we het nog niet gehad over de wendbaarheid en de wegligging van de X-Bow GT4. De KTM weegt namelijk nog geen 1.000 kilo. Bij een vermogen van 360 pk zorgt dat voor beestachtige prestaties. De levering van het duistere scheurijzer start volgend jaar.

Reageren is niet mogelijk.