Nieuwe Peugeot 508 valt Duitsers aan

0

Je moet maar durven: een nieuw model introduceren in een segment waar de verkopen sinds 2010 met 40 procent gedaald zijn. Voor veel autofabrikanten is de hogere middenklasse, want daar hebben we het hier over, inderdaad een zinkend schip dat zo snel mogelijk verlaten dient te worden. Citroën heeft de C5 met pensioen gestuurd zonder een opvolger klaar te stomen en hetzelfde lot staat de Ford Mondeo, de Hyundai i40 en de Toyota Avensis te wachten.

Waarom komt Peugeot, dat net als bovengenoemde merken ook in het volumesegment opereert, dan wel met een nieuwe 508? Omdat de eigenwijze Fransen verder hebben gekeken dan hun neus lang is. Toen zagen ze dat de verkoopvoorkeur in het D segment weliswaar gestaag verschuift richting SUV modellen, maar dat de Duitse premiumfabrikanten daar totaal geen last van hebben.

De conclusie was snel getrokken: wil je in het D segment bestaansrecht houden naast de hoge, en bovenal ruime SUV modellen, dan moet je een ‘tegengif’ ontwikkelen: oftewel een gezinswagen ontwerpen die het niet van zijn ruimteaanbod of hoge zitpositie moet hebben, maar troeven uitspeelt waar de SUV geen antwoord op heeft. Zoals een lage, sportieve vormgeving.

Peugeot heeft dus goed naar de Duitse premiumfabrikanten gekeken. Met name naar Audi (A5 Sportback) en BMW (4-serie Gran Coupé). De nieuwe 508 kan als het Franse antwoord op deze sexy en statusrijke modellen worden beschouwd. Peugeot denkt in het D segment alleen bestaansrecht te hebben als je de succesproducten kopieert en niet met de zoveelste interpretatie van het sedanconcept komt.

Daarom is de nieuwe 508 lager en korter (en breder) dan zijn voorganger. En minder ruim, want de kofferbak krimpt van 515 naar 487 liter (met neergeklapte achterbank 1.537 liter). Peugeot is er van overtuigd dat dit kopers niet af zal schrikken, integendeel: met een Frans alternatief voor de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé kan beter worden gescoord en hoeft er geen hopeloos achterhoede gevecht geleverd te worden om de kopersgunst van consumenten die vooral een ruime auto willen. Die stappen vroeg of laat toch over in een SUV. Bijvoorbeeld de 5008. De compactere afmetingen van de nieuwe 508 zorgen voor een draaicirkel van slechts 10,8 meter; alle concurrenten hebben meer ruimte nodig, zo meldt Peugeot trots.

Het design van de nieuwe 508 (4,75 x 1,84 x 1,40 meter) kenmerkt zich door slanke LED achterlichtunits en een rechtopstaande neus de opvallende dagverlichting vóór die over de bumper heen loopt. In de flanken zitten krachtige vouwen en verder heeft de Peugeot een coupéachtige daklijn met een grote achterklep. Net zoals de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé (en de Volkswagen Arteon). Frameloze portierramen illustreren dat dit geen burgermansauto is. Het leeuwlogo staat in het midden van de grille en de modelnaam ‘508’ op de voorkant van de motorkap; een knipoog naar de beroemde en populaire 504 van 50 jaar geleden. De nieuweling van Peugeot oogt niet alleen scherp, met een Cw-waarde van slechts 0,26 klieft hij ook als een mes door de wind.

Het interieur is ‘klassiek Peugeot’. Dit betekent anno 2018 in het kader van de zogeheten ‘i-Cockpit’ formule een hoog geplaatst digitaal instrumentarium boven een klein afgeplat (sport)stuurtje. Niet iedereen is fan van een dergelijke opzet, maar onderscheidend is het wel. De nieuwe 508 beschikt ook over de merktypische kanteltoetsen onder het centrale display. In de middenconsole bevindt zich een 8 of 10 inch groot touch screen (het formaat is afhankelijk van het uitrustingniveau). Peugeot zegt dat de materialen met nóg meer zorgvuldigheid gekozen zijn dan bij de kwalitatief reeds uitstekende 308, 3008 en 5008.

Dikker glas oftewel een betere geluidsisolatie zorgt voor een stiller interieur. Optioneel is een 12,3 inch display voor de voorruitprojectie leverbaar (dat aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast via 6 weergave programma’s), evenals een panoramadak, Night Vision (met infrarood camera die in het donker, en ook bij slechte zichtbaarheid overdag, mensen en dieren opmerkt die zich op een afstand tot 250 meter voor de auto bevinden; een segmentprimeur), een Visiopark 360 graden camera en handenvrije bediening voor de achterklep. De veiligheidsuitrusting van de nieuwe 508 omvat Active Safety Brake, Forward Collision Alert, vermoeidheidsherkenning, groot licht assistentie, Active Lane Departure, adaptieve cruisecontrole. Het Full Park Assist systeem kan bij parkeren het sturen, gas geven en remmen overnemen.

Peugeot baseert de nieuwe 508 op het EMP2 platform, dat ook onder de 308/3008/5008 en DS 7 Crossback is te vinden. Dankzij deze relatief lichte bodemplaat is het model gemiddeld 70 kilo afgeslankt. Een nieuwe lastechniek, waarbij 24 meter versterkende lijm wordt gebruikt, moet de carrosseriestijfheid vergroten. De wielophanging achter is van het ‘multi-link’ type en vóór monteert Peugeot een hulponderstel om oneffenheden in het wegdek beter weg te kunnen filteren, met als resultaat een “zijdezacht” wegcontact.

Voor nóg meer comfort voldoet de van zustermerk Opel afkomstige bestuurdersstoel (en optioneel ook de bijrijderzetel) aan de AGR norm. Deze afkorting staat voor ‘Aktion für Gesunder Rücken’ (de Duitse Vereniging voor een Gezonde Rug). Variabele adaptieve schokdempers, Active Suspension Control genaamd, zijn standaard op de benzineversies en een optie op de 2.0 BlueHDi uitvoeringen. Verder beschikt de nieuwe 508 over een verbeterde elektrische stuurbekrachtiging en 4 rij modi (Eco, Sport, Confort en Normal).

De nieuwe 508 wordt in eerste instantie leverbaar als 1.6 e-THP (met 180 pk / 250 Nm of 225 pk / 300 Nm), als 130 pk / 300 Nm sterke 1.5 BlueHDi en als 2.0 BlueHDi (met 160 of 180 pk; beiden hebben 400 Nm). De benzinemodellen en de krachtigste dieselversies hebben een 8-traps automaat standaard. De basisdiesel beschikt over een handgeschakelde 6-bak. Dat geldt ook voor de later te introduceren 1.2 Puretech met 150 pk. In 2019 volgt een 300 pk sterke stekkerhybride uitvoering. Anders dan verwacht zit de bijbehorende elektromotor niet achterin (dat zou teveel bagageruimte kosten), maar onder de motorkap. Dit betekent dat ook bij de stekkerhybride versie alleen de voorwielen aangedreven worden. Jammer, want Audi, BMW en Volkswagen bieden niet voor niets Quattro, xDrive respectievelijk 4Motion uitvoeringen aan …

De nieuwe 508 beleeft zijn showdebuut op de autosalon van Genève. Eind september arriveert de vaandeldrager van Peugeot bij de dealers in de showroom, maar de huidige editie kost als 1.6 e-THP met automaat minimaal 41.470 euro. De handgeschakelde dieselversie zal wat goedkoper worden, maar ook die verschuift prijstechnisch richting het premiumsegment.

Comments are closed.