Peugeot 508: de leeuw valt opnieuw aan

0

Peugeot probeert het opnieuw: weer een serieuze speler worden in de hogere middenklasse. Dat lukte het merk goed met de 404 en 504, en later met de 405, maar daarna kwam de klad er in. Zoals we gezien hebben bij meer D segment modellen van volumemerken.

Vorig jaar wist Peugeot van de vorige generatie 508 in Europa 22.927 exemplaren te slijten. Een miserabel aantal als je weet dat de Volkswagen Passat 185.208 keer over de toonbank ging. Maar toch is Peugeot niet jaloers op dit merk. Want in het volumesegment ziet men meer volumemerken struikelen: zuster Citroën met slechts 5.019 bestellingen voor de C5, Renault met een weinig florissante 32.610 orders voor de relatief nieuwe Talisman. Toyota mag mondiaal dan wel tot de absolute top behoren, de 25.315 exemplaren die van de Avensis werden verkocht zijn onvoldoende om een deuk in een pakje D segment boter te kunnen slaan (en onvoldoende om de ontwikkelingskosten van een opvolger te kunnen verantwoorden).

Wel wordt er door Peugeot met argusogen gekeken naar de verkoopresultaten in het premiumsegment. De Audi A4 trok in Europa vorig jaar namelijk 146.391 kopers (inclusief A5 (186.815, dus meer dan de Passat, al zou je daar de 9.765 registraties voor de Arteon bij op kunnen tellen, waardoor het saldo 194.973 wordt), BMW scoorde 124.112 klanten voor de 3-serie en Mercedes 131.100 bestellingen voor de C klasse. Kortom, de autoconsument is nog lang niet uitgekeken op de D segment middenklasser, maar die moet wel van (Duitse) premiumkwaliteit zijn.

Volgens die verkooples heeft Peugeot nu de nieuwe 508 ontworpen: relatief compacte proporties (4,75 meter lang en 1,40 meter hoog) zoals de genoemde Duitsers, een grote achterklep à la de 4,73 meter lange en 1,39 meter hoge Audi A5 Sportback in plaats van de klassieke sedanvorm, een zogeheten ‘i-cockpit’ dashboard zonder precedent in het D segment (carbonafwerking is standaard, hout optioneel), voorsprong door techniek (in de vorm van een infrarood nachtzichtcamera), een 8-traps automaat (behalve op de 1.5 BlueHDi basisversie), tabletschermen, pianotoetsen en een hoger kwaliteitsniveau dan we gewend zijn van de Fransen. Met deze productmix wil Peugeot de harten van de premiumcliëntèle veroveren.

De nieuwe 508 is niet de eerste aanval van het Franse PSA concern, waartoe Peugeot behoort, op het Duitse premiumestablishment. Eerder zocht het nieuwe, verzelfstandigde luxemerk DS al met de 7 Crossback de confrontatie met de Audi Q5. Met wisselend succes. Iedereen is vol lof over het prachtige interieur, maar de rijeigenschappen zijn niet echt ‘premium’. Dat komt omdat de DS 7 Crossback onderhuids een opgerekte Peugeot 3008 is. Ook voor de 508 dreigde dit gevaar. Vandaar dat Peugeot haar nieuweling specifieke achterwielophanging (multi-link) heeft gegeven, evenals een hulpframe vóór. Daarnaast past het Franse merk bij de productie een andere lastechniek toe die de 508 stijver moet maken. Een dergelijke upgrade van het zogeheten EMP2 onderstel (van de Peugeot 308/3008/5008 en DS 7 Crossback) klinkt veelbelovend, maar het is afwachten of het voldoende is om in één adem genoemd te kunnen worden met Audi, BMW en Mercedes.

Peugeot denkt niet dat het krappere interieur als gevolg van het compactere koetswerk van de 508 succes in de weg zal staan. Uit onderzoek is gebleken dat auto’s in het D segment 70 procent zakelijk worden gekocht, deels door mensen zonder kinderen. 15 procent maakt niet of nauwelijks gebruik van de achterbank. Een royaal ruimteaanbod is dus niet doorslaggevend. Wat wel belangrijk is, is een prettige bediening (22 procent), een hoog comfortniveau (16 procent), een stijlvol design (15 procent), betrouwbaarheid (15 procent) en een zorgvuldige afwerking (9 procent). Pas daarna wordt door 7 procent van de respondenten een ruim interieur genoemd.

Een carrosserie als een strak gesneden maatpak moet bovendien een jonger koperspubliek opleveren. De 508 klant was gemiddeld 60 jaar oud. Peugeot wil dat verlagen naar 40 à 45 jaar. Het grote voorbeeld voor de Fransen is Mercedes, dat voor de A klasse (inclusief de CLA) tegenwoordig een veel jeugdigere cliëntèle heeft dan bij de eerste 2 generaties van de modellijn. Toen waren de klanten net zo op leeftijd als bij de vorige editie Peugeot 508. Het kofferbakformaat is van 515 liter bij het oude model gekrompen tot 487 liter. Toch hoeft dit de nieuwe generatie niet minder praktisch te maken. De 508 beschikt immers voortaan over een grote 5de deur en de achterbankleuning laat zich in 33:67 verhouding plat leggen.

In Mulhouse is Peugeot inmiddels begonnen met de productie van de nieuwe 508. Hightech apparatuur en robots moet er voor zorgen dat er voortaan premiumkwaliteit wordt geleverd. Peugeot heeft 30 uur nodig om de nieuwe 508 te bouwen. In Mulhouse rollen ook de 2008 en de DS 7 Crossback van de band. De nog te introduceren SW stationwagon versie van de nieuwe 508 zal hier ook het levenslicht gaan zien. De output ligt nu op 200 exemplaren per dag. Met de SW versie erbij moet dit na de zomer 400 stuks worden. Peugeot verwacht dat benzinemodellen een productieaandeel van 20 à 25 procent zullen hebben. Dat lijkt weinig, maar bij de vorige generatie 508 koos slechts 5 procent voor een benzine-uitvoering. Doordat de populariteit van dieselmodellen met de dag afneemt, gaat Peugeot nu echter uit van een hoger verkoopaandeel.

De tijd zal leren of Peugeot weer aanzien kan verwerven in de hogere middenklasse. Dat het cijfertype op de motorkap identiek is aan dat van de beroemde 504, is geen toeval. Volgens velen was dat de laatste écht succesvolle ‘Grande Peugeot’. De 604 bleek van een gênant laag kwaliteitsniveau, aan de 505 kon je bij zijn introductie in 1979 zien dat het ontwerp eigenlijk in 1977 op de markt had moeten komen maar dat dit door langdurige stakingen in Frankrijk niet gelukt was. De 605 is inmiddels vergeten en met de 607 bleek Peugeot definitief een doodlopende weg te hebben ingeslagen. De nieuwe 508 opereert op lager niveau, althans qua formaat maar de prijsstelling wordt beslist premium: reken op 57 mille voor de topversie, de 225 pk sterke 1.6 PureTech met EAT8 automaat in GT tenue. Het goedkoopst wordt de BlueHDi 130 Active versie met 1,5 liter motor en handbak. Die gaat 41.500 euro kosten.

Comments are closed.