Tesla Model 3 blijft voor hoofdpijn zorgen

0

De productie van de Tesla Model 3 blijft problemen veroorzaken. Eind vorig jaar kampte de fabrikant van elektrische personenwagens met een tekort aan onderdelen, waardoor er per maand maar enkele honderden exemplaren van de Model 3 de fabriek verlieten in plaats van de 20.000 waar topman Elon Musk het afgelopen zomer nog over had. De bewering van Tesla dat de productie nu stukken efficiënter is, wordt tegengesproken door Amerikaanse bronnen en fabriekspersoneel dat anoniem wenst te blijven. Zij stellen dat zowel de losse onderdelen als complete auto’s opvallend veel gebreken vertonen. Tesla zou de hoeveelheid herstelwerk niet aankunnen.

Een Tesla technicus schat dat bij 40 procent van de onderdelen die in de fabriek in Fremont worden gemaakt of verwerkt correcties nodig zijn. Daardoor loopt de productie grote vertraging op. De automaker moet technici van servicegarages invliegen voor het vele reparatiewerk en stuurt onderdelen naar andere fabrieken waar de gebreken hersteld moeten worden. De problemen zouden de productie van de Model 3 verder vertragen en het moraal van de werknemers aantasten. Tesla evenwel ontkent dat er grote problemen zijn en stelt dat de productie al veel efficiënter is.

Na het succes van grote broer Model S kondigde Tesla in 2016 een elektrische auto voor de massa aan. Musk wilde een ‘betaalbaar’ model ontwikkelen met een instapprijs van 35.000 dollar. Ter vergelijking: de Model S kost ruim 2 keer zoveel. Het massamodel, de ‘3’, was een instant hit. Meer dan 450.000 mensen hebben een exemplaar gereserveerd tegen een aanbetaling van 1.000 dollar. Maar in het derde kwartaal van vorig jaar, bij de productiestart, werden slechts 222 auto’s afgeleverd.

Eind maart wil Tesla 2.500 exemplaren van de Model 3 per week produceren. Dit aantal moet oplopen naar 5.000 stuks per week eind juni. Het is te hopen voor Musk dat dit keer de doelstelling wel gehaald gaat worden, want de belangstelling voor de Model S en Model X begint te verflauwen. In de eerste 2 maanden verloor Tesla zelfs marktaandeel in Nederland. Niet onlogisch aangezien voor het bedrag dat een Model S moet opbrengen, vandaag de dag ook een Audi e-Tron of Jaguar I-Pace besteld kan worden.

Comments are closed.