Update voor Mercedes E-klasse

0

Mercedes komt met een aantal modeljaar wijzigingen voor de uit april 2016 stammende E klasse Sedan en Estate. Die omvat ook een technische update. Daarnaast introduceert Mercedes in de vorm van de AMG E 53 een nieuwe performance-uitvoering.

De modeljaar 2019 uitvoering van de E klasse kan binnenin worden herkend aan de nieuwe middenconsole, een ander stuurwiel en gewijzigde schakelflippers. De cruisecontrole laat zich voortaan met knoppen op het stuurwiel bedienen, in plaats van door middel van een stengel aan de stuurkolom. De middenconsole is voortaan af te werken met nieuwe houtsoorten.

Ook zijn er extra uitrustingslijnen. Het Seat Comfort Package, dat onder andere 4-voudig verstelbare lendensteunen naar de E klasse brengt, is voortaan standaard op de uitvoeringen Exclusive, Avantgarde en AMG Line. Daarnaast zijn nieuwe accessoires en packs leverbaar. Bijvoorbeeld 17 en 18 inch grote velgen in Aero design of het Sport Style pakket met onder meer glanzend zwarte afgewerkte onderdelen, chromen sierstrips in de bumpers, speciale lichtmetalen velgen en donker essenhout in het interieur. Pedalen van geborsteld aluminium ontbreken evenmin. Wie Comand Online aanvinkt op de optielijst, krijgt standaard een analoog klokje in je dashboard gemonteerd.

Toch is het met name de techniek die de modeljaar update interessant maakt. Active Distance Assist Distronic (automatische afstandsassistent) en Active Steering Assist (stuurassistent) zijn met ingang van het nieuwe modeljaar standaard op de Sedan en Estate varianten van de E klasse. Ook is het mogelijk gesprekken op 2 mobiele telefoons tegelijk te ontvangen. Voorheen waren deze assistentiesystemen voorbehouden aan de S klasse. Mercedes zegt direct de verbeterde versies van Active Distance Assist en Active Steering Assist te monteren in de E klasse, die beter rekening houden met bochten, kruispunten en rotondes.


Motorisch nieuws komt onder andere in de vorm van een nieuwe topdiesel uitvoering, de E 400d 4Matic. Die heeft onder de kap de kersverse 3,0 liter 6 cilinder lijnunit met variabele kleptiming. De krachtbron produceert 340 pk en (al vanaf 1.200 toeren) 700 Nm. Hij voldoet aan de Euro6d Temp emissienorm. De E 400d 4Matic kan in 4,9 seconden (5,1 tellen voor de Estate) naar de 100 km/u sprinten. Hij neemt de plaats in van de 258 pk en 620 Nm sterke E 350d. Voor wie de E 400d 4Matic te hoog gegrepen is, heeft Mercedes de nieuwe E 300d in de aanbieding. Die heeft weliswaar ‘slechts’ een 2,0 liter 4 cilinder motor onder de kap, maar wel een exemplaar met 245 pk en 500 Nm. Dat maakt hem 250 km/u snel terwijl er in 6,2 seconden naar 100 km/u kan worden geaccelereerd.

Mercedes-AMG vervangt de performanceversie E 43 4Matic door de E 53 4Matic+. Die heeft eveneens een nieuwe 3,0 liter 6 cilinder lijnmotor onder de kap, waarbij een extra elektrische turbo voor een snellere gaspedaalrespons moet zorgen. Hij is goed voor 435 pk en 520 Nm. Net als bij de soortgelijke uitvoering van de jongste CLS, beschikt de nieuwe AMG uitvoering over EQ Boost, oftewel milde hybride techniek die tijdelijk 22 pk en 250 Nm extra vermogen levert. De stroom van de bijbehorende elektromotor is afkomstig van een 48V accu. Die voedt ook de eerder genoemde elektrische turbo. Schakelen doen de E 53 4Matic+ via de AMG Speedshift TCT 9G automaat. De Mercedes heeft in deze vorm slechts 4,5 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u. Deze waarde geldt ook voor de Estate. Met het AMG Driver’s Package is de topsnelheid niet begrensd op 250 km/u, maar kan de 270 km/u worden aangetikt. Optisch is de E 53 4Matic+ te herkennen aan ‘Powerdomes’ op de motorkap en aan de ronde uitlaatpijpen.

Informatie over het Nederlandse motorenpalet van de opgewaardeerde E klasse volgt in een later stadium. Mercedes meldt dat de modelreeks in juni bij de dealers in de showroom arriveert. Autointernationaal.nl verwacht dat de E 53 4Matic+ vanaf circa 103.000 euro ‘zu haben’ zal zijn. Daarmee is hij afgerond 6 mille goedkoper dan zijn voorganger. Oorzaak is het flink lagere verbruik en idem uitstoot, wat in Nederland wordt ‘beloond’ met minder BPM.

Reageren is niet mogelijk.