Opnieuw problemen voor Tesla

0

Tesla ligt nog steeds achter op haar doelstelling om wekelijks 5.000 exemplaren van de Model 3 te produceren. Topman Elon Musk stelde eerder deze maand dat eind juni dit streven waarschijnlijk gehaald zou worden, maar het bedrijf zit nog maar op maximaal 4.200 auto’s per week.

Dit melden interne bronnen bij Tesla. Het bedrijf zelf weigert commentaar te geven. Volgens een anonieme medewerker zou de verfafdeling in de productielijn van Tesla het tempo simpelweg niet kunnen bijhouden. De afdeling had al zijn handen vol aan de fabricage van de Model S en Model X, zo laat hij weten. Eerder zei Musk al dat de huidige fabriek niet genoeg capaciteit heeft om 5.000 auto’s per week te produceren. Om dit op te lossen, heeft Tesla een enorme tent op het bedrijfsterrein geplaatst. Maar hier worden vooralsnog maar enkele auto’s gebouwd. Die zijn bepaald niet foutloos, waardoor er alsnog vaak aanpassingen moeten plaatsvinden, aldus de anonieme medewerker.

Een wekelijkse output van 5.000 exemplaren van de Model 3 is cruciaal om van Tesla een winstgevende autoproducent te maken. Maar hoewel het Musk vaak lukte om spectaculaire elektrische auto’s populair te ontwikkelen, heeft hij minder succes met het opzetten van een fabricagelijn waar grote aantallen voertuigen het levenslicht kunnen zien. Nadat de Model X was gepresenteerd, waren er aanvankelijk ook grote productieproblemen.

Tesla bleef het dus lastig hebben om het productieritme van zijn Model 3 op te voeren. Daarom heeft het een derde assemblagelijn geopend, maar dan wel in een tent buiten de fabriek. Het lijkt een desperate poging om de alweer 9 maanden geleden beloofde output van 5.000 exemplaren per week te bouwen. De tent is 275 meter lang. De nieuwe assemblagelijn is specifiek op poten gezet voor de nieuwe Dual Motor vierwiel aangedreven versie en voor de extra snelle P variant, maar tot nu toe komt ook onder het zeildak de productie niet van de grond.

De kans dat klanten voor de Model 3 hun exemplaar snel krijgen, is klein. Sterker nog: Tesla heeft al diegenen die een reservering hebben geplaatst, laten weten dat deze pas in behandeling wordt genomen als zij nog eens 2.500 dollar aanbetalen. Pas dan wordt hun bestelling als ‘definitief’ beschouwd en kunnen zij hun auto gaan configureren. Doen zij geen tweede aanbetaling, dan belandt hun reservering onderop de stapel.

Het nieuwe aan te betalen bedrag komt bovenop de 1.000 dollar die eerder als deposito voor de reservering gold. En als het geld is overgemaakt, dan krijgt de ‘koper’ nog steeds niet te horen wanneer hij of zij de Model 3 daadwerkelijk kan verwachten. Tesla lijkt de maatregel vooral te hebben genomen om de eigen financiële problemen een beetje te verlichten. Het bedrijf had in april nog 2,7 miljard dollar in kas, maar het opvoeren van de productie voor de Model 3 heeft zeker 3 miljard dollar gekost. Zonder het gewenste resultaat dus. Musk heeft 2 maanden geleden beloofd dat Tesla dit jaar geen beroep meer zal doen op externe financiële bronnen. Diegenen die een exemplaar van de Model 3 gereserveerd hebben, moeten nu dus de kas gaan aanvullen.

Brandende Tesla’s

Zoals gebruikelijk ging er niet alleen geen week voorbij zonder slecht nieuws over de productie van de Model 3, ook kwam Tesla wederom op een andere manier negatief in de publiciteit. Amerikaanse media melden namelijk dat gecrashte auto’s van Tesla soms na dagen nog in brand vliegen. Dat komt doordat de zwaar beschadigde accu’s spontaan kunnen ontbranden, zo bleek na enkele ongevallen. De Amerikaanse NTSB (National Transport Safety Board) heeft nu een onderzoek ingesteld.

In mei vatte een Tesla 3 keer vlam, tijdens en na een ernstig ongeval in Florida, waarbij 2 doden vielen en een ander slachtoffer zwaargewond raakte. De bestuurder reed 160 kilometer per uur in een bocht waar hij 50 mocht. De Model S vloog direct na het ongeval in brand. De brandweer was er snel bij om te blussen, maar tijdens het transport van het wrak vlogen de batterijen opnieuw in brand. Later gebeurde dat nog een keer in de opslagplaats. Bij een ongeval in Californië vlogen de batterijen zelfs 5 dagen na het incident opnieuw in brand.

Tesla gebruikt (net als andere fabrikanten van elektrische auto’s) lithium/ion accu’s. Die kunnen spontaan in brand vliegen als ze beschadigd zijn. De batterijen van beide gecrashte auto’s waren ernstig beschadigd door het ongeval, dus dat kan een verklaring zijn. Tesla zelf benadrukte in een reactie dat het brandgevaar van elektrische auto’s nog steeds beduidend kleiner is dan bij personenwagens met een benzine of diesel motor.

Overheidsinstantie NTSB onderzoekt nu wat de oorzaak was van de branden, hoe ze voorkomen zouden kunnen worden en hoe de brandweer er het beste mee om kan gaan. Brandweermannen weten namelijk niet goed of ze zulke elektrische branden moeten blussen met schuim of met water. Vanwege het groeiend aantal elektrische auto’s op de weg wil de NTSB daar duidelijke richtlijnen voor opstellen. In Nederland is er een speciale NEN norm voor hulpverleners, bergers en autobedrijven om veilig aan elektrische auto’s te kunnen werken. Ook de Bovag heeft zo’n richtlijn.

Snelheidslimiet

Op positieve publiciteit te genereren, is Tesla vorige week begonnen met het uitrollen van een nieuwe software update, waarmee de fabrikant van elektrische auto’s een nieuwe feature toevoegt aan haar modellen: een snelheidslimiet. De update is technisch gezien de overtreffende trap van de al bestaande Valet Mode.

Aanvankelijk leek er geen specifiek motief te zijn voor de toevoeging van de feature, maar nu blijkt dat Tesla dit doet als reactie op een ander ongeval, waarbij een 18-jarige bestuurder verongelukte. Hij had de Model S van zijn ouders geleend, maar was er met hoge snelheid mee tegen een muur gereden. Hierdoor vatte de auto vlam. Ook de eveneens 18-jarige bijrijder overleefde het ongeval niet.

Met de nieuwe feature in de laatste software update van Tesla stelt eigenaren van een auto in staat om een snelheidslimiet in te programmeren. Dit is met name handig voor volwassenen die hun kinderen graag in hun auto willen laten rijden, maar ze niet na één rit willen verliezen. De auto’s van Tesla accelereren immers bijzonder krachtig en met name onervaren bestuurders kunnen daardoor de controle over het voertuig verliezen, met fatale gevolgen.

Audi bezoekt ‘Tesla country’

Autointernationaal.nl meldde eerder deze week dat de interim CEO van Audi, Bram Schot, heeft besloten om de lancering van haar antwoord op Tesla, te verplaatsen. Oorspronkelijk zou dit model, de e-Tron, op 30 augustus in Brussel worden onthuld. Daar heeft Audi een fabriek waar de elektrische cross-over gebouwd gaat worden. De uitnodigingen aan de pers waren al verstuurd. Maar het merk heeft samen met zijn moeder Volkswagen even de buik vol Europa vanwege de WLTP perikelen en de talmende houding van ‘Brussel’ bij het dreigende handelsconflict met de Verenigde Staten.

Schot doet nu voorkomen alsof hij Tesla op eigen grond wil tarten: de onthulling van de e-Tron is namelijk verplaatst naar San Francisco (de thuisbasis van Musk; een nieuwe datum is nog niet bekend). Het door de interim CEO genoemde argument voor het uitstel van de feestelijke lancering is echter ronduit leugenachtig.

De reden waar Schot nu mee komt voor het plotselinge afzeggen van de presentatie van de elektrische Audi in Brussel, kan snel onderuit worden gehaald. Evenementen waarop een nieuw model wordt onthuld, worden maanden zo niet jaren van tevoren gepland. Dat op zo korte termijn veranderen is ongebruikelijk. Voor Audi was direct vanaf dag 1 van de ontwikkelingsfase van de e-Tron duidelijk dat dit model het repertoire van Tesla moet gaan beconcurreren.

Jarenlang kwam het merk niet op het idee om de elektrische cross-over in San Francisco te presenteren. Nu is Audi ineens van gedachten veranderd. Waarom? Om Musk op zijn thuisbasis aan te vallen? Wat een onzin! Een persintroductie vergt zoals gezegd een hele lange voorbereiding, dus er moet de afgelopen weken iets bij Audi gebeurt zijn waardoor het bedrijf flink chagrijnig is geworden. En dat kan alleen maar de WLTP problematiek en de dreigende handelsoorlog zijn.

Het uitstel van de lancering van de e-Tron is vooral goed nieuws voor Daimler. De personenwagendivisie van Mercedes zal zijn EQ C (eveneens een elektrische cross-over) nu eerder kunnen presenteren, al zijn er geen aanwijzingen dat ook de productiestart bij Audi vertraging heeft opgelopen (het eerste exemplaar rolt op 30 augustus van de band, maar nu zonder aanwezigheid van de pers; Mercedes start pas in 2019 met de bouw van de EQ C).

Comments are closed.