Peugeot 508 daagt Renault Talisman uit … en verliest!

0

Peugeot heeft met de nieuwe 508 de ambitieuze doelstelling om de Renault Talisman uit te dagen en in het defensief te drukken. Wat is de beste Franse gezinswagen als je kijkt naar algehele presentatie, rijeigenschappen, ruimteaanbod en prijs? Het antwoord op deze vraag wordt gegeven via een vergelijking van de Peugeot 508 BlueHDi 180 en de Renault Talisman dCi 160.

Nu Citroën zijn C5 naar het kerkhof heeft gebracht, gaat de wedstrijd in het Franse D segment alleen tussen de Peugeot 508 en de Renault Talisman. Een soort Ajax tegen Feyenoord zou je kunnen zeggen. Toch kijkt het publiek tegenwoordig liever naar wedstrijden in het SUV segment. Die zijn bij wijze van spreken steevast uitverkocht. In het MPV segment zijn de tribunes daarentegen leeg; het publiek heeft dat soort auto’s de rug toegekeerd, met als jongste slachtoffer de Opel Zafira die uit productie is genomen.

Op papier zijn de hier geteste Peugeot en de Renault natuurlijk ook echte gezinswagens. De Talisman staat bovendien al in Estate uitvoering op het speelveld. Maar omdat de nieuwe 508 SW nog even op zich laat wachten (hij is zich aan het warm lopen langs de zijlijn en zal pas in januari 2019 op de markt worden gebracht), vergelijken wij hier de ‘standaard’ carrosserievarianten van beide modellen. In het geval van de nieuwe 508 zou het kunnen zijn dat Peugeot fans helemaal geen behoefte voelen om te wachten op de SW uitvoering. Ook de reguliere versie beschikt namelijk over een praktische, grote achterklep. Renault koos 3 jaar geleden echter voor een andere route: na in het D segment met modellen als de R16 en de Laguna trots de 5de deur gepromoot te hebben, is de Talisman een klassieke sedan. Wellicht dacht Renault daarmee een bredere doelgroep te kunnen bedienen, maar het is de vraag of dat zo is. Zelfs bij BMW staat de afzet van de traditionele 3-serie sterk onder druk en heeft dit merk de 4-serie Gran Touring in stelling moeten brengen om de verkopen nog enigszins op peil te houden.

Liftback versus sedan dus in dit duel. Maar dit is slechts het begin van wat hen onderscheidt. Stilistisch toont de Peugeot een atletische houding met een agressieve voorkant, een laag profiel (1,40 meter) en een relatief compact, handzaam formaat (carrosserielengte 4,75 meter). De Talisman neemt het er qua koetswerkafmetingen lekker van. Hij verslaat de 508 met gemak qua carrosserielengte (4,85 meter) en hoogte (1,46 meter). Met die maatvoering is het een waardig topmodel voor Renault, want de Talisman kan wat dit betreft in één adem worden genoemd met vroegere grote modellen van het merk zoals de Safrane en Vel Satis. En in de hier geteste Initial Paris uitvoering toont hij trots zijn chroom en zijn 19-inch wielen die de gulle vormen van zijn lichaam extra accentueren.

De geteste 508 (de GT Line uitvoering) oogt wat soberder met meer grijze accenten en zwarte 18-inch velgen. Geen overdaad aan chroom dus bij de Peugeot. Hij maakt eerder een nihilistische indruk; iets wat versterkt wordt door de zwarte band die de achterlichten optisch met elkaar verbindt. Maar de nieuwe 508 wil zich helemaal niet meten met de Talisman. Hij heeft andere concurrenten in het vizier, met name de Audi A5 Sportback. Vandaar dat de Peugeot over frameloze portierramen beschikt; een premium detail bij uitstek.


In combinatie met de 160 pk sterke 2,0 liter BlueHDi dieselmotor en EAT8 automaat kost de 508 GT Line in Blue Lease zakelijke uitvoering 46.340 euro (particuliere rijders zijn aangewezen op de duurdere GT met 180 pk; daaraan hangt een prijskaartje van 55.340 euro). Peugeot denkt dat ‘GT Line’ het meest gevraagde uitrustingniveau zal worden. De Talisman dCi 160 Initiale Paris EDC6 is met een tarief van 49.590 euro duurder dan de 508 GT Line. Maar je zult verderop in dit testverslag lezen dat de standaarduitrusting van de Renault aanzienlijk completer is, en niet een beetje. Dus de Peugeot moet gaan scoren met zijn rijeigenschappen en sfeer aan boord om dit duel te kunnen winnen …


‘Betreden’ is niet het goede woord als je in de 508 stapt. ‘Neerploffen’ is een betere omschrijving, want net als in een coupémodel moet men zich laten ‘vallen’ in de stoelen. Die zijn sportief stevig, maar omsluiten het lichaam goed. Daarmee is de toon in deze Peugeot gezet: deze Fransman wil een echte ‘rijders auto’ zijn! De grote middenconsole en het kleine stuurwiel maken van het interieur een echte cockpit. Het dashboard heeft een onconventionele vormgeving, waardoor hij een wat rommelige indruk maakt. Maar de boordplank is daarmee aangenaam ver verwijderd van het classicisme dat meestal in dit segment wordt aangetroffen. Toch heeft Peugeot ‘vorm’ te veel laten prevaleren boven ‘functie’ en lijkt het merk uit het oog verloren te zijn dat eenvoud vaak een goede moeder is. Het hoekige dashboard met verschillende niveaus mist de nuchterheid die vroeger zo kenmerkend was voor Peugeot.

In de Talisman kom je wat dit betreft beter tot rust. Dat komt ook doordat het interieur een meer ruimtelijke indruk maakt. Het dashboard provoceert niet en de middenconsole eist een minder dominante plaats op. Ook is de overzichtelijkheid zowel naar voren als naar achteren aanmerkelijk beter (de Peugeot heeft in dit opzicht last van zijn schuine dak). De afwerking van de Talisman is niet zo netjes als in de 508, maar de Renault laat met stoelen die echte fauteuils zijn zien ‘comfort’ topprioriteit te vinden. De zetels zijn breder, zachter en in de geteste Initiale Paris uitvoering zijn ze voorzien van grote, verstelbare hoofdsteunen die een topklasse sedan waardig zijn. Het is alleen jammer dat het instrumentenpaneel karakter mist en dat het hoekige, verticale touch screen niet zo goed past bij het gewelfde meubilair.


Direct vanaf de eerste kilometers zorgt de 508 voor een glimlach op je gezicht, want Peugeot heeft haar nieuweling een uitstekend afgesteld onderstel gegeven dat dynamiek fraai combineert met een veilig weggedrag. Het kleine stuurwiel draagt bij aan het gevoel van behendigheid en de 508 lijkt op rails te rijden, mede dankzij de actieve dempers (Active Suspension Control). Carrosseriebewegingen worden daarmee uitstekend onder controle gehouden. Tegelijkertijd is het absorptievermogen van de vering goed, zodat je amper last hebt van hobbels en het comfort niet verstoord wordt. Goed gedaan!

Weet de Talisman, geconfronteerd met deze nieuwe, zeer getalenteerde, 508 overeind te blijven? Ja, want hij heeft als Initiale Paris een geheim wapen: zijn vierwiel besturing. Het standaard 4Control chassis biedt de grote Renault een onovertroffen wendbaarheid in krappe bochten en geruststellende stabiliteit op hoge snelheden. Toch zijn er ook onderdelen waarin de Talisman niet het niveau van de Peugeot weet te halen. Zo is de besturing minder precies en weet de demping minder te overtuigen. Dit zorgt er voor dat de Talisman iets minder comfortabel is wanneer je het tempo (fors) opvoert. Daar staat tegenover dat hij meer relaxt rijdt bij gebruikelijke snelheden. De geluidsisolatie van de Renault is bovendien superieur dankzij de dubbele beglazing die standaard is op de Initiale Paris uitvoering. Daarmee bevestigd Renault de passagiers primair rust aan boord te willen bieden, terwijl het Peugeot te doen is om sensaties voor de bestuurder.


De 508 is in vergelijking met de Talisman in het voordeel als het om motorinhoud gaat: 2,0 versus 1,6 liter. Zoiets betekent automatisch een superieur koppel, al is het verschil minder groot dan je misschien zou verwachten: 400 Nm versus 380 Nm (reden is dat het Renault blok over een dubbele turbo beschikt). Beide dieselmotoren zijn 160 pk sterk. In de Peugeot is de krachtbron gekoppeld aan de conventionele EAT8 automatische transmissie met 8 versnellingen. De Talisman beschikt over een automaat met dubbele koppeling, maar moet het doen met 6 verzetten. De dCi dieselmotor van Renault is iets minder lawaaierig maar ook minder levendig.

De BlueHDi unit van de Peugeot trekt een beetje harder bij het accelereren en dat levert een 1 seconde gunstigere tijd op het sprintonderdeel naar 100 km/u). Ook tussendoor versnellen gaat de 508 beter af. Gewichtsverschil is hiervoor niet de verklaring want beide Franse auto’s hebben een vrijwel identieke massa: 1.530 kg voor de 508 en 1.522 kg voor de Talisman). Maar de BlueHDi machine heeft zoals gezegd een wat grotere longinhoud en wordt ondersteund door een automaat die reactiever is dan de EDC6 transmissie van de Renault. De 508 biedt zelfs kleine schakelpeddels achter het stuur zodat je in de manuele modus versnellingen langer vast kan houden indien je dat wenst. In de Talisman is dat niet mogelijk.

De cabine van de twee Fransen is de strikte weerspiegeling van hun carrosserievorm. De Peugeot 508 straalt sportiviteit uit met zijn i-Cockpit dashboarddesign (klein stuurwiel en hoog geplaatst instrumentarium), terwijl de Renault Talisman de klassiek kaart uitspeelt. Geen van beiden is foutloos. De ergonomie aan boord van de 508 wordt gehinderd door gebrek aan soberheid in het ontwerp van het dashboard (te veel hoekjes, te veel niveaus) terwijl de Talisman een droevig stemmend instrumentarium heeft (dat niet zou misstaan in een boodschappenauto) en waarbij het touch screen slecht geïntegreerd is. Peugeot ‘experimenteert’ al jaren met de ‘i-Cockpit’ designfilosofie en het moet gezegd worden dat het merk ontwerpfouten zoals bij de 308 inmiddels grotendeels heeft gecorrigeerd. Ook beschikt de 508 over een multimediasysteem dat eindelijk aan de verwachtingen voldoet. Het 10,0 inch touch screen is vergelijkbaar met dat van de DS7 Crossback. Het wordt omlijst door sensorische bedieningselementen en aangevuld met toetsen van het pianotype om het gemakkelijk in gebruik te maken.

De R-Link systeem Renault is ook gemakkelijk te begrijpen, maar menunavigatie verloopt minder soepel en het touch screen reageert minder snel op aanraakcommando’s. Dat kan storend zijn als je snel even van radiostation wilt wisselen. Ten slotte is de multimediascherm van de Peugeot beter afleesbaar en maakt de installatie een premiumindruk. In de Talisman serveert Renault dezelfde kost als in de Mégane, terwijl de geteste Initiale Paris uitvoering bijna 2 keer zo duur is … In beide gevallen zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar, maar dat is vandaag de dag dan ook de norm.

Instappen in de 508 vereist meer wat meer lenigheid dan in de Talisman vanwege het lage dak (6 cm verschil met de Talisman). Of je nou achter het stuur zit, en vooral om uit de ‘cockpit’ te komen: elke centimeter telt. Het beroerdst aan de Peugeot is de in/uitstap voor de achterpassagiers, die erg op moeten letten om hun hoofd niet te stoten. Flink het lichaam buigen is het devies. Zitten de passagiers eenmaal, dan zullen zij merken dat de ruimte beperkt is. Met name de lage daklijn zal een probleem vormen voor grotere volwassenen. Met dit defect zal de 508 niet langer de vriend van Franse taxichauffeurs zijn. Peugeot verspeelt daarmee een niet onbelangrijk deel van het afzetpotentieel voor haar nieuwe D segment middenklasser.

De Talisman verwelkomt passagiers op een gemakkelijkere manier. Je hoeft niet voorover te buigen om op de achterbank plaats te nemen. Er is ook meer ruimte voor de benen, de zitplaats is dieper en de rugleuning minder stevig (lees: comfortabeler). Een niet onbelangrijk detail is dat dankzij het meer genereuze glasoppervlak in de Renault er meer licht in de cabine gebracht wordt.

Hetzelfde verhaal geldt voor het kofferbakvolume: de Renault biedt met 608 liter een voor het D segment groot laadruim, terwijl de 487 liter van de Peugeot een lage waarde is. De Talisman profiteert hier dus van zijn grotere formaat (+ 10 cm), maar door het ontbreken van een 5de deur is de kofferbak minder makkelijk toegankelijk.

Ook is de variabiliteit minder dan in de 508 (waar met de bankleuning naar beneden geklapt een vlakke laadvloer ontstaat plus capaciteit voor 1.537 liter vracht). Voor dergelijke praktische kwaliteiten ben je bij de Talisman aangewezen op de Estate versie.

In de inleiding van dit testverslag werd al gemeld dat de geteste Peugeot duidelijk goedkoper is dan de Renault: 46.340 euro voor de 508 BlueHDi 160 GT Line versus 49.590 euro voor de Talisman dCi 160 Initiale Parijs. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het tarief van de Peugeot de zogeheten Blue Lease zakelijke uitvoering betreft; particulieren zijn duurder uit want de voor hen bestemde GT versie kost 55.340 euro. Los van die kanttekening is de Talisman Initiale Paris in vergelijking met de 508 GT Line qua standaarduitrusting duidelijk in het voordeel: hij heeft een hoogwaardigere geluidsinstallatie met cd-speler, bekleding van nappaleder, voorstoelen met massagefunctie, semi-automatische parkeerfunctie, metallic lak en 19-inch lichtmetalen velgen. Deze extra’s vertegenwoordigen een waarde van 4.000 euro, waardoor per saldo de prijs:uitrusting verhouding van de Renault gunstiger is dan die van de Peugeot.

De kosten van de vierwiel besturing (standaard op de Talisman Initiale Paris) worden buiten beschouwing gelaten omdat de 508 zeer goed en sportief rijdt zonder deze voorziening. Qua dieselverbruik zijn er geen verschillen tussen de Peugeot en de Renault. Wel heeft de 508 vermoedelijk een iets hogere restwaarde dan de Talisman. Daar staat tegenover dat Renault 3 jaar garantie biedt (of 150.000 km) en Peugeot 2 jaar (onbeperkt aantal kilometers).

Conclusie

Peugeot wil met de nieuwe 508 haar klantenbestand in het D segment verjongen. Hierbij is gekozen voor een mix van een 5-deurs coupécarrosserie, een sportief rijgedrag en een formidabele cockpit die de bestuurder een geweldig gevoel moet geven. Met dergelijke ingrediënten hoopt Peugeot de ontgoocheling van de autoconsument met sedans te keren. Dat is goed gelukt, maar de 508 verliest daarmee een deel van zijn kwaliteiten als gezinswagen. De Peugeot doet wat dit betreft sterk denken aan Mercedes, die de A klasse een soortgelijke verjongingskuur liet ondergaan.

De Talisman is dan ook een betere allrounder. In zijn interieur voelen passagiers zich meer welkom en in prinselijke Initiale Paris uitvoering met 4Control chassis is hij eigenlijk niet minder verleidelijk dan de (snellere) 508. Het interieur van de Renault is niet bepaald van constant hoog niveau, maar deze blunders compenseert hij met een gunstigere prijs:uitrusting verhouding.

De Talisman wint dus deze vergelijkingstest, maar de uitkomst kan anders zijn wanneer de 508 SW het duel met de Renault aan gaat. Die carrosserievariant, die begin 2019 bij de dealers in de showroom arriveert, belooft namelijk een stuk vriendelijker te zijn voor achterpassagiers. De Talisman heeft dus nog even respijt. Als Renault verstandig is, gebruikt zij die tijd voor een facelift van met name het interieur.

Comments are closed.