Intimiderend: Lada 4×4 Vision

0

Vorige week was er Russisch autonieuws in de vorm van de Kalasjnikov CV-1. Deze conceptstudie is een voorproefje van de personenwagen waarmee de gelijknamige wapenfabrikant het segment voor elektrische auto’s wil betreden*. Autointernationaal.nl neemt dit initiatief niet erg serieus en besteedde er geen aandacht aan, maar hier zie je een Rus die niet moet worden onderschat: de Lada 4×4 Vision.

Dat Lada indrukwekkend goede auto’s voor in het terrein kan ontwerpen, weten wij van de originele, uit 1977 stammende Niva. Dat was misschien wel de beste vierwieler ooit van Russische bodem. De bouwkwaliteit was weliswaar niet top (om het zachtjes uit te drukken), maar met deze cross-over (want dat was de kruising tussen een terreinwagen en een personenauto) schreef Lada een stukje Russische revolutie. Maar na meer dan 40 jaar verliest elk product zijn glans. En dus is het dringend tijd voor een opvolger. Lada laat daar een voorbode van zien in de vorm van de 4×4 Vision.

De 4×4 Vision wordt op de Moscow International Auto Show (MIAS) aan het publiek gepresenteerd. Qua uitstraling is het zondermeer een waardige opvolger van de stokoude en compromisloze, maar legendarische Niva (die tegenwoordig wegens een merkrechten akkefietje met Chevrolet niet meer onder deze naam mag worden verkocht en daarom ‘4×4’ heet) en die nog altijd te koop is. De nieuwe editie oogt modern, maar zit ramvol knipogen naar het verleden. Kijk bijvoorbeeld maar naar de intimiderend grote wielen, de vierkante wielkasten, de roosters in de C stijl, de knipperlichten op de motorkap en de hoekige panelen in het interieur. Verder zijn de achterportieren optisch enigszins weggewerkt, waardoor de 4×4 Vision oogt als de originele 3-deurs Niva.

Ondanks deze duidelijke verwijzingen naar de originele Niva is de 4×4 Vision een echte moderne Lada om te zien. Zo zagen wij de eigenwijze vouwen in X vorm boven de spatborden eerder al bij de Vesta en de Xray. Ook de manier waarop de grille optisch doorloopt tot onderin de bumper is helemaal ‘Lada’, hoewel Mitsubishi inmiddels een nagenoeg identiek designgrapje toepast. Mede dankzij de forse 21 inch wielen, de grote grondspeling en de korte overhangen beschikt de 4,2 meter lange 4×4 Vision volgens Lada over uitzonderlijke terreinkwaliteiten. De auto zou overweg kunnen met extreme aanrij hoeken. De spirituele opvolger van de Niva heeft tevens een scherp, ietwat futuristisch design.

Het interieur is net als bij een Range Rover voorzien van 2 grote infomedia schermen waarop allerlei (terrein) rij informatie zichtbaar is. Deze hightech wordt gecombineerd met sfeerverlichting en een stoere, robuuste uitstraling. De 4×4 Vision kan dus duidelijk tegen een stootje kan en de grove materialen zijn eenvoudig schoon te maken. Met de bouwkwaliteit zit het tegenwoordig wel snor, want Lada maakt tegenwoordig onderdeel uit van de Renault Groep. Het Franse concern investeert momenteel veel geld in vergroting van het marktaandeel van haar Russische dochter op haar thuismarkt (momenteel 19,4 procent). Daarvoor zal Lada in de periode tot 2026 worden voorzien van 8 nieuwe modellen. Daarmee wil het merk zich verdedigen tegen het gestaag oprukkende Hyundai en Kia.

Het moge duidelijk zijn dat de conceptstudie 4×4 Vision onderdeel is van dit modellenoffensief. De Franse flair van het moederbedrijf komt tot uiting in een aansprekend design. Ontwerper Steve Mattin omschrijft de Lada als “de ultieme terreinwagen”. Hij ziet er geen directe opvolger voor de Niva in (daarvoor wordt de productieversie van de 4×4 vermoedelijk ook te duur, maar de conceptstudie geeft wel een visie op wat wij in de toekomst van Lada kunnen verwachten. Onderdeel van het herstelplan is ook het opvoeren van de export.

Betekent dit dat er een kans is dat er naast (meer) Russisch gas ook weer auto’s van Lada naar ons land komen? Misschien. Maar dat zal dan niet gebeuren met budget sedans of stationwagons in de geest van de 2104/2105, maar met stoere terreinwagens annex SUV modellen zoals deze 4×4 Vision. Op die manier wordt interne concurrentie binnen de Renault Groep met Dacia voorkomen. Die heeft weliswaar de Duster in het gamma, maar de Lada gaat verder waar het de Roemeense SUV dun door de broek begint te lopen.

*

Michaïl Kalasjnikov, de uitvinder van het AK-47 geweer en daarmee van het populairste exportproduct uit Rusland, schreef vlak voor zijn dood een brief waarin hij spijt betuigde over zijn uitvinding. De wapenfabrikant lijkt nu een poging te doen om de nalatenschap van de Rus te verbeteren. Met iets wat de aftakeling van de wereld juist tegengaat: een elektrische auto. De techniek van de Kalasjnikov CV-1 is volledig van eigen makelij en is volgens de ontwerpers goed genoeg om de strijd aan te kunnen gaan met Tesla.

Er wordt alleen één denkfout gemaakt. Daar waar Tesla gebruik maakt van hoogmoderne, aalgladde carrosserieën (waarmee de luchtweerstand kan worden geminimaliseerd en de actieradius worden gemaximaliseerd), heeft Kalasjnikov het koetswerk van de Izj 21252 Kombi van stal gehaald: een spuuglelijk windvanger uit de donkerste jaren van de Sovjet Unie. Los hiervan heeft de Rus de elektrische auto nog niet bepaald omarmt. Tot en met vorig jaar had Tesla in dit land nog maar 46 auto’s weten te slijten, terwijl er genoeg vermogende inwoners zijn. Dat houdt vermoedelijk verband met het feit dat de Russische rijken niet bepaald bekend staan om hun groene inborst. Ook lijkt het barre Russische klimaat allesbehalve geschikt voor een op een batterij rijdende auto. De Kalasjnikov CV-1 lijkt dus vooral bedoeld als publiciteitsstunt.

Reageren is niet mogelijk.