Britten vol lof over BMW 8 serie

0

BMW heeft haar nieuwe grote Grand Touring coupé klaar. Om de illustreren dat dit model het beste vertegenwoordigt van wat men in München in huis heeft, is hij gepromoveerd van 6- tot 8-serie.

Het vlaggenschip (zelfs voor de nog te introduceren SUV van mastodontproporties gaat een lager cijfer gebruikt worden) wordt door BMW zelf omschreven als een ‘luxe sportwagen’. Voor alle varianten is er hoogwaardige lederen bekleding en de laatste hightech, waardoor de nieuwste versie van het iDrive infomediasysteem met 10,3 inch touch screen. Qua ‘luxe’ zit het dus wel snor in de 8-serie, maar is het ook een sportwagen? De M850i uitvoering (zie volgende alinea) is weliswaar goed voor 530 pk en daarmee bijna net zo krachtig als de Porsche 911 Turbo, maar hij is veel groter (afgerond 4,8 meter) en met 1.905 kilo een stuk zwaarder. In plaats van een (luxe) sportwagen is de BMW dus meer een Grand Tourer.

De 8-serie arriveert op 24 november bij de dealers in de showroom. Hij wordt dan leverbaar in 2 varianten. Het goedkoopst is de 840d xDrive. Daaraan hangt een prijskaartje van 124.400 euro. Deze uitvoering heeft een 6 cilinder 3,0 liter dieselmotor van 320 pk en 680 Nm (beschikbaar bij 1.750-2.250 toeren) die gekoppeld is aan een 8-traps automaat. De acceleratie naar 100 km/u verloopt in 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld dieselverbruik geeft BMW 5,9 à 6,2 liter/100 km op. Dit betekent een CO2-emissie van 154 à 164 gram. Voor de M850i xDrive uitvoering rekent BMW 169.447 euro. Je krijgt voor dit bedrag een 4,4 liter grote V8 motor onder de kap van 530 pk en 750 Nm, eveneens gekoppeld aan een 8-traps Steptronic automaat. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen de 1.800 en 4.600 toeren. Voor de acceleratie naar 100 km/u heeft de M850i xDrive versie 3,7 seconden nodig. De topsnelheid is ook hier begrensd op 250 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft BMW 10,0 à 10,5 liter per 100 km op, hetgeen een CO2-emissie van 228 à 240 gram/km betekent. Standaard is op beide versies xDrive vierwielaandrijving aanwezig. Dit systeem heeft een lichte voorkeur voor de achteras. De M850i heeft bovendien standaard een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras. De 2-deurs coupé variant vormt de aftrap van het modellenoffensief van BMW in het hogere luxesegment. Later volgt een Cabriolet versie en een Gran Coupé met 4 portieren. Alle carrosserievarianten van de 8-serie zullen ook leverbaar worden in een heuse M uitvoering met circa 650 pk. De belangrijkste concurrent van de 2-deurs coupé variant is de Mercedes S klasse Coupé. En qua prijs (en in iets mindere mate qua CO2-uitstoot) concurreert de Lexus LC500h met de 840d xDrive uitvoering. Een select aantal welvarende Britten, waaronder 2 eigenaren van een BMW 6-serie, mochten tijdens een preview al kennismaken met het nieuwe vlaggenschip.

Glyn (70) rijdt nu in een 640i Gran Coupé. Daar is hij zeer tevreden over, zeker nadat hij door AC Schnitzer onder handen is genomen. Het doet Glyn goed dat de 8-serie nóg sportiever oogt en meer vermogen heeft. Hij zegt stylingelementen van de Nissan GT-R in de BMW te zien. Glyn is blij dat de 8-serie standaard over vierwielaandrijving beschikt. Hij heeft al een BMW met xDrive op een nat circuit uitgeprobeerd en vond dat fantastisch. En de 8-traps automaat is trouwens ook helemaal zijn ding. “Comfort is niet mijn eerste prioriteit, maar wel voor mijn vrouw belangrijk. Gelukkig is er voorin genoeg hoofd/beenruimte, maar achterin moet je als volwassene niet willen zitten. Het dashboard is minder naar de bestuurder toegekeerd dan in de 6-serie, maar het nieuwe infomediasysteem met touch screen is briljant en heel gemakkelijk te bedienen. Hoewel de 8-serie veel duurder is, is hij zijn meerprijs volgens mij zondermeer waard”.

Julian (27) rijdt nu in een Audi TT maar is op zoek naar een grotere coupé. “Ik heb al gekeken naar de A5 en de Mercedes E klasse Coupé”, maar daarvan is het design lang niet zo indrukwekkend als van de 8-serie. De BMW oogt veel agressiever en sportiever dan de oude 6-serie. Ik zou overigens de 840d xDrive uitvoering uitkiezen omdat ik voor mijn werk grote afstanden moet afleggen. Het is daarom prettig dat de zitpositie uitstekend is. De stoelen zijn comfortabel en steunen goed. Ik waardeer het ook dat alles met leer is bekleed. Ik zie geen enkel goedkoop materiaal. Het 12,3 inch digitale instrumentarium ziet er fantastisch uit en het iDrive systeem is als vanouds zeer intuïtief te bedienen. Ik denk dat ik ook veel plezier zal hebben van de adaptieve cruisecontrole. Ik ben meer dan 1,9 meter lang en heb voorin voldoende hoofd/beenruimte. Maar achterin is de 8-serie eigenlijk net zo krap als mijn TT. Het enige wat mij niet aan deze BMW bevalt, zijn de nepuitlaten. Voor de rest is hij een schot in de roos”.

Derek (65) heeft ook een 6-serie Gran Coupé. Dat vindt hij een zeer mooie auto en hij beschouwt de 8-serie als een sportievere, agressievere en brutalere evolutie daar van. “Het vermogen van de M850i is indrukwekkend, maar ik zou voor de 640d gaan omdat ik nu ook een diesel heb en die bevalt uitstekend. De 6 cilinder lijnmotor is krachtig en soepel. Ook harmonieert hij goed met de automaat. Ik denk dat dit bij de 8-serie niet anders zal zijn. Hij heeft een zeer comfortabel interieur en de voorstoelen zijn allesbehalve krap. Ook is de overzichtelijkheid van de achterzijde verrassend goed. De kofferbak is voor dit type auto groot. De diepte is groter dan bij de 6-serie, maar hij lijkt wel smaller. Het interieur van mijn huidige BMW vind ik heel aantrekkelijk, maar de 8-serie maakt in dit opzicht nog eens een kwantum sprong voorwaarts, vooral qua hightech. Ik heb wel een zwak voor deze nieuwe BMW, maar ik vrees dat ik niet op veel korting hoef te rekenen. Dat was bij mijn 640d wel anders”.

Er kon ook al met een voorserie exemplaar van de M850i worden gereden. Dankzij zijn goede onderstelkwaliteiten voelt die kleiner aan dan hij werkelijk is; voor een sportwagen is dat een compliment. Het lichtvoetige weggedrag is te danken aan de optionele achterwiel sturing en de actieve stabilisatorstangen. Daardoor worden commando’s met name in bochten vliegensvlug uitgevoerd. Tegelijkertijd hoef je niet bang te zijn dat je nieren voortijdig overlijden. Ongeacht de gekozen modus is het veercomfort voor een sportieve BMW verrassend goed.

Ondanks de xDrive techniek heb je het gevoel in een achterwiel aangedreven sportwagen te rijden. De 8-traps automaat doet in Sport Plus modus qua schakelsnelheid niet of nauwelijks onder voor de excellente PDK transmissie met dubbele koppeling van Porsche. Ondanks de afgerond 1,9 ton is de M850i xDrive toch 200 kilo lichter dan de Mercedes-Benz S 560 4Matic Coupé. Dat is onder andere te danken aan de geheel van koolstofvezel vervaardigde transmissietunnel.

Door het lagere gewicht voelt de BMW lichter aan dan de concurrent uit Stuttgart, maar de S klasse biedt een veel weldadigere interieurbeleving. Ook oogt de Mercedes-Benz eleganter. Niet uit te sluiten valt dat dit bij een Grand Tourer toch belangrijker is …

Daar komt bij dat de M850i niet foutloos is. De besturing biedt teleurstellend weinig gevoel en de remmen zijn te bijterig. Verder klinkt de V8 motor niet sportief genoeg. BMW heeft dit probleem proberen te maskeren met een synthetisch geluid, maar die moeite had de fabrikant beter kunnen besparen. Juist een sportwagen hoort authentiek te zijn …

Comments are closed.