Peugeot 508 gaat stekkerhybride

0

Peugeot lanceert opnieuw een hybride versie van de 508. Bij de vorige generatie fungeerde een dieselmotor als basisunit en was er geen stekkeraansluiting. Nu is die er wel en vormt de 1.6 PureTech motor het uitgangspunt. Peugeot combineert de lancering van de stekkerhybride 508 met de presentatie van de SW stationwagon carrosserievariant.

De aandrijflijn van de stekkerhybride 508 (SW) bestaat uit de 180 pk versie van het 1.6 PureTech turbobenzine blok en een elektromotor van 107 pk. Samen zijn zij goed voor een gecombineerd vermogen van 225 pk. Die paardenkrachten gaan allemaal naar de voorwielen omdat de elektromotor voorin zin en dus niet zoals bij de oude 508 HYbrid4 achterin (waardoor er vierwielaandrijving kon worden gecreëerd).

Dankzij de lithium/ionbatterij batterij van 11,8 kWh (die onder de achterbank is gemonteerd) weet de stekkerhybride 508 zijn CO2-uitstoot te beperken tot 49 gram CO2/km. Daarnaast heeft hij een elektrische actieradius van 40 kilometer (volgens WLTP norm). De topsnelheid bedraagt dan 135 km/u. Een alternator/starter maakt ook onderdeel uit van de aandrijflijn, evenals een aangepaste e-AET 8-traps automaat ((Electric Efficient Automatic Transmission; een speciaal voor de stekkerhybride ontwikkelde transmissie). De elektromotor is in deze transmissie geplaatst. Herladen duurt afhankelijk van het type stekker of laadpaal 1 uur en 45 minuten tot 7 uur.

Peugeot positioneert de stekkerhybride versie anders dan de vorige editie niet als topmodel, maar als zakelijk interessante uitvoering. Dit betekent dat er ook in de 508 Allure (of Blue Lease Allure) ‘gestekkerd’ kan worden. Peugeot biedt een standaard hybride rij modus aan, naast een e-Save optie (om stroom in de batterij te houden) en een Sport setting. Daarnaast kan de bestuurder kiezen voor de Brake functie zodat er ‘met één pedaal’ gereden kan worden (zolang je uiteraard geen noodstop hoeft uit te voeren). De bagageruimte is gelijk aan dat van de regulier aangedreven versies.

Of er ook sterkere Hybrid4 versie van de 508 komt (met een extra elektromotor op de achteras, een grotere 13,2 kWh batterij, een gecombineerd vermogen van 300 pk en een emissieloze actieradius van 50 kilometer), is op dit moment niet duidelijk. Deze aandrijflijn is primair voor de 3008 ontwikkeld. Dit model is daarmee de krachtigste Peugeot ooit. Wel helder is het feit dat Peugeot de leveringen van de 508 Hybrid in het derde kwartaal van 2019 start. Dus de zakelijk rijder moet nog een jaar geduld hebben. De prijzen verwacht Autointernationaal.nl pas halverwege volgend jaar te kunnen vermelden.

Comments are closed.