Te duur voor wat hij biedt: test vernieuwde Jeep Cherokee

0

Waarom de korte test?

Jeep heeft in december vorig jaar de vijfde generatie Cherokee een facelift gegeven. Nu is ook de Europese versie onder handen genomen. De vernieuwde Cherokee wordt leverbaar in 2 dieseluitvoeringen en met 1 benzinemotor. Komend najaar arriveert hij in oliegestookte vorm bij de Nederlandse Jeep dealers in de showroom. De benzineversie volgt begin 2019.

Wat voor auto is het?

In het kader van de facelift verloor de Cherokee zijn opvallende, uit meerdere lagen opgebouwde frontverlichting. Hiervoor in de plaats kwamen koplampen met LED techniek. Ook de achterkant van de Jeep werd strak getrokken. Dat gebeurde door de kentekenplaats te verplaatsen van de bumper naar de achterklep. De lichtunits kregen een nieuwe, donkerdere indeling. Onderhuids is de vering aangepakt en in het dashboard wordt een verbeterd infomediasysteem gemonteerd.

Jeep gaat de vernieuwde Cherokee aanbieden in 4 uitrustingniveaus: Sport, Longitude, Limited en Overland. Een in het terrein extra capabele Trailhawk versie volgt in 2019. Ongeacht het uitrustingniveau kan de koper rekenen op een noodrem assistent met voetgangersherkenning, rijstrook bewaking, waarschuwing voor passerend verkeer bij het achteruit verlaten van een parkeervak, koplampen met LED techniek, 17 inch lichtmetalen velgen, een audiosysteem met 5 inch aanraakscherm en Bluetooth. Een stapje hoger staat de Longitude uitvoering met als belangrijkste extra’s automatische airconditioning met 2 zones, sleutelloze toegang in combinatie met een startknop, een achteruitrijcamera en een uitgebreider infomediasysteem met 7 inch beeldscherm. Leren bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, een 7 inch display tussen de tellers, een groter (8,4 inch) touch screen in de middenconsole, een elektrisch bedienbare achterklep en 18 inch lichtmetalen velgen zijn de geneugten van de Limited versie. De Overland uitvoering voegt daar chique zaken als zacht Nappa leer, een met leder bekleed dashboard, geventileerde voorstoelen en een groot panoramadak aan toe.

Op het motorenpalet maakt de 3,2 liter V6 benzinemotor van 272 pk / 315 Nm plaats voor een geblazen 2,0 liter 4 cilinder met als specificaties 270 pk / 400 Nm. Het nieuwe blok is gekoppeld aan een 9-traps automaat. De 140 pk sterke 2.0 CRD is geschrapt. Jeep levert de Cherokee voortaan alleen met de 2.2 MultiJet dieselmotor (ook bekend van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio). Die is op diverse punten aangepast. Zo zijn diverse onderdelen van de 2,2 liter motor lichter gemaakt en er is een SCR katalysator toegevoegd, waarmee schadelijke NOx deeltjes zoveel mogelijk worden geëlimineerd. Hij komt in 2 vermogen/koppel smaken beschikbaar: de instapversie levert 150 pk / 350 Nm en is standaard gekoppeld aan een handbak met 6 versnellingen. Daarnaast is er een 195 pk / 450 Nm sterke variant die standaard aan een 9-traps automaat is gekoppeld. Voor alle motorvarianten van de vernieuwde Cherokee geldt dat men kan kiezen uit voorwiel of vierwiel aandrijving.

Is het wat?

Tot nu toe liet de Nederlandse autoconsument de Cherokee links liggen. Vorig jaar werden slechts 14 exemplaren op kenteken gezet. Enerzijds was de oncompetitieve benzinemotor (veel te dorstig en dus veel te duur) daar debet aan en anderzijds het uiterlijk van deze Jeep. De Grand Cherokee ligt prettig op het netvlies, maar zijn kleinere broer absoluut niet. Dat komt vooral door de eigenzinnige lichtunits. Daar heeft Jeep wel wat aan bijgeschaafd, maar niet veel. Zo zijn de koplampen voor een dure SUV wel erg minimalistisch en achter zorgt de hoge plaatsing van de lichtunits er voor dat je tegen erg veel blik zit aan te kijken. De Opel Crossland X lijdt onder dezelfde kwaal.

Gelukkig is de Cherokee aardig ruim. Qua bewegingsvrijheid voor de passagiers achterin kan de Jeep prima meekomen met andere D segment SUV modellen zoals de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60. Tegelijkertijd is de kofferbak van de Cherokee veel groter. Er kan voor maximaal 570 liter aan bagage worden meegenomen in de Jeep. Daarmee verslaat de Cherokee de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60.

Helaas is de bouwkwaliteit van het interieur en het materiaalgebruik niet van premiumniveau, ondanks dat Jeep minder goedkoop plastic monteert en de middentunnel een opfrisbeurt heeft ondergaan. Het dashboard lijkt afkomstig te zijn uit de vorige generatie Hyundai Tucson en heeft net zoveel krasgevoelige materialen. Jammer, want bij de nieuwe Wrangler heeft Jeep laten zien best een stijlvolle boordplank te kunnen ontwerpen. Het dashboard van de Cherokee mist daarentegen een visuele meerwaarde die je van een premiumproduct wel mag verwachten. Gelukkig is het herziene infomediasysteem wel bij de tijd. Afhankelijk van het uitrustingniveau van de Cherokee krijg je een 7 of 8,4 inch groot touch screen. De installatie kan altijd met Apple CarPlay of Android Auto overweg en reageert snel op instructies. Helaas is het irritant dat bepaalde instellingen van de klimaatregeling alleen via het display bediend kunnen worden. Er zijn weliswaar virtuele snelmenu toetsen, maar toch kan er qua gemak niks op tegen een ouderwetse knop.

Er kon worden gereden met de 195 pk / 450 Nm sterke 2,2 liter dieselversie. Vermogen en koppel worden mooi lineair afgegeven, maar de Cherokee voelt niet zo snel aan als de motorspecificaties suggereren. Er is 9,1 seconden nodig om 100 km/u aan te kunnen tikken en dat is niet erg vlot. Trap je de Jeep op zijn staart, dan is veel kabaal het belangrijkste resultaat.

De 9-traps automaat kennen we reeds van de prefacelift editie. In het kader van de modelupdate heeft de transmissie andere software gekregen. Meestal wisselt de automaat soepel van verzet, maar terugschakelen doet hij slechts met frisse tegenzin; ook als je hiervoor de manuele modus gebruikt. Jeep geeft als emissiewaarde voor de vierwiel aangedreven versie 161 gram/km op. Dat is erg veel, want in de Alfa Romeo stoot dezelfde krachtbron nooit meer dan 127 gram CO2 uit.

Ondanks de geclaimde aanpassingen aan de wielophanging is het bochtgedrag van de Cherokee nogal log. Wat ook niet helpt, is dat de besturing erg indirect is en te zwaar bekrachtigd. Verder heeft de Cherokee door zijn zware neuspartij snel last van onderstuur. Het veercomfort is redelijk, maar de te zachte demping betekent dat de Jeep nogal deint en snel overhelt. De rechtuit stabiliteit op de snelweg is evenwel in orde. Toch biedt de BMW X3 meer comfort en laat dit Duitse alternatief de Cherokee op bochtige trajecten alle hoeken van de kamer zien. En dat geldt ook voor de veel goedkopere Skoda Kodiaq.

40%
40%
Awesome

Hoewel de prijzen van de vernieuwde Cherokee nog niet bekend zijn, is duidelijk dat de Jeep alleen bij een zeer aanzienlijke prijsverlaging enigszins competitief kan worden. Dat zit er vermoedelijk niet in en daarom zal de 2.2 MultiJet dieselversie in Limited uitvoering met vierwielaandrijving en automaat minimaal 66 mille gaan kosten. Voor dat bedrag kan je ook een duidelijk snellere Alfa Romeo Stelvio met 210 pk kopen of een Volvo XC60 D4 AWD waarvan het kwaliteitsniveau voor geen enkel gefrons zorgt. De BMW X3 xDrive20d is duidelijk een veel betere allrounder (sneller, zuiniger, hoogwaardiger). Dus nee: er is geen enkele reden om aan de nemen dat de Nederlandse autoconsument de Cherokee na de facelift nu wel ziet staan.

  • 4
  • User Ratings (13 Votes)
    5

Comments are closed.