Autofabrikant vrezen no-deal Brexit

0

In Groot-Brittannië hebben autofabrikanten slapeloze nachten. Zij zien een no-deal Brexit, als het land op 29 maart de Europese Unie verlaat, met de dag dichterbij komen.

Toyota waarschuwt voor “immense” consequenties als er geen (handels)akkoord wordt bereikt. En wat minstens zo verontrustend is: bij de no-deal scenario is er ook geen transitieperiode. Dit betekent dat autofabrikanten direct op 30 maart al geconfronteerd worden met importtarieven en douaneheffingen. Toyota heeft zojuist veel geld geïnvesteerd in haar Britse fabriek in Derbyshire waar de nieuwe Corolla gebouwd gaat worden. Vanzelfsprekend hebben de Japanners een winstmarge ingecalculeerd, maar die is voor een volumemerk per definitie geringer dan voor een premium fabrikant. Met als gevolg dat het rendement op de verkoop van die nieuwe Corolla in Europa als sneeuw voor de zon verdwijnt als er allemaal (financiële) invoerdrempels worden ingesteld.

BMW heeft er al geen vertrouwen meer in dat het nog goed gaat komen. Daarom heeft zij besloten om de periodieke sluiting van de Mini fabriek, elk jaar nodig voor onderhoudswerkzaamheden, te vervroegen naar 1 april oftewel direct na de inwerkingtreding van de Brexit. De productie zal vervolgens verplaatst worden naar de VDL Nedcar fabriek in het Nederlandse Born. BMW zal hetzelfde sluitingscenario loslaten op de Rolls-Royce fabriek. Samen met Daimler en het Volkswagen concern heeft de autoproducent uit München er bij politici in Brussel op aangedrongen om tot een akkoord te komen met de Britten, maar de Europese Commissie lijkt zijn tijd en energie liever te steken in gekissebis rondom de winter/zomertijd.

Maar het zijn dus niet de Duitsers die hoofdpijn krijgen van het Brexit dossier. Jaguar Land Rover heeft eigenlijk al genoeg aan haar hoofd vanwege de mondiaal dalende verkopen, maar wordt nu dus opgezadeld met een extra probleem. “Ik weet niet eens of onze fabrieken in Groot-Brittannië wel auto’s kunnen bouwen op 30 maart, zo verzuchtte topman Ralf Speth onlangs op een bijeenkomst. Hij denkt dat de financiële schade voor Jaguar Land Rover kan oplopen tot meer dan 1,3 miljard euro. De Britse regering kreeg van Speth ingewreven dat het bij een harde Brexit “ondenkbaar” is dat ‘zijn’ concern elektrische auto’s in het Verenigd Koninkrijk gaat bouwen.

Dat de Britse auto-industrie grote schade gaat leiden bij een harde of ‘no-deal’ Brexit, is ook de mening van iemand die objectief naar de situatie kijkt: professor David Bailey van de Business School in Birmingham. “Door het gedrag van de politici zijn de investeringen effectief tot stilstand gekomen”. Ook de autoproductie in Groot-Brittannië zal een grote tik krijgen. Er wordt door hem rekening gehouden met een terugval van minimaal 15 procent.

Voor Ford zijn de druiven ook zuur. Dit automerk bouwt weliswaar al jaren geen personenwagens meer in het Verenigd Koninkrijk, maar is nog wel marktleider. Dat is leuk, maar niet als te importeren auto’s tientallen procenten duurder zullen worden. Niet alleen door de te verwachten invoerbelastingen, maar omdat analisten verwachten dat het Britse pond na de Brexit nog eens 10 procent aan waarde zal verliezen. Ford verkeert sowieso in zwaar weer in Europa wegens onvoldoende (lees: de verkeerde) investeringen in SUV modellen, maar de Brexit dreigt het merk in onze marktregio zwaar in de verliezen te duwen.

Terugkomend op de winter/zomertijd perikelen: door alle heisa rondom dit voorwerp, is nu het idee aan het ontstaan om de definitieve beslissing een jaar uit te stellen. Dat kan ook uiteindelijk de ‘oplossing’ worden bij de Brexit: nog 2 jaar lang alles bij het oude houden. Maar het betekent dat de onzekerheid blijft voortduren. En daar houden consumenten noch ondernemers van. De zachte heelmeesters in Brussel en Londen zouden het stinken van de Brexit wond daarmee nog wel eens kunnen verergeren.

Comments are closed.