Jeep Gladiator wacht ook in Nederland een gouden toekomst

0

Op de autotentoonstelling van Los Angeles waren amper Amerikaanse primeurs te zien, maar ook bij meer nationale concurrentie zou de nieuwe Jeep Gladiator de show gestolen hebben. De pick-up versie van de Wrangler is ook voor de Nederlandse markt omdat de verkoop van dit type auto’s in enkele jaren is verdubbeld.

De Gladiator komt in de loop van 2020 naar Europa. De Amerikaanse versie gaat geleverd worden als Sport (het basismodel), Sport S, als luxueuzere Overland en als (nog) ruigere Rubicon met enorme terreinvaardigheden. Jeep heeft lange tijd geen pick-up model in haar gamma gehad. Dat is om meerdere redenen nogal vreemd. Ten eerste is Jeep dé 4×4 specialist van de Verenigde Staten; een land waar veel bewoners niet zonder een pick-up kunnen. Ten tweede had Jeep vroeger wel een dergelijk model in haar assortiment. Toen werd niet alleen de naam Gladiator gebruikt, maar ook de typeaanduidingen CJ-8, Comanche en Scrambler.

De lacune in het gamma wordt nu opgevuld met een pick-up op basis van de eerder dit jaar volledig vernieuwde Wrangler. De verkoop op de thuismarkt start in het tweede kwartaal van 2019. Volgens Jeep is de Gladiator de meest terreinvaardige middelgrote pick-up ooit. De wielbasis is afgerond 50 centimeter langer dan die van de 5-deurs versie van de Wrangler. Daarmee kon ruimte worden gecreëerd voor zowel een dubbele cabine als een grote laadbak. De Gladiator wordt gebouwd in de Jeep fabriek in Toledo in de Amerikaanse staat Ohio.

De verwantschap met de Wrangler betekent dat de Gladiator over een ladderchassis beschikt én dat vierwielaandrijving standaard is. Ook zijn er vergrendelbare differentiëlen vóór en achter. Van de Wrangler neemt de Gladiator ook de verwijderbare portieren over. Die zijn trouwens net als (onder meer) de motorkap, de voorspatborden en een deel van de achterzijde van aluminium vervaardigd. Dat drukt het gewicht van de Jeep, en dus het brandstofverbruik.

Je kan de Gladiator met een vaste cabine bestellen, maar ook met een zogeheten soft top. Daarmee maak je van de pick-up desgewenst een cabriolet. Daarnaast heeft de Gladiator stationwagon eigenschappen want als de 1,5 meter lange laadbak niet groot genoeg is, kan je de achterbankleuning platleggen. De laadbak van de Gladiator is naar behoefte aan te kleden. Een afdekzeil, verlichting, schotten om de ruimte op te delen en slimme rails: het is allemaal beschikbaar. Het reservewiel, dat bij de Wrangler achterop zit, is verhuisd naar onderen. Daar is bij de Gladiator plaats voor een volwaardig exemplaar met terreinband tot 35 inch.

Voorin tref je hetzelfde dashboard aan als in de Wrangler is te vinden, inclusief het identieke infomediasysteem. Tegen meerprijs kan de Gladiator worden voorzien van een 7,0 inch scherm in het instrumentarium. Het genoemde infomediasysteem heeft standaard eveneens een 7,0 display, maar tegen betaling is een groter touch screen van 8,4 inch beschikbaar.

In de Verenigde Staten wordt de Gladiator in eerste instantie alleen leverbaar met een atmosferische 3,6 liter V6 benzinemotor van 288 pk en 352 Nm. Het blok is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een 8-traps automaat. Later volgt voor de lokale markt ook een 3,0 liter V6 diesel met 260 paarden én 600 Nm aan koppel. Die beschikt standaard over de automatische transmissie. De 2,0 liter turbobenzinemotor van de Wrangler komt niet beschikbaar voor de Gladiator omdat het trekgewicht te gering is en omdat er koelingproblemen met deze krachtbron zijn. Beide V6 varianten maken waarschijnlijk de oversteek naar Europa. Jeep biedt 2 verschillende, geavanceerde 4×4 systemen aan op haar nieuwe pick-up. De Gladiator kan in 3,6 liter ‘Pentastar’ benzine-uitvoering een aanhanger van maximaal 3.470 kilogram trekken en 725 kilogram aan spullen vervoeren in de laadbak.

Grote pick-up wint aan populariteit in Nederland

In de titel van dit artikel werd gesteld dat de Gladiator ook in Nederland een gouden toekomst wacht. Dat komt doordat ‘zelfstandige ondernemers zonder personeel’ in de bouw hun busje steeds vaker verruilt voor een zware pick-up. Dat is een opvallende ontwikkeling, want in het verleden heeft dit type auto nooit echt voet aan de grond gekregen in Nederland. Maar dat is dus aan het veranderen. De Dodge Ram ging dit jaar al 548 keer over de toonbank en is daarmee met afstand marktleider. Daarna volgen de Toyota Hi-Lux (284 registraties), de Ford Ranger (277), de Volkswagen Amarok (252) en de Ford F-150 (110). In Nederland zijn de verkoopaantallen van pick-ups in enkele jaren verdubbeld. Tot en met november werden er dit jaar 2.088 exemplaren op kenteken gezet. Ter vergelijking: in 2009, op het dieptepunt van de financiële crisis, werden er slechts 834 stuks verkocht.

Voordeel van een grote pick-up zoals de Dodge Ram is om te beginnen dat hij tot 3.500 kilo mag trekken. De bestuurder dient overigens niet alleen over het B rijbewijs te beschikken, maar ook over een ‘E’ exemplaar. Dat is een voorwaarde om een zwaardere aanhanger te mogen trekken. Los hiervan zijn pick-ups heel praktische auto’s. Het gereedschap kan achterin de laadbak en de onderhoudskosten vallen mee als je op LPG rijdt. Met een gastank is een Amerikaanse pick-up ondanks een verbruik van 1 op 5 amper duurder dan een dieselbusje dat 1 op 10 rijdt. Immers, 1 liter diesel kost momenteel ongeveer 1,40 euro, terwijl de literprijs van LPG iets meer dan 80 eurocent bedraagt. De kosten zijn sowieso makkelijker op te brengen voor de ‘zelfstandige ondernemer zonder personeel’ in de bouw omdat hij meer financiële armslag heeft gekregen. Tijdens de crisis was het op een houtje bijten, maar inmiddels heeft hij zijn tarieven vanwege de schaarste aan vaklieden (stukadoors, timmermannen, stratemakers) fors kunnen verhogen. “Er zijn geen betrouwbare recente cijfers beschikbaar over de ontwikkeling van het bedrag dat per uur gefactureerd wordt, maar anekdotisch bewijs geeft aan dat het dit jaar om een verdubbeling gaat ten opzichte van 2017”, zo stelt ABN Amro in een eerder dit jaar gepubliceerd rapport over de bouw. De vooruitzichten voor zelfstandige ondernemers in deze branche zijn bovendien gunstig want de groei is nog lang niet over. Het Economisch Instituut voor de Bouw becijferde in november dat de arbeidsvraag in de sector in de periode 2019-2023 met 33.000 arbeidsjaren zal toenemen.

Er worden steeds meer bestelbusjes ingeruild op een pick-up. Qua prijs zijn de verschillen niet zo groot. Bij busjes zijn de instapuitvoeringen goedkoper, maar dan heb je een deprimerend interieur en een bescheiden motor. Bij een vermogen van 180 pk en een hoger afwerkingniveau is het prijsverschil nihil. Voor hetzelfde geld krijg je dan een veel sterkere Dodge Ram die ook nog eens veel meer uitstraling heeft. Bij personenwagens is de kwalificatie ‘werkpaard’ doorgaans negatief, maar voor zelfstandige ondernemers is het een geuzentitel. Zij willen, als zij 100.000 kilometer per jaar rijden, een leuke auto hebben om in te zitten. Een Amerikaanse pick-up scoort dan met een luxe binnenkant en een mooiere afwerking. Parkeren is dankzij een 360 graden camera een eitje.

Dat de grote pick-up voor ‘zelfstandige ondernemers zonder personeel’ interessant is, komt ook doordat er voor bedrijfsvoertuigen naast de aanschafbelasting (BPM) geen CO2 toeslag betaald hoeft te worden. Dat kan bij bijvoorbeeld de Dodge Ram met 5,7 liter V8 motor een slok op een borrel schelen. De BPM is bij dit model 90.000 euro bovenop de kale prijs van 42.500 euro. Voor ondernemers geldt die toeslag niet. Zij krijgen bovendien vrijstelling van de BPM. Ondernemers kunnen natuurlijk ook de BTW aftrekken en qua motorrijtuigenbelasting vallen auto’s op een grijs kenteken in een aanzienlijk lagere tariefklasse.

Gebrekkige veiligheid

De verkoopcijfers van pick-ups bewijzen dat steeds meer ondernemers profiteren van dit fiscale voordeel. Ook de Jeep Gladiator kan een graantje mee gaan pikken, maar voorwaarde is dan wel dat er iets gedaan wordt aan de veiligheid. In het geval van de Wrangler blijkt die namelijk zeer gebrekkig te zijn. Deze Jeep kreeg van EuroNCAP slechts 1 miezerig sterretje en dat is ronduit teleurstellend. De Wrangler is namelijk niet leverbaar met elektronische bescherm engels als een automatische noodremhulp en een rijstrookassistent.

Er zit echter ook structureel iets fout in de constructie van de Wrangler, waardoor deze Jeep voor de bescherming van volwassen inzittenden slechts 50 procent scoorde. Voor voetgangers is het percentage 49 en ook dat is zwak. De uitkomst was voor Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van EuroNCAP, aanleiding om te zeggen dat “het dringend tijd is dat Fiat Chrysler Automobiles een model gaat aanbieden dat een even grote veiligheid biedt als de auto’s van de concurrentie” (de Fiat Panda van dit moederbedrijf van Jeep kreeg zelfs helemaal geen ster). Een zwaar oordeel dus, dat niet past bij een ruige pick-up. Zeker niet als een ondernemer van plan is om er 100.000 kilometer per jaar mee te rijden.

Reageren is niet mogelijk.