Citroën Ami One is de C1 van de toekomst

0

Citroën viert zijn 100ste verjaardag met een conceptstudie voor een futuristische elektrische stadsauto. Deze Ami One is volgens de fabrikant een moderne interpretatie van de 2CV. Maar wij kunnen er veel meer de opvolger voor de C1 in zien.

Op de autosalon van Genève zal Citroën de sympathieke elektrische conceptstudie Ami One aan het publiek voorstellen. Net zoals de 2CV in 1949, oftewel 70 jaar geleden, mobiliteit voor de massa mogelijk maakte, zo moet dit showmodel stedelijke mobiliteit toegankelijk houden voor iedereen. Dankzij de elektrische aandrijving is er geen sprake van emissie. Het ruimtebeslag is zeer gering. En door de Ami One als deelauto aan te bieden (een rijbewijs is nodig), kan iedereen er mee rijden, zodat de benutting van dit vervoermiddel optimaal is. Wie kan er dan bezwaren hebben?

“Met zijn unieke, populaire karakter brengt hij een nieuwe automobiele ervaring”, aldus de PR afdeling van Citroën. Het automerk wil met deze conceptstudie individuele mobiliteit in de stad zoals gezegd heruitvinden. De Ami One Concept werpt zich op als een alternatief voor het openbaar vervoer (bus, tram, metro) en voor individuele vervoersmiddelen zoals de fiets, de scooter en de step. Het prototype heeft de vorm van een extreem compacte 2-zitter: de Ami One is slechts 2,5 meter lang en even breed als hoog (1,5 meter). Met een draaicirkel van 8 meter is omkeren een fluitje van een cent.

Grote, naar achteren openende portieren bieden een ruime toegang tot een hip 2-persoons interieur met veel opbergruimte. Er is plek voor bagage achter de stoelen, maar daarvoor dien je wel eerst de rugleuning neer te klappen. De eenvoud van de Ami One blijkt uit meer zaken, zoals de handmatig te bedienen schuiframen, het hardkunststoffen bodembedekking en de elastieken als opbergoplossing. Maar functioneel zijn de gemaakte keuzes ook. Een portierslot ontbreekt omdat de auto via een QR code ontgrendelt. Een instrumentarium ontbreekt, omdat je via een applicatie op jouw telefoon (die leg je op de stuurkolom) de data over de auto krijgt.

Iedereen vanaf 16 jaar (afhankelijk van de plaatselijke nationale wetgeving; in Frankrijk ligt de grens bij 14 jaar) mag met de Ami One rijden. Citroën richt zich met dit elektrische ‘Urban Mobility’ voertuigje (dus) op stadsbewoners met of zonder rijbewijs. Daarom is de topsnelheid van het minder dan 450 kilo zware hippe karretje begrensd op 45 km/u. Dit wagengewicht en de snelheidslimiet kennen wij van de microcars die met name in Frankrijk erg populair zijn en die bij ons als brommobiel worden verkocht. Zou de Ami One zwaarder of sneller zijn, dan mag hij in Frankrijk niet door iemand met alleen een bromfietscertificaat worden gereden. Met het oog op een zo laag mogelijk gewicht is het Citroën logo niet uitgevoerd als een traditioneel embleem, maar als een sticker. Dat is lichter (en goedkoper). Onderaan het front, op de dorpels en de onderzijde van de achterkant zijn verwijzingen naar het ‘Double Chevron’ gemaakt. Die ogen als grote tandwielen en daar is het logo van de jubilerende autobouwer van afgeleid.

Citroën is vrij spaarzaam met technische gegevens van haar conceptstudie. Het Franse merk wil wel verklappen dat de lithium/ion batterij een actieradius van 100 kilometer mogelijk maakt. Dat is niet indrukwekkend, maar voor een stadsauto wel toereikend. Na een 2 uur durende sessie aan een openbare laadpaal heeft hij weer een volle accu, maar de Ami One kan ook bij mensen thuis via een gewoon stopcontact worden herladen.

Het is niet de bedoeling dat de Ami One op een klassieke wijze verkocht gaat worden. Citroën heeft dit model zoals gezegd primair ontwikkeld voor een carrière als deel of huur auto. Je kan de Ami One dus slechts 5 minuten gebruiken, maar ook 5 uur of 5 dagen als dat nodig is. Zelfs langere periodes van 5 maanden of 5 jaar zijn mogelijk. Je kan de Citroën via een applicatie boeken.

De Ami One is eenvoudig te produceren dankzij de symmetrie van de onderdelen. Zo zijn de linker en rechter portieren identiek (het scharnierpunt is tegenovergesteld aan de bestuurderszijde voor een makkelijkere instap en klassiek aan de passagierszijde vanwege de veiligheid). Ook aan de voor en achter kant zijn dezelfde onderdelen tegenovergesteld geplaatst (bij de voorkant onder en bij de achterkant boven). De onderzijde heeft identieke bumpers (gedeeltelijk verborgen aan de voorzijde en achter geheel in het zicht voor bevestiging van het kenteken), diagonaal dezelfde zijschermen met stootblokken voor & achter, links en rechts dezelfde dorpels, de dagverlichting en achterlichten die links & rechts uitwisselbaar zijn en identieke zijspiegels plus portiergrepen. Ieder carrosseriedeel is makkelijk te (de)monteren. Alleen de voorruit en de achteruit zijn niet uitwisselbaar.

Met de focus op lage productiekosten verschilt de Ami One van de Smart Fortwo; de stadsauto die nu meer dan 20 jaar op de markt is en waarmee moederbedrijf Daimler nog steeds geen geld weet te verdienen. Mocht de Ami One een productievertaling krijgen, dan zal hij de opvolger worden van de C1 die medio 2022 uit productie gaat. Net zoals bij de Renault Twizy kunnen prestaties en actieradius eenvoudig worden verhoogd met een krachtigere elektrische aandrijflijn.

Citroën presenteert in mei nog een tweede mobiliteitsconcept. Die beleeft zijn debuut op een Chinese autotentoonstelling. Citroën trok eerder (in 2007) de aandacht met een andere conceptstudie, de Cactus. Die kreeg 7 jaar later een productievertaling in de vorm van de C4 Cactus. Het uitgangspunt voor beide modellen is een laag gewicht en een minimum aan onderdelen. Daarnaast beschikken zowel de Ami One als de (C4) Cactus over een simplistisch design, zonder goedkoop over te komen.

Reageren is niet mogelijk.