Exclusief: lezersreview Tesla Model 3

0

De Tesla Model 3 is klaar om Europa te veroveren. In Nederland zijn inmiddels al honderden exemplaren afgeleverd. Directe concurrenten heeft de Model 3 niet. De elektrische auto’s die andere fabrikanten aanbieden zijn óf veel kleiner óf veel duurder. Pas de vanaf 2020 leverbare Polestar 2 kan een spaak in de wielen van de Tesla steken. Is dit de toekomst van de D segment middenklasser?

Tesla levert de Model 3 nu als Long Range AWD (58.800 euro) en Performance AWD (69.700 euro). Het gamma wordt over circa 6 maanden uitgebreid met de Standard Range en de Mid Range. Nederlandse autoconsumenten hebben inmiddels laten zien best de overstap naar elektrisch rijden te willen maken, daarbij uiteraard geholpen door fiscaal voordeel. Maar hoe zit het met de als conservatief bekend staande Britten?

Andre (39) rijdt nu in een Audi S5 Sportback; een qua formaat en carrosserievorm een vergelijkbare auto, al heeft de Tesla Model 3 geen grote achterklep. Hij laat weten op het punt te staan om over de stappen op een elektrische personenwagen en deze Amerikaan is daarbij één van de kandidaten. Hij woont op 50 kilometer van zijn werk; een afstand waar hij vanwege de drukte elke dag een uur over doet. “Heb ik daarvoor een 354 pk sterke benzinemotor nodig? Absoluut niet. Als ik een Model 3 koop, dan kan ik profiteren van allerlei belastingdouceurtjes en interessante regelingen om een laadpaal thuis of op mijn kantoor te laten plaatsen. Toen ik de Tesla voor het eerst live zag, was ik verbaasd dat hij in het echt er veel beter uitziet dan op de foto’s. Verder ben ik een techniekfreak en dat maakt de Model 3 met zijn uitrusting en assistentiesystemen natuurlijk heel aantrekkelijk. Ik hoef op zich geen ruimere auto, maar ik vind de uitstraling van het interieur nogal gewoontjes. De Tesla gaan concurreren met auto’s van premiumfabrikanten en die maken een hoogwaardigere indruk. Maar goed, de Model 3 is uniek gedaan om deze tekortkoming te kunnen compenseren”.

Andy (69) is eigenaar van een Volvo XC40. Hij vindt de Model 3 interessant, maar omdat het een sedan is, zal hij er geen kopen: “Wij hebben een hond en dus willen wij een auto met een grote achterklep. De Model Y (een cross-over met dezelfde techniek en onderstel die in 2020 in productie gaat, red.) zou daarom perfect kunnen zijn. Ik ben trouwens verbaasd dat Tesla nu nog een sedan introduceert want het is een krimpend marktsegment. Maar over de elektrische auto’s van het merk ben ik enthousiast. Er zijn nu nog problemen met de laadpalen, maar die zullen ongetwijfeld opgelost worden. Je merkt dat de elektrische auto een stormachtige ontwikkeling doormaakt. Een paar jaar geleden kwam de Nissan Leaf op een volle acculading amper 150 kilometer ver, maar nu hebben de Kia e-Niro en de Tesla Model 3 een actieradius van 400 kilometer. Ik heb de Model S een paar dagen op proef gehad en ben daarmee naar Schotland gereden. Ik heb bijna 2.000 kilometer afgelegd zonder ook maar 1 seconde bang te zijn te zullen stranden met een lege accu. Ik denk dat mensen die eenmaal een elektrische auto geprobeerd hebben, nooit meer iets anders willen. Hoewel de kieren tussen de carrosseriepanelen kleiner hadden gemogen en de achterbumper niet goed gemonteerd lijkt te zijn, vind ik dat Tesla een ongelooflijk goede prestatie heeft geleverd met de Model 3”.

Joe (58) rijdt reeds elektrisch. Hij is eigenaar van een BMW i3. “Deze elektrische auto heb ik nu bijna 4 jaar en mijn ervaringen ermee zijn doorgaans positief. Ik zag wel wat in de traditioneel sterke punten van een dergelijke personenwagen (instant koppel, stilte aan boord) en koos voor de i3 vanwege zijn interieurontwerp en de door BMW gebruikte materialen. Tesla lijkt nog 30 jaar verwijderd van dit kwaliteitsniveau. Maar aan de andere kant: de Model 3 is een stuk praktischer en de actieradius is veel groter. Hij is natuurlijk een stuk duurder dan de Hyundai Kona Electric, maar die biedt achterin te weinig ruimte voor volwassenen. En zowel de Model S als Model X vind ik onhandig groot, waardoor parkeren lastig kan zijn. De Model 3 heeft daarentegen precies het goede formaat. Een struikelblok kan evenwel de afwerking zijn. Hij oogt van binnen niet als een auto die 60 à 70 duizend euro kost. Je zou op basis van de interieurkwaliteit eerder een prijs van 35 mille vermoeden. Bovendien zou ik graag meer aparte knoppen op het dashboard hebben voor functies die ik veel gebruik, zoals de airconditioning en de geluidsinstallatie. Ik hou er namelijk niet van om tijdens het rijden opzij en/of naar beneden te moeten kijken voor het touch screen. Gelukkig reageert het scherm wel heel snel op instructies”.

Tot slot de mening van Preet (37), die momenteel een Mercedes-Benz C klasse Cabriolet heeft. “Ik had aanvankelijk mijn bedenkingen bij de Model 3, maar nu ik hem live gezien heb, ben ik er verliefd op geworden. Hij heeft het goede formaat en qua technologie:prijs verhouding steekt hij gunstig af bij mijn Mercedes. Ik kan prima leven met een sedan, al zou ik liever een elektrische cabriolet willen hebben. Het minimalistische interieur van de Model 3 vormt een groot contrast met mijn luxueuze en fraai afgewerkte C klasse. Dat je zo’n beetje alle functies via het grote scherm moet bedienen, is eerst even slikken maar het werkt allemaal simpel als je er eenmaal aan gewend bent. Helaas stelt de bouwkwaliteit van de Model 3 teleur. Van een merk met een premiumimago verwacht je een betere afwerking. Maar goed, het Unique Selling Point van een Tesla is zijn techniek en dat zou voor mij de hoofdreden zijn om een auto van dit merk te kopen. Ik heb veel vertrouwen in Elon Musk omdat hij goed lijkt te weten waar hij mee bezig is. Dat straalt af op het merkimago. Toch denk ik dat de goedkopere (Standard Range) uitvoering het best gaat verkopen. Een Performance AWD uitvoering komt met opties in het prijsveld van de Audi e-Tron en Jaguar I-Pace en is daarmee een minder voor de hand liggende keuze”.

Reageren is niet mogelijk.