Tesla Model 3 maakt een rommelige start in Europa

0

De introductie van de Tesla Model 3 in Europa verloopt niet van een leien dakje. Ruim een week geleden arriveerde eindelijk het schip met de eerste lading elektrische sedans in de haven van Zeebrugge.

De eerste klanten die een Model 3 hadden besteld (voor een veel hogere prijs dan zij aanvankelijk hadden verwacht), ontvingen een telefoontje van hun Tesla Service Center om een afspraak voor de overhandiging van de auto te maken. Dit heuglijke feit zou extra luister bijgezet krijgen door de aanwezigheid van Elon Musk die ‘in het geheim’ (al stond het in alle kranten) een bezoek zou brengen de haven. Maar het liep allemaal heel anders.

De eerste Model 3 klanten, die hun auto op 7 februari om 18 uur zouden mogen ophalen, kregen die dag een uur van te voren een telefoontje dat de levering was uitgesteld. Sommigen waren toen al onderweg naar het Tesla Service Center en dus behoorlijk teleurgesteld. Tegelijkertijd werd bekend dat het bezoek van Musk aan Zeebrugge die dag niet doorging.

Opvallend was ook dat een aantal journalisten al met een Model 3 Performance had mogen rijden, maar opvallend genoeg beschikte geen enkele van die testauto’s over het Autopilot systeem. De reden: de Model 3 had die dag weliswaar zijn Europese typegoedkeuring gekregen, maar de Autopilot functies dienden apart gehomologeerd te worden en dat kon nog een weekje duren.

De volgende dag landt Musk alsnog in de late namiddag en komt de melding dat de goedkeuring voor Autopilot binnen is. De Model 3 zal dus worden afgeleverd met een geactiveerd systeem. Musk inspecteert de dokken in Zeebrugge en rijdt door naar het Europese hoofdkwartier in het Nederlandse Tilburg. In de daaropvolgende dagen duiken de eerste foto’s op van klanten die hun Model 3 in ontvangst nemen. Tesla post een foto van het parkeerterrein in de haven van Zeebrugge met een leger aan laadpalen.

Maar op Valentijnsdag is er een nationale staking in België. Honderd tijdelijke medewerkers van ICO (International Car Operators; het bedrijf dat in de haven van Zeebrugge de Model 3 prepareert voor de klantlevering) die op uitzendbasis voor deze klus waren aangenomen, krijgen de melding dat ze niet meer hoeven komen te werken. Tesla heeft namelijk vanwege de staking het roer omgegooid en op het laatste moment besloten dat de auto’s gewoon bij de dealers worden klaargemaakt. De foto van de laadpalen verdwijnt van de website van Tesla.

Boze tongen beweren dat de staking de reden is waarom de afwerking van de voor de Europese markt bestemde exemplaren van de Model 3 niet meer in de haven van Zeebrugge plaatsvindt. Maar Tesla zelf zegt dat zij het leveringsproces wil versnellen en daarom heeft besloten om deze handeling door ICO over te slaan. De Model 3 komt nog wel in Zeebrugge aan, maar wordt nu sneller weggevoerd naar de aflevercentra, waar ze eventueel door eigen mensen van Tesla een laatste eindbehandeling krijgen.

Met de rommelige gang van zaken zet Tesla haar klantrelaties op het spel. Nederland is namelijk de derde grootste markt voor de autofabrikant. Vorig jaar realiseerde Tesla bij ons namelijk een omzet van ruim 850 miljoen euro. Daarmee neemt Nederland de derde plek in na de Verenigde Staten en China, zo blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.

Er werden vorig jaar 8.600 auto’s door Tesla in Nederland verkocht, hetgeen goed was voor een omzet van 852 miljoen euro. Daarmee werd Noorwegen van het podium geduwd, want daar daalde de omzet van Tesla. Het bedrijf doet geen uitspraken over hoeveel auto’s het dit jaar in Nederland denkt te kunnen verkopen. De Model 3 moet het aantal flink doen laten stijgen, zeker wanneer later dit jaar ook de versie die minder dan 50.000 euro gaat kosten leverbaar wordt. Maar voor de lange termijn is het belangrijk dat de klantleveringen minder chaotisch verlopen.

Comments are closed.