Primeur: eerste kennismaking met de elektrische Peugeot 208

0

Na de zomer arriveert hij in de Peugeot showrooms: de nieuwe 208. In eerste instantie in benzine en dieseluitvoering, maar enkele weken later gevolgd door de volledig elektrische versie. Hier lees jij het exclusieve kennismakingsverslag met de preproductie versie én de prijsindicatie voor deze e-208.

Frustrerend, maar informatief. Ik heb nog niet zelf achter het stuur van het prototype van de e-208 kunnen plaatsnemen, maar mijn eerste indruk vanaf de passagierstoel is veelbelovend. Benoît Liaigre, verantwoordelijk voor het P21 programma (de project codenaam voor de nieuwe 208), neemt mij mee voor een ritje in de volledig elektrische versie.

Hij is een dynamische persoonlijkheid, gelet op het tempo waarmee hij het preproductie exemplaar over het privé circuit van PSA in La Ferté-Vidame (Eure-et-Loir ) in een zeer gehaast tempo jaagt. Bij naderende bochten moet ik even slikken, maar Liaigre lijkt vol vertrouwen te zijn over de rijeigenschappen van de “kleine 308” waaraan hij en zijn team 3 jaar gewerkt hebben. Vanachter het stuur meldt hij: “onze doelstelling tijdens de ontwikkelingsfase was om de elektrische versie net zo leuk om mee te rijden te maken als de hete, sportieve varianten van de 208”.

Op papier klinkt dat eenvoudig, dankzij de lithium/ion batterijen die zich in de vloer van de Peugeot bevinden en die het zwaartepunt verlagen en voorkomen dat de massa aan de haal kan gaan met de Fransman. Maar in de praktijk was de uitdaging echter nog steeds erg groot. Want zoals elke elektrische auto, is de e-208 zwaarder dan een gelijkwaardige benzine of diesel uitvoering. Volgens Benoît Liaigre gaat het om een verschil van ongeveer 310 kg in vergelijking met de 130 pk sterke PureTech 3 cilinder variant. Het was daarom noodzakelijk om de onderstelafstelling (dempers en vering) en het remsysteem dienovereenkomstig aan te passen.

In de tussentijd versnelt deze e-208 stil maar vol overgave, terwijl Liaigre dat de elektrische uitvoering standaard geleverd gaat worden met 3 rij modi, die van invloed zijn op het vermogen en het koppel. Voor maximale prestaties (bijvoorbeeld als jij in 8,1 seconden naar 100 km/u wilt accelereren) is er de Sport modus. Dan is de volle 136 pk en 260 Nm van de elektromotor beschikbaar. Voor dagelijks gebruik is er de ‘Normale’ modus waarin er 109 pk en 220 Nm beschikbaar is. Tenslotte kan er, om de actieradius te maximaliseren, ook gekozen worden voor de Eco modus. Dan is er 82 pk en 180 Nm beschikbaar en wordt het stroomverbruik, inclusief die van de airconditioning, gelimiteerd.

Op deze modus zou zou de elektrische 208 met zijn 50 kWh accupakket een rij bereik moeten hebben van 340 km volgens de WLTP meetnorm, aldus Peugeot. Afgezien van een paar details rijdt de e-208 net zoals een auto met een verbrandingsmotor. Bovendien is het luik om de laadkabel aan te sluiten op dezelfde plaats geplaatst als voor het tanken. En om de batterijen te vullen, zijn er verschillende mogelijkheden, van de huishoudelijke stekker tot de aansluiting op een lader met hoge capaciteit.

De e-208 wordt een paar weken later gelanceerd dan zijn benzine en diesel zusters, waarbij het waarschijnlijk is dat de klant pas begin 2020 zal kunnen rijden. Peugeot heeft nog geen tarieven bekend gemaakt van de elektrische 208, maar meldt al wel dat de batterijen kunnen rekenen op 8 jaar of 160.000 km garantie. Die zullen niet te huur worden aangeboden zoals bij de Renault Zoé, maar worden samen ‘verkocht’ met de auto.

Overigens kan Autointernationaal.nl al wel een prijsindicatie geven. Ga er van uit dat de leuk aangeklede e-208 GT-Line 38.000 euro gaat kosten. We kunnen minimaal rekenen op 1 goedkopere variant, de Allure. Daarvoor is de prijsindicatie 35.000 euro. Ter vergelijking: de Renault Zoé R90 (92 pk, 41 kWh en actieradius 317 km) moet minimaal 32.940 euro opbrengen …

Reageren is niet mogelijk.