Exclusief: lezers preview Renault Clio

0

De vijfde generatie Renault Clio is bij de dealers gearriveerd. De modelreeks viert in 2020 haar 30ste verjaardag. Er is volop reden voor een feest want er zijn wereldwijd al meer dan 15 miljoen exemplaren van de Clio verkocht. Daarmee is het de populairste Renault ooit uit de lange geschiedenis van het Franse merk!

De nieuwe editie Clio zet de succesvolle traditie voort. Hij is geheel herzien, maar toch zeer herkenbaar. Een kraakvers onderstel moet zowel het comfortniveau als de rijeigenschappen naar een hoger plan tillen. Dat het uiterlijk niet revolutionair veranderd is, is een bewuste keuze van Renault: uit klantenonderzoek is namelijk gebleken dat het aantrekkelijke design van de Clio de belangrijkste reden voor hun was om dit model aan te schaffen, en niet een Fiesta, Corsa of Polo.

Bij de vernieuwing van het interieur is Renault minder subtiel te werk gegaan. Bij het dashboard van de vijfde generatie Clio neemt het 9,3 inch grote infomedia scherm letterlijk en figuurlijk een centrale plaats in. Daarnaast kan de klant kiezen uit de 7,0 of 10,0 inch groot digitaal instrumentarium. Renault claimt dat geen enkele autofabrikant zulke hoogwaardige materialen biedt in een B segment model; de premium spelers Audi (A1 Sportback) en Mini (Hatch) niet meegerekend.

Een turbobenzinemotor is wederom standaard. Daarmee heeft de nieuwe Clio een streepje voor op menig concurrent, zoals de C3, Fiesta, Corsa, 208, Ibiza en Polo. Daarvan zijn de basisversies voorzien van een turboloze motor en dat scheelt zowel vermogen als trekkracht. Er kan worden gekozen uit een 3 cilinder van 100 pk en een 4-pitter met 130 pk. De laatste is altijd gekoppeld aan een 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. Dieselen kan in de 85 pk sterke 1.5 Blue dCi. Volgend jaar voegt Renault een E-Tech hybride versie toe aan het palet. Die is dus niet volledig elektrisch, maar belooft veel beter betaalbaar te worden dan de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de nieuwe Mini Cooper SE.

Biedt de vijfde generatie hiermee voldoende progressie om het succes en de leidende positie in het B segment vast te houden? Autointernationaal.nl laat 3 lezers aan het woord!

Ryan (27) rijdt nu in een Ford Fiesta. Die begint al aardig op leeftijd te komen en dus is hij op zoek naar een nieuwe auto. De jongste Clio trekt daarbij zondermeer zijn aandacht. Hij vindt het model een verfijnde en geraffineerde evolutie van het oude model die volgens hem nog steeds niet verouderd oogt. “De nieuwe Clio heeft tal van slimme uitrustingdetails, maar ik ben vooral onder de indruk van de moderne standaard veiligheidsvoorzieningen. Ook de sfeerverlichting, waarvan je de kleur zelf kan uitkiezen, valt bij mij in de smaak. In de Sport modus krijg je bovendien een rode gloed. Ik heb nooit zo’n groot infomedia aanraakscherm gezien in een auto van dit formaat. Dat moet de afleesbaarheid van bijvoorbeeld navigatie instructies tijdens het rijden ten goede komen. Dat het scherm verticaal geplaatst is, went snel. Ook het bedieningsmenu zorgt niet voor verrassingen en de reactiesnelheid is top. De stoelen zitten comfortabel en voor mij (ik ben ruim 1,80 meter lang) is er voldoende plek. Ik vind het nieuwe model verrassend veel ruimer dan de oude Clio. Een knappe prestatie, want de lengte van de carrosserie groeide niet. De toevoeging van een hybride versie aan het motorengamma vind ik een goede zet”.

Eva (33) rijdt nu in een BMW X5 en heeft dus heel ander referentiemateriaal. Toch geeft zij net als Ryan de nieuwe Clio het maximale sterrenaantal. “Die X5 is van mijn vriend, maar ik vind hem niet prettig rijden. Hij is te breed voor binnensteden. Dus ik wil nu zelf een kleinere auto kopen. Ik heb de Clio altijd een aantrekkelijke auto gevonden, maar dit is de mooiste editie van allemaal. Ondanks de compacte afmetingen biedt hij veel interieurruimte en een grote kofferbak. De styling is snoezig. Ik hou niet van auto’s die er agressief uit zien. De nieuwe Clio pretendeert niet om een sportauto te zijn en dat vind ik prima. De binnenkant oogt futuristisch met het grote touch screen in tabletvorm. De bediening is redelijk simpel. Ik ben dol op de achteruit rij camera maar een rij baan assistent vind ik niet nodig. Liever zou ik gezien hebben dat de verwarmbare stoelen, nu een optie, standaard waren. Die zetels zitten zeer comfortabel en ik kon makkelijk een prettige positie achter het stuur vinden. Achterin is de ruimte prima. Omdat ik in een drukke binnenstad woon, ga ik zeker voor de hybride versie. Ik beschouw dat als de aandrijfvorm van de toekomst. De Zoé is voor mij geen optie, want als ik voor lange ritten de stad uit ga, dan is de actieradius niet groot genoeg”.

Tot slot een huidige Clio rijder: Terry (62). Hij bezit nu de RS versie. Het is voor hem alweer de vierde Clio. “Ik ben zeer te spreken over de rijeigenschappen van dit model Renault, al vond ik de derde generatie een nog prettiger weggedrag hebben. Dat er gekozen is voor een evolutie van het bestaande design, vind ik een goede zaak. Bij de eerdere edities was er naar mijn smaak een te grote breuk met het verleden. De nieuwe Clio is iets hoekiger dan het wel erg ronde vorige model en dat bevalt mij wel. Ook is de kofferbak nu veel praktischer want groter en handiger gevormd. Het is echter jammer dat als je de achterbankleuning plat legt, er nog steeds geen mooi vlakke laadvloer ontstaat. Het interieur maakt een hoogwaardigere indruk. De vormgeving doet mij een beetje aan Volkswagen denken, maar Renault heeft zachtere materialen gebruikt. In vergelijking met de oude Clio zijn de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen en de afweking heel veel beter. Digitalisering van het instrumentarium vind ik prima. Het ziet er bij de Clio indrukwekkend uit, maar het moet wel betrouwbaar zijn. Vroeger was roest de IJzeren Hein bij auto’s maar vandaag is het ontbreken van update mogelijkheden (tegen aanvaardbare kosten). Ik hoop dat Renault zich hier van bewust is. Maar dat zijn zorgen voor morgen. Ik kan makkelijk een comfortabele zitplek vinden. Je zit lekker laag en dat is een goede uitgangspositie voor een nieuwe RS uitvoering! De hybride techniek van de E-Tech versie (met atmosferische 1,6 liter motor, red.) lijkt mij trouwens ook wel wat om de prestaties van die nieuwe Clio RS naar een hoger plan te tillen. Een boost knop in Formule 1 stijl zou ik fantastisch vinden”.

 

Reageren is niet mogelijk.