Jeep Gladiator komt alleen als diesel naar Nederland

0

De Jeep Gladiator, de pick-up op basis van de Wrangler, komt eind 2020 naar Europa. Hij wordt dan alleen met een 3,0 liter V6 dieselmotor leverbaar.

Jeep mikte in eerste instantie op een marktintroductie in het eerste of tweede kwartaal, maar dat is niet haalbaar. De marktintroductie in de Verenigde Staten vindt nog dit jaar plaats. Het Midden-Oosten krijgt de pick-up variant van de Wrangler in de eerste helft van 2020. Jeep produceert de Gladiator in Toledo, gelegen in de staat Ohio.

De aan een 8-traps automaat gekoppelde Eco dieselmotor heeft 260 pk vermogen en biedt 600 Nm koppel. De Gladiator kan daarmee een aanhanger van maximaal 2.722 kilo trekken. Hij heeft een laadvermogen van 725 kilo. De 3,6 liter Pentastar benzine V6 met een vermogen van 286 pk en 350 Nm aan koppel wordt alleen in de Verenigde Staten en in het Midden-Oosten aangeboden.

De Gladiator heeft altijd een dubbele cabine, dus met achterdeuren en een achterbank. Jeep gaat de pick-up in 3 uitvoeringen leveren: Sport, Overland en Rubicon. Die laatste is de ultieme terreinvariant en is voorzien van banden met extra profiel, de meest uitgebreide 4×4 techniek en een stalen achterbumper. Onderhuids vinden we bij de Gladiator hetzelfde ladderchassis als bij de Wrangler, maar de wielbasis is liefst een halve meter langer dan die van de 5-deurs versie van de beroemde terreinwagen. De laadbak heeft een diepte van 1,2 meter.

Of de Gladiator in Nederland in aanmerking komt voor het fiscaal aantrekkelijke grijze kenteken is nog niet bekend. Jeep verwacht met de pick-up geen hoge verkoopaantallen te realiseren in Europa, maar stelt dat sommige consumenten / merkfans de auto gewoon willen hebben. “Het gaat niet zozeer om het volume, maar onze klanten vinden het geweldig als er een pick-up op de markt komt”, zo stelde Jeff Hines, de eerste man van Jeep in onze marktregio, al in maart 2019.

Reageren is niet mogelijk.