Lees hier waarom de nieuwe Chevrolet Corvette al bijna uitverkocht is

0

Pile them high en sell them cheap. Dat is een Amerikaanse supermarktwijsheid waar ook bijvoorbeeld Kruidvat wel raad mee weet. Of Chevrolet. Want die heeft hoge media aandacht weten te genereren voor de nieuwe C8 Corvette en verkoopt de sportwagen voor een relatief lage prijs. Met als gevolg dat de oplage voor dit jaar al bijna uitverkocht is.

De nieuwe Corvette heeft met zijn middenmotor opstelling veel opzien gebaard. De Chevrolet is nu getransformeerd tot een échte supersportwagen à la Ferrari, Lamborghini en McLaren. En dit zonder dat er ernstige prijsconsequenties zijn, want in eigen land is de nieuwe Corvette slechts een paar duizend dollar duurder dan het oude model met zijn simpelere opzet. Al was dat wel een rasechte Amerikaanse sportauto (met de motor voorin).

Het idee was dat, door de Corvette een andere technische opzet te geven, de Camaro meer ruimte zou krijgen om sterkere motorvarianten aan het palet toe te voegen. Bijvoorbeeld eentje die de 770 pk sterke Mustang Shelby GT500 van repliek kan dienen. Zelfs de Corvette ZR1 in daar niet tegen opgewassen. Zou er voor de nieuwe generatie van de iconische sportwagen zijn vastgehouden aan de klassieke opstelling met de motor voorin, dan zou een meer dan 700 pk sterke Camaro onherroepelijk ook tot interne concurrentie hebben geleid. En omdat de Corvette per definitie duurder moet zijn, zou die daarbij ongetwijfeld aan het kortste eind hebben getrokken. Maar inmiddels verkoopt de huidige generatie Camaro zo beroerd dat er serieuze twijfels zijn bij het ontwikkelen van een opvolger. Had de Corvette dan toch zijn oude technische opzet moeten houden? Nee, want vandaag de dag begint 800 pk de nieuwe norm te worden voor supersportwagens. En met een dergelijk vermogen leverende motor voorin wordt een auto er dan niet stabieler op. Door de krachtbron midscheeps achter te plaatsen, heb je qua power veel meer speelruimte. Dat bewijst Bugatti als geen ander.

De nieuwe C8 Corvette kan dus voortaan in één adem genoemd worden met de gevestigde orde in supersportwagen land. Behalve qua prijs. Met name in eigen land is het bedrag waarvoor de Chevrolet wordt aangeboden onweerstaanbaar. Daar kost de nieuwe Corvette bijna de helft minder dan de Porsche 911: afgerond 60.000 dollar. Dat is voor een supersportwagen bizar weinig geld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Chevrolet met een dergelijk tarief een “op de fiets springer” (een Nederlandse supermarktwijsheid) blijkt te zijn. Michael Simcoe, designchef van GM, bevestigt dat er een run op de nieuwe Corvette is ontstaan.

De eerste serie, die voor het modeljaar 2020, is namelijk bijna compleet uitverkocht. Je moet snel zijn om nog een exemplaar te bemachtigen. Dat is knap voor een auto waar nog niemand mee heeft kunnen rijden. Aan de andere kant: supersportwagen specialisten als Bugatti, Ferrari en Lamborghini weten met hun gelimiteerde edities niet beter.

Is de modeljaar 2020 oplage vergeven, dan belandt jouw bestelling op het stapeltje orders voor modeljaar 2021. Om hoeveel ‘eerstejaars exemplaren’ van de Corvettes het gaat, vertelt Simcoe niet. Het is aannemelijk dat de productie slechts langzaam op gang komt om rekening te houden met eventuele aanloopproblemen. Dus waarschijnlijk gaat het om minder dan 10.000 stuks. Voor Ferrari en Lamborghini begrippen overigens beslist imponerend. In Nederland gaat de C8 Corvette overigens circa 170.000 euro kosten, zo verwacht Autointernationaal.nl . Boosdoeners zijn de extra logistieke kosten en vooral de BPM. Dus bij ons zullen er vermoedelijk iets minder sportwagen fans op hun fiets springen.

Dat Chevrolet de Corvette, los van nationale belastingen, voor een scherpe prijs kan aanbieden, komt volgens General Motors president Mark Reuss doordat het platform voor nog veel meer modellen gebruikt gaat worden, waaronder een elektrische supersportwagen van Cadillac. Die moet gaan concurreren met de nieuwe Tesla Roadster. Verder kon er voor tal van componenten gewinkeld worden in de voorraadschappen van General Motors dat nog steeds tot de 5 grootste autofabrikanten ter wereld behoord. Schaalvoordelen in optima forma. Materialen als aluminium en koolstofvezel worden op concernniveau tegen kwantumkorting ingekocht.

Een andere grote collega, Volkswagen, doet eigenlijk niet anders. Die gaat de volledig elektrische C segment ID.3 aanbieden voor een prijs waar anderen zelfs B segment alternatieven niet of nauwelijks voor kunnen leveren. Maar door schaalvoordelen en de introductie van nog veel meer modellen op dezelfde basis, valt dan toch winst te maken, zo ‘gokt’ concerntopman Herbert Diess. Als hij (en Reuss) gelijk krijgt, dan worden de grote jongens in autoland dus nóg sterker en moeten de zwakste spelers die dit prijsbeleid niet kunnen volgen noodgedwongen afhaken. De technische opzet van de Corvette mag dan nieuw zijn, net zoals de elektrische aandrijving van de ID.3, hier geldt een wet die al eeuwen oud is en niets aan kracht heeft verloren.

Reageren is niet mogelijk.