Nieuwe Nissan Juke toont zijn frisse neus

0

Eén van de sterren die op de in september te houden IAA autotentoonstelling van Frankfurt zullen schitteren, is de tweede generatie Nissan Juke. De Japanse autofabrikant is zelf ook heel hard toe aan dit toekomstige model, getuige de diverse plaagfoto’s die inmiddels al verspreid zijn. Op basis daarvan kon bovenstaande plaagfoto worden gemaakt. Aan de hand daarvan kunnen wij een redelijk nauwkeurig beeld krijgen van hoe de kleine Japanse SUV er uit gaat zien.

In de aanloop naar de IAA zal Nissan op 3 september de tweede generatie Juke onthullen. Het is een waar evenement voor het Japanse bedrijf, want het bestaande gamma spreekt de autoconsument onvoldoende aan. En dat terwijl de eerste generatie Juke, min of meer de stamvader van de B segment SUV, jarenlang een groot succes was. Maar vorig jaar was de liefde bij de autoconsument bekoeld en droogde de orderstroom op tot slechts 414 registraties. B segment SUV modellen die in de voetsporen van de Juke zijn getreden, met voorop de Renault Captur (7.811 bestellingen in 2018) trekken nu aan het langste eind.

Om concurrerend te blijven in het segment voor zogeheten ‘Urban SUV’ modellen (Audi heeft haar aanbieding niet voor niets tot ‘City Carver’ gedoopt) behoudt de Japanner zijn unieke stijl, inclusief zijn over 2 verdiepingen verdeelde frontverlichting. De eerste plaagfoto’s die door Nissan zijn uitgebracht, hebben dit bevestigd: we zien 2 grote ronde koplampunits die worden bijgestaan door smallere metgezellen een etage hoger. In de grote kijkers verwerkt Nissan liggende LED verlichting in Y vorm. Dat moet de Juke in het donker uitstekend herkenbaar maken.

De nieuwe Juke zal worden gebouwd op hetzelfde platform als de tweede generatie Renault Captur. Daaruit kunnen wij afleiden dat de Japanner een (kleine) groeispurt maakt. Concreet bewijs is de vorm van cijfers over de exacte carrosserielengte is er nog niet, maar de plaagfoto’s suggereren dat de nieuwe Juke groter wordt dan het huidige model dat een lengte van 4,14 meter heeft. Ondanks de grotere maatvoering bewijzen de rondingen en de vloeiende daklijn aan de achterkant dat de algehele stijl hetzelfde zal zijn. Toch is de nieuwe Juke iets minder bol dan het huidige model en dat zal de hoeveelheid interieurruimte (waarmee het momenteel nogal karig gesteld is) ten goede komen.

Als de nieuwe Juke zijn ondergoed deelt met de tweede generatie Captur, dan betekent dit ook dat de toekomstige editie zijn motoren met de Fransman gemeen zal hebben. Onder de kap van de kleine SUV van Nissan zullen wij daarom turbobenzine units aantreffen van 1,0 liter (100 pk en 3 cilinders) of 1,3 liter (130 of 155 pk; 4 cilinders). Daarnaast is er een diesel met een slagvolume van 1,5 liter (85 of 115 pk; 4 cilinders). De meeste aandacht zal echter ongetwijfeld uitgaan naar de stekker hybride versie. Renault zal deze technologie voor het eerst begin 2020 op de Captur toepassen.

De nieuwe Juke komt zoals gezegd geen moment te vroeg, want de neergang bij Nissan lijkt zich maandelijks te versnellen. In de eerste 6 maanden van dit jaar werden er 2.465.999 auto’s afgeleverd, hetgeen bijna 11 procent minder is dan een jaar eerder. In juni kwam de daling echter zelfs uit op ruim 19 procent en verlieten niet meer dan 375.551 stuks de fabriekspoorten.

De hardste klappen blijven vallen in Europa, waar in de Engelse fabriek van Nissan in Sunderland in het eerste halfjaar ruim 27 procent minder auto’s van de band rolden dan hetzelfde tijdvak van 2018, namelijk 256.471 exemplaren. Vanuit de Spaanse fabriek werd een productiedaling gemiddeld van bijna 29 procent. Daarmee werden in 6 maanden tijd nog maar 55.422 auto’s door Nissan gebouwd. In Groot-Brittannië versnelde de daling in juni tot 33 procent en die in Spanje zelfs tot bijna 40 procent.

Ook de fabrieken in de Verenigde Staten en Mexico delen in de malaise. In beide landen liep de productie in de eerste jaarhelft met afgerond 7 procent terug naar respectievelijk 422.212 en 380.704 auto’s. Japan vormt geen uitzondering op de kommer en kwel, want daar rolden niet meer dan 482.203 exemplaren van de band, hetgeen 16 procent minder was dan in dezelfde periode van 2018. Alleen China zorgde enigszins voor een positieve noot, want daar bleef de outputdaling beperkt tot 3 procent: in dit land produceerde Nissan afgelopen half jaar 741.684 auto’s. Kortom, er wordt dus halsreikend uitgekeken naar de nieuwe Juke. Keep your eyes open!

Reageren is niet mogelijk.